حمیدرضا نعیمی که مشغول آماده‌سازی نمایش کمدی «گرگاس یا روز بخیر آقای وزیر» است، می‌گوید، گروه ما با این چشم‌انداز که ممکن است اجرای این نمایش منتفی یا در میانه راه متوقف شود، به کارزار آمده است.

پایگاه خبری تئاتر: این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر درباره وضعیت دشوار تئاتر و فعالان آن در دوران کرونا سخن گفت و همچنین امیدوار است با اجرای نمایش‌های تازه، شور و شوقی دوباره در این حوزه ایجاد شود.

نعیمی در آغاز از آماده شدن نمایش تازه خود خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: تئاتر ما آماده است و بزودی دکور، لباس، موسیقی، پوستر و اقلام تبلیغاتی نیز تهیه می‌شود تا نمایش روی صحنه برود.

او که قصد دارد نمایش خود را در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه ببرد، تاکید می‌کند: بایسته است مسئولان وزارت بهداشت، شخص وزیر، ستاد مقابله با کرونا در نشست‌هایی با مسئولان و متخصصان هنری به راهکارهایی برای حیات دوباره تئاتر بیندیشند، چراکه تئاتر نباید جزو اولین مکان‌هایی باشد که محکوم به تعطیلی است.

نعمیمی می‌افزاید: اکنون که سینما و تلویزیون در حال تولید آثار هستند، تعطیلی تئاتر برای ما غیرقابل درک است و اگر قرار بر این تعطیلی قهری و دردناک است، می‌بایست نهادهای دولتی همچون سازمان برنامه و بودجه، وزارت ارشاد و ... بودجه قابل توجهی را برای گذران این روزهای مرگبار به هنرمندان تئاتر اختصاص بدهند، چراکه این بیکاری جز افسردگی و فروپاشی کانون خانواده اهل تئاتر، ارمغان دیگری نخواهد داشت.

او در پاسخ به این پرسش که با چه اطمینانی نمایش خود را برای اجرا آماده می‌کند، توضیح می‌دهد: امیدوارم نمایش ما به اجرای عموم برسد. لازم بود در تمام روزهایی که تئاتر فرصت اندیشه‌ورزی، تفریح و سرگرمی به ما می‌داد، اکنون در این شرایط، خطر کرده و دین خود را ادا کنیم. به همین دلیل گروه ما با این چشم‌انداز که ممکن است این نمایش به هر دلیلی به اجرا نرسد یا در میانه متوقف شود، پا به میدان کارزار گذاشته است.

این بازیگر تئاتر ادامه می‌دهد: طبیعتا اجرا شدن یا نشدن این نمایش مسیر آینده تئاتر را در دوران کرونا روشن خواهد کرد. اینکه هیچ گروهی تا زمان وجود این ویروس منحوس دست به تولید تئاتر نزند و خانواده تئاتر برای گذران زندگی و مطالبات خود راه‌های دیگری را از مسئولان طلب کند مانند اجراهای آنلاین، ساخت تله تئاتر برای شبکه‌های نمایش خانگی و نیز درخواست از صدا و سیما برای پوشش‌دهی این امر در شبکه‌های مختلف و هر راه دیگری که خانواده تئاتر این ایام باقی مانده را با آسیب کمتری پشت سر بگذارد.

نعیمی با اشاره به اینکه تئاتر، هنر مادر است، اضافه می‌کند: دولت باید مقرری مشخص، وام‌هایی کم‌بهره و کمک‌های بلاعوض را برای فعالان تئاتر که همواره سینما و تلویزیون را نیز تغذیه کرده‌اند، فراهم کند. تئاتر هنر مادر است. اگر کشور ما تئاتر نداشته باشد، یعنی فرهنگ در این سرزمین رو به زوال است و در زمینه گفتگو و آزادی بیان دچار اشکال هستیم. تئاتر که نباشد، تماشاگر فرهیخته نمایش بتدریج به تماشاگر عام برنامه‌های سطح پایین کانال‌های داخلی و خارجی تلویزیون تبدیل خواهد شد. بنابراین تئاتر یک بزنگاه است. اگر مسئولان این زنگ خطر را جدی ندانند، جبران خسارت‌های بعدی آن غیرممکن خواهد بود.

این مدرس تئاتر از روزهای سختی که فعالان این رشته طی کرده‌اند، سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: بر کسی پوشیده نیست طی چند ماه اخیر تنها قشری که به معنای مطلق کلمه، فلج و زمین‌گیر شدند، خانواده تئاتر بودند و متاسفانه در این مدت هیچ گونه دادخواهی از سوی مجلس، وزاتخانه‌ها، ستاد ملی مقابله با کرونا، نهاد ریاست جمهوری و بسیاری جاهای دیگر انجام نشد.

او ادامه می‌دهد: تنها راه کسب درآمد تئاتری‌ها از طریق اجرای زنده تئاتر است. با شیوع کرونا، دیگر هنرها مانند سینما و موسیقی به واسطه نوع عرضه محصول خود دچار آسیب شدیدی نشدند، اما خانواده تئاتر بدون کسب ریالی درآمد، خانه‌نشین شدند.

نعیمی ابراز تاسف می‌کند: دردناک است که وقتی مدیران تئاتر، میزان آسیب‌دیدگی این شاخه را برای مسئولان دولتی توضیح می‌دهند ، آنان تئاتر را کالایی می‌بینند که می‌تواند نباشد و متوجه نیستند اقشار زیادی از این راه زندگی می‌کنند و وقتی گفته می‌شود صد هزار فعال تئاتری درآمدی ندارند یعنی صد هزار خانواده در سراسر ایران بی‌درآمد شده‌اند.آیا این تعداد شهروند در سراسر کشور، جایگاهی در ذهن و برنامه‌ریزی مسئولان دارند یا خیر.

او با اشاره به اینکه می‌دانیم کرونا ویروس خطرناکی است، خاطرنشان می‌کند: کرونا کشنده است ولی تئاتر، کمترین سهم را در گسترش این ویروس دارد چراکه مخاطبان این حوزه جزو اقشار آگاه و فرهیخته هستند که حتما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

این فعال تئاتر متذکر می‌شود: بی‌شک مسئولان با درک نادرست خود از تئاتر، بیشترین سهم را در بیکاری فعالان این رشته و فروپاشی این هنر داشته‌اند.

نعیمی که این نمایش را به عنوان کاری از گروه تئاتر شایا برای اجرا آماده می‌کند، می‌گوید: گروه ما با رعایت تمام اصول بهداشتی، طی 45 روز تمرین، نمایش خود را به بازبینی رساند و بعد از دریافت مجوز از شورای نظارت و ارزشیابی، مسئولان مرکز هنرهای نمایشی و تئاتر شهر و انجمن هنرهای نمایشی تلاش دارند با اجرای این نمایش، سکوت و خاموشی چندین ماهه تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر شکسته شود چراکه بی تردید رونق این سالن، باعث رونق دیگر سالن‌های این مجموعه می‌شود.

او در پایان یادآوری می‌کند: البته که همه ما همچنان در یک نگرانی به سر می‌بریم چراکه در این وضعیت هرگز نمی‌توان به مفهوم کامل، به اطمینان رسید. با این حال معتقدیم این نمایش متفاوت‌ترین کار گروه ماست و اگر به صحنه برود، در ذهن و جان مخاطبان متخصص و غیرمتخصص دل‌انگیز و خاطره‌ساز خواهد بود.

 این نمایش کمدی داستان مردی است که برای منصب وزارت دارایی انتخاب می‌شود. او می‌داند بسیاری‌ از مسؤلان و سازمان‌ها در فساد، اختلاس و پولشویی گسترده‌ی کشور دست دارند. پس اعلام می‌کند که بی‌هیچ ملاحظه‌ای قصد پاک‌سازی و اصلاحات دارد. از همین رو دیگران با تهدید، تطمیع و تزویر سعی می‌کنند او را از خواسته و هدف‌ش دور کنند، اما او با عزمی راسخ قصد دارد مفسدان را مجازات کند. وزیر دارایی، با موانع و کارشکنی‌هایی که در طول مبارزه مواجه می‌شود، در می‌یابد ریشه‌ی این فسادهای گسترده به جای دیگری بازمی‌گردد، پس با اختیارات تامی که از سوی رئیس‌جمهور دریافت کرده، همه را غافل‌گیر می‌کند.

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری ایسنا