عادل بزدوده نمایش عروسکی ”آهای تو دیگه کی هستی” را در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک روی صحنه می‌برد.

پایگاه خبری تئاتر: عادل بزدوده کارگردان نمایش "آهای تو دیگه کی هستی" که این نمایش را بهار سال 92 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه برد و امسال دوباره این نمایش را در جشنواره تئاتر عروسکی روی صحنه می‌برد، به هنرآنلاین گفت: این نمایش دو سال پیش اجرا شد که بار دیگر تصمیم گرفتم این نمایش را در جشنواره تئاتر عروسکی روی صحنه ببرم.

سازنده عروسک "خونه مادر بزرگه" در ادامه به بازیگران این نمایش اشاره کرد و گفت: حدود 13 تا 14 بازیگر در این نمایش حضور دارند. به دلیل اینکه این نمایش قدیمی است، خیلی از بازیگران از ایران مهاجرت کرده‌اند و دسترسی به آن‌ها نداشتیم. ما در این نمایش از بازیگران و نسل جوان امروز که دانشجویان فارغ‌التحصیل رشته تئاتر بوده‌اند، استفاده کرده‌ایم که می‌توان به المیرا طالبی، هما خداجو، مریم یوسف، حامد ربیعی، سیما رستگاری، آنا حشمتیان، سجاد هاشمی و مهتا عبدالملکی و... اشاره کنم که آرزو رونقی دستیار و مرضیه بخشایی مشاور از اعضای این نمایش هستند.

بزدوده در ادامه بیان کرد: همچنین در تولید مجدد این اثر از صداهای ضبط شده‌ای که مربوط به 20 سال پیش است، استفاده خواهم کرد. صدای هنرمندانی، که جزء نفرات اول عرصه تئاتر عروسکی بودند و این صداها قطعا خاطره انگیز خواهد بود.

این کارگردان که متن نمایش را خود به نگارش درآورده است، درباره مضمون این اثر نمایشی اظهار کرد: داستان نمایش درباره غازی است که از شکل و شمایل خودش متنفر است و سعی می‌کند از پرندگان دیگر قسمتی از بدنش را قرض بگیرد و در نهایت تبدیل به حیوانی می‌شود که از طبیعت خود دور شده است.

این کارگردان و سازنده عروسک‌های معروفی چون "زی زی گولو" و یا "الو الو من جوجو‌ام" به نحوه برگزاری پانزدهین جشنواره تئاتر عروسکی اشاره کرد و گفت: روند جشنواره هر سال به شکلی است که کارها خیلی سریع انجام می‌شود. در این روزهای شلوغی که همه در حال تمرین و برنامه‌ریزی برای اجراهای خود هستند، همین جنب و جوش نشانه فعالیت و انگیزه برای هر کدام از ما خواهد بود. به هر حال جشنواره فرصت محترم و مغتنمی است که باید ارزش آن را بدانیم. اگر چه شاید مشکلات همانند سابق ادامه داشته باشد اما همه پذیرفته‌ایم به نوعی با این مشکلات کنار بیاییم. اصل ماجرا این است که این جشنواره چگونه باید از گزند آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دور بماند.

بزدوده در ادامه عنوان کرد: همه دوستان من در این جشنواره همتی کنند تا یک کار فرهنگی ارائه دهیم نه این که کیسه‌ای برای اندوخته‌های مالی خود بدوزند. اگر چه این کار بیشتر کار دل و عشق است به همین دلیل نمی‌توان برای آن بهایی تعیین کرد. جشنواره فضای صمیمی برای دیدارهای دور و نیز دیدن آثار ارزشمند هر کدام از هنرمندان علاقه‌مند به هنر نمایش عروسکی خواهد بود. به نوعی فرصتی غیر قابل تکرار به دور از مسائل مادی که قطعا مشکلات مالی در هر کاری وجود دارد اما مهم این است که همه دوستانم در همین زمان مشغول به کار هستند.

بزدوده در ادامه به دبیر این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی اشاره کرد و گفت: خانم مرضیه برومند یکی از پیشکسوتان عرصه تلویزیون، سینما، تئاتر و صحنه هستند. حضور ایشان در این جشنواره قابل احترام است و خوشحالم امسال یک آدم متخصص در تئاتر عروسکی این مسئولیت را بر گردن گرفته است.

کارگردان نمایش " آهای تو دیگه کی هستی" درباره وضعیت آرشیو عروسک‌های تولید شده در طول این سال‌ها گفت: خیلی از عروسک‌هایی که ساخته می‌شود به دلیل نداشتن یک آرشیو مناسب از بین می‌روند. طی این سال‌ها مرکز تئاتر کانون پرورش فکری خیلی از عروسک‌ها را نگهداری کرده، به هر حال عروسک‌های ساخته شده، تاریخچه تئاتر عروسکی ایران هستند که باید نگهداری و حفاظت شوند و یک فرد کارشناس را به عنوان مسئول این بخش باید معرفی شود. اینها مسائلی است که انجام آن به دست هنرمندان نیست بلکه در اختیار بزرگانی است که مسئولیت قانون‌گذاری در زمینه نمایش عروسکی دارند و می‌خواهند پیشینه فرهنگ و هنر ایران را تعریف کنند.