مریم سعادت معتقد است تئاتر عروسکی در کشور ما خوب دیده نمی شود و مردم باید نسبت به آن شناخت کافی پیدا کنند؛ البته این کار وظیفه هنرمندان است ضمن اینکه مسئولان هم باید حمایت کنند.

پایگاه خبری تئاتر: «مریم سعادت» بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان این مطلب که مشکل اصلی تئاتر و مخصوصا تئاتر عروسکی این است که بسیاری از دست اندرکاران  و مسئولان آن را قبول ندارند،گفت: برگزاری جشنواره‌ها می تواند در شناساندن این هنر بزرگ تاثیرگذار باشد.  خوشبختانه امسال با دبیری مرضیه برومند و داشتن مکان ثابت حداقل برای یک سال نمایش عروسکی جان گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به آثار فراوانی که برای دبیرخانه فرستاده شده است می توان نتیجه گرفت علاقمندان زیادی در زمینه نمایش عروسکی وجود دارد.

سعادت خاطرنشان کرد: فعالیت در این حوزه نیاز به بودجه دارد و متاسفانه تئاترهایی که این روزها شکل می‌گیرد اگر سوپراستار نداشته باشد خوب نمی‌فروشند و حتی دیده هم نمی‌شود .

بازیگر سریال «مدرسه مادربزرگ‌ها» ادامه داد: متاسفانه تئاتر عروسکی در کشور ما خوب دیده نمی شود و مردم باید نسبت به آن شناخت کافی پیدا کنند البته این کار وظیفه هنرمندان است ضمن اینکه مسئولان هم باید حمایت کنند.

سعادت همچنین به تولید تله نمایش‌های عروسکی اشاره کرده و گفت: تئاتر عروسکی در کشورهای دیگر با استقبال خوبی همراه است به عنوان مثال در کشور لهستان در طول سال دائم اجرای نمایش عروسکی دارند. در کشورهای دیگر گاهی اجراها تا 10 سال هم به طول می‌انجامد.

وی در ادامه افزود: برای تغییر در تئاتر و غلبه بر مشکلات آن ابتدا باید حمایت های لازم صورت گیرد مخصوصا برای تئاتر عروسکی. ما تالار  هنر را برای کار عروسکی کودک و نوجوان داریم که کم است و باید سالن های بیشتری به نمایش عروسکی اختصاص یابد.

کارگردان نمایش عروسکی «کنسرت حشرات» با بیان اینکه اجرای نمایش عروسکی در طول سال بسیار کم است گفت: تعداد این نمایش‌ها در طول سال آنقدر کم است که شاید کسی اخرین اجرا را به یاد نداشته باشد. واقعیت این است که تئاتر عروسکی شناخته نشده است و باید فعالیت‌های لازم در این زمینه صورت پذیرد.

وی ادامه داد: امسال طرح جدیدی در جشنواره تئاتر عروسکی اجرا می شود اینکه همزمان با جشنواره در برخی فرهنگسراها تئاتر عروسکی اجرا می شود که این امر موجب گسترش نمایش عروسکی می شود.

سعادت همچنین خاطرنشان کرد: کودکان نمایش عروسکی را دوست دارند و می‌دانیم که برای دیدن این نمایش‌ها به همراه والدینشان می آیند که اینکار خودش به نوعی تماشاگر می‌آورد البته برای شناخت لازم در این زمینه نیاز به آموزش داریم.

سعادت درباره حضور نمایش های ایرانی در کشورهای دیگر نیز گفت: در حال حاضر در کشورهای دیگر نمایش عروسکی ایرانی اجرا دارد اما تعداد آنها بسیار کم است اگر می‌خواهیم تئاتر عروسکی ایران مطرح شود باید در کشورهای دیگر اجرا داشته باشد و در جشنواره های خارجی هم حضور داشته باشد البته باید توجه داشت برای این امر نمایش ها باید قوی و مشخصات ایرانی داشته باشد.

وی در پایان گفت: آثاری که از ایران به کشورهای دیگر می رود باید ویژگی ایرانی داشته باشد ضمن اینکه قوی و خوش فکر باشد.