مهرداد اسکویی مستندساز شناخته شده معتقد است تجلیل و ستایش عملکرد سینمای مستند کافی نیست و با نقد و تحلیل درست این سینما، جایگاهی متعالی‌تر از آنچه امروز دارد در جهان خواهد یافت.

پایگاه خبری تئاتر: مهرداد اسکویی چهره بین‌المللی سینمای مستند ایران درباره ویژگی‌های سینمای مستند و جایگاه آن در جهان نکات جالبی را مطرح کرده است: « در ابتدا با برگزاری برخط (آنلاین) جشنواره‌ها مخالفت کردم اما زمانی که به صورت جدی درگیر بحران کرونا شدیم، متوجه شدم که کرونا تاریخ را به دو بخش قبل و بعد از خود تقسیم کرده است و ما وسط یک اتفاق تاریخی قرار گرفته‌ایم و این قصه به این زودی‌ها به پایان نمی‌رسد.

پس از آن با برگزاری برخط (آنلاین) جشنواره‌ها موافقت کردم و فکر می‌کنم این اتفاق می‌تواند به دیده شدن فیلم فیلمسازان در چنین شرایطی کمک کند و برای تماشاگران علاقمند سینمای مستند هم امکان بسیار خوبی است اما توجه به این نکته بسیار مهم است که با اکران برخط (آنلاین) نباید آثار به صورت غیر قانونی و گسترده در دسترس عموم قرار گیرند زیرا با این کار تهیه‌کننده‌های فیلم مستند ورشکست می‌شوند و صنعت سینمای مستند در خطر قرار می‌گیرد.

آقای حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره «سینماحقیقت» با سینمای روز دنیا و حساسیت‌های فیلمسازان و تهیه‌کنندگان آشنایی دارد و مطمئنم راهکاری را سنجیده است تا فیلم‌ها در جشنواره به خوبی نمایش داده شوند و از حقوق آثار و حق کپی رایت حفاظت خواهد کرد تا فیلمسازان بعد از جشنواره بتوانند با بازاریابی و پخش مناسب فیلم‌هایشان به مسیر حرفه ای خود ادامه دهند.

کشوری مثل ما که باید به فرهنگ خود توجه بیشتری نشان دهد و حمایت‌های بیشتری از اهالی فرهنگ و پیشروان هنر داشته باشد، اگر این کار را نکند هنرمندان ما در شرایط اقتصادی کنونی به راحتی غرق می‌شوند. در سال‌های اخیر سلیقه‌ها به سمتی سوق پیدا کرده است که مردم ترجیح می‌دهند فیلمی را ببینند که در سطح باشد و‌ صرفا سرگرم‌کنندگی را از هر مسیری برای خنده و توجه مخاطب به دست بیاورد. دهه ۹۰ یکی از بهترین زمان‌ها برای رشد سینمای مستند ایران بود. امروز فیلم‌های مستند ایران در بزرگترین مراکز فرهنگی و دانشگاهی جهان و فستیوال‌های معتبر ایران و دنیا پرچمداری می‌کنند البته من فقط در مورد سینمای مستند صحبت می‌کنم.

ما و همه فیلمسازان و دست‌اندرکاران این عرصه باید برای رشد این سینما تلاش کنیم تا سینمای مستند جایگاه واقعی خود را پیدا کند و به رشد ویژه‌اش ادامه دهد. ما لیاقت این جایگاه را داریم و نباید درجا بزنیم.

امروز دورانی است که فیلمسازان حوزه مستند باید بتوانند در مورد جایگاه‌شان در سینمای جهان، نوع نگاه‌شان به واقعیت‌های پیرامونی صحبت و آن را تحلیل کنند؛ به علاوه سینما و فرم‌های جدید داستان‌گویی مستند و روایت را بشناسند.

ما امروز باید در مورد ساختارها و روایت های جدید در سینمای مستند گفت‌و‌گو کنیم. چرا که دنیا منتظر حرف‌ها و گفت‌وگوهای جدید است. ما باید به خودمان اعتقاد و باور داشته باشیم و پیوسته ظرفیت‌هایمان را گسترش دهیم و نگاه متفاوتی در ساختار، روایت و انتخاب موضوع داشته باشیم. انتخاب موضوع و چگونگی ارائه آن در سینمای مستند بسیار اهمیت دارد. 

فکر می‌کنم جشنواره «سینما حقیقت» در طی این سال‌ها توانسته روی این موضوع متمرکز شود و فیلم‌های بسیار خوبی از جهان در چند سال گذشته در این جشنواره به نمایش درآمده است. این اتفاق سلیقه ما را بخوبی شکل داده و انتظار ما را از فیلم مستند بالا برده است.

جشنواره «سینما حقیقت» که یکی از جشنواره‌های معتبر خاورمیانه و آسیاست که توانسته ارتباط خوبی با سینمای مستند جهان برقرار کند. این‌ها از ویژگی‌های خوب این جشنواره است اما باید برنامه‌ریزی درستی برای مراقبت از سینمای مستندمان در روزهای کنونی که جهان درگیر بحران کروناست، داشته باشیم.

سینمای مستند ایران امروز بخوبی توانسته خود را نشان ‌دهد اما نباید تنها پیوسته از آن تجلیل کنیم بلکه باید آن را نقد کنیم و مدیریت آن را پیوسته مورد چالش قرار دهیم تا بتوانیم اتفاقات مهمی برای امروز و آینده شکل دهیم.

مدیریت و سیاست‌گذاری سینمای مستند ما در شرایط امروز که در تحریم اقتصادی و اپیدمی کرونا هستیم بسیار دشوار است اما مدیران ورزیده و خلاق ما باید برای بحران‌های این چنینی آماده باشند و راهکارهای مناسبی برای این شرایط داشته باشند.

همه ما باید تلاش کنیم تا سینمای مستند جایگاه بهتری در منطقه و در جهان به خود اختصاص دهد.

شاید من انتظار زیادی از جشنواره «سینما حقیقت» و سینمای مستند ایران دارم اما معتقدم تک‌تک ما در کنار سیاست‌گذاران فرهنگی، مرکز سینمای مستند و تجربی، صنوف سینمای مستند و تهیه‌کنندگان و فیلمسازان مستقل مستند، همه و همه باید برای پیشرفت هنر و صنعت سینمای مستند ایران تلاش ‌کنیم و برای ارتقای جایگاه آن، پیوسته پیشنهادهای جدیدی را ارائه دهیم.»

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید


منبع: صبح نو