حضور چهره‌های شناخته و پیشکسوت نمایش‌های عروسکی و تاکید دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک بر اولویت کیفی آثار برای حضور در جشنواره، این امید را برای علاقه‌مندان تئاتر به ویژه دوستدران تئاتر عروسکی به وجود آورده تا امسال شاهد برگزاری جشنواره‌ای متفاوت نسبت به دوره‌های قبل باشند.

پایگاه خبری تئاتر:  پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند در حالی از روز 22 شهریورماه جاری در تهران آغاز می‌شود که با توجه به برنامه‌های اعلام شده از سوی برگزارکنندگان این دوره از جشنواره پیش‌بینی می‌شود امسال علاقه‌مندان تئاتر شاهد برگزاری جشنواره‌ای متفاوت نسبت به دوره‌های قبل باشند.

در این راستا بی‌تردید انتخاب مرضیه برومند که یکی از هنرمندان پیشسکوت عرصه آثار عروسکی است به عنوان دبیر این دوره از جشنواره و دعوت برومند از چهره‌های پیشکسوت و شناخته شده عرصه عروسکی که سال‌ها از این حوزه فاصله گرفته بودند و قبول مسئولیت برای همراهی کردن با جشنواره پانزدهم از اصلی‌ترین دلائلی است که می‌توان برای چنین پیش‌بینی را مد نظر قرار داد.

جشنواره‌ای که در آن هیچ درختی قطع نمی‌شود

انتشار یادداشت دبیر جشنواره به قلم مرضیه برومند پس از انتخاب به عنوان دبیر جشنواره تئاتر عروسکی، و راه‌اندازی سایت رسمی جشواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک، نخستین اقدام خلاقانه و قابل تقدیر این هنرمند نام آشنای نمایش‌های عروسکی بود که نشان از تفاوت دیدگاه او به مقوله برگزاری جشنواره می‌داد.

برومند در این یاداشت نوشت: "با حسابی سرانگشتی می‌توان تخمین زد که در هر دوره از جشنواره عروسکی، برای انتشار بولتن، کاتالوگ و بروشور بر کاغذ حدود ۱۲ درخت قطع شده‌ است. پس در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک تصمیم گرفته‌ایم که جشن‌مان را به سوگ طبیعت بدل نکنیم. اولین گام، حذف بولتن چاپی و انتقال این امکانات به فضای مجازی بود. شما پیشنهاد دهید که برای برگزاری جشنواره‌ای طبیعت‌دوستانه‌تر چه کارهایی می‌توان انجام داد. چه‌طور است دست‌کم در روزهای جشنواره از لیوان‌های یک‌بار مصرف پلاستیکی پرهیز کنیم؟."

برگزاری نمایشگاهی از عروسک‌های ۱۴ دوره گذشته با حضور جبلی و محبوب

از دیگر برنامه‌هایی که نظر برای بسیاری از دوستداران تئاتر عروسکی را به خود جلب کرد، انتشار خبر برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر چهارده دوره گذشته جشنواره عروسکی در بخش جنبی این دوره با حضور حمید جبلی و مرضیه محبوب بود. در این نمایشگاه که دبیری ان را مرضیه محبوب برعهده دارد، قرار است خاطرات ۱۴ دوره گذشته جشنواره تجدید شده و جشنی برای عروسک‌های نقش‌آفرین و خاطره‌انگیز این سال‌ها برپا ‌شود.

حضور 21 نمایش در بخش صحنه‌ای جشنواره پانزدهم

امسال در پانزدهمین جشنوارهٔ بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک ۷۱ نمایشنامه در مرحله اول انتخاب و نهایتا 21 گروه از تهران و دیگر شهرها به بخش نهایی جشنواره راه یافتند.

- حکایت حاکمی که دیگر حاکم نیست به کارگردانی اکرم ابوالمعالی از اصفهان

- کوشی و موشی به کارگردانی علی برنون از تبریز

- میهمان غار به کارگردانی علی اکبر حلیمی از مشهد

- کمند گیسو به کارگردانی محسن پورقاسمی از همدان

- عروسک و نجار (عروسک‌ها) به کارگردانی مجید بهرامی‌نژاد از همدان

- ملاقات بانوی سالخورده به کارگردانی هادی حجازی‌فر از تهران

- تشپ کال به کارگردانی مرجان پورغلامحسین از تهران

- کنار ستاره‌ها بر می‌گردم به کارگردانی زهره بهروزی‌نیا از تهران

- سایه‌های عروسکی نورا به کارگردانی مرتضی سعیدیاناز تهران

- دخی‌ها به کارگردانی رضا شاهبداغی از تهران

- ناگهان کفتری به کارگردانی محمدمهدی چاکری از تهران

- اندر حکایت ناکامی ببری خان به کارگردانی مشترک سلما محسنی و سینا ییلاق بیگی از تهران

- تولد غم انگیز پسر آهنی به کارگردانی رامین سیاردشتی از تهران

- تیستو سبز انگشتی به کارگردانی مشترک آزاده پورمختار و هما جدیکار از تهران

- آهای تو دیگه کی هستی به کارگردانی عادل بزدوده از تهران

- مریم به کارگردانی مریم معینی از تهران

- مضرات رام نکردن زن سرکش به کارگردانی افسانه زمانی از تهران

- بگذار پرنده‌ها بخوانند به کارگردانی روشنک کریمی از تهران

- دختر کدو به کارگردانی محمد اعلمی از تهران

- سوسک می‌شود به کارگردانی آزاده انصاری از تهران

- آقادار به کارگردانی متین گودرزی از تهران

حضور 7 نمایش در بخش جنبی جشنواره

در این بخش هنرمندانی همچون رسول نجفیان، صبا مولودی، اکبر حسنی، بهناز مهدیخواه، فریبا دلیری، آرش شریف‌زاده و رضا کوچک‌زاده حضور خواهند داشت.

- نمایش "زال و سیمرغ" به کارگردانی رسول نجفیان از تهران

- نمایش "بادهایی که به ساحل نمی‌رسند" به کارگردانی اکبر حسنی از تهران

- نمایش " خیمهٔ قمر خانم" به کارگردانی بهناز مهدیخواه از تهران

- نمایش "دزد لالایی‌ها (جادوگر کوچولو)" به کارگردانی فریبا دلیری از تهران

- نمایش "مبارک و صندوقچه استادمحمد" به کارگردانی آرش شریف‌زاده از تهران

- نمایش "پسرک بی‌باک" به کارگردانی رضا کوچک‌زاده از تهران

- نمایش "هیوا" به کارگردانی صبا مولودی محصول مشترک ایران و کردستان عراق

جشنواره تئاتر عروسکی از آغاز تا امروز؛ 1368 - 1393

جشنواره اول: اولین دوره جشنواره تئاتر عروسکی از یکم تا هفتم مرداد سال ۱۳۶۸‬ با دبیری علی منتظری (رییس وقت مرکز هنرهای نمایشی)‬ برگزار شد.

در نخستین دوره ‫جشنواره تئاتر عروسکی مجموعا  19 نمایش توسط 13 گروه ایرانی از از تهران، مشهد و سمنان و 2 گروه خارجی از کشورهای شوروی و هندوستان در تهران برگزار شد.

برگزاری سمینار عروسکی و برگزاری نمایشگاهی از انواع عروسک‌های کشورهای کامبوج، چین، اندونزی، مالزی، هند، تایلند، تبت، برمه، مکزیک، ژاپن، ترکیه و ایران در تالار وحدت‬ از جمله برنامه‌های جنبی این دوره بودند.

جشنواره دوم: دومین دوره جشنواره تئاتر عروسکی از روز 20 تا 26 تیرماه سال 1369 باز هم با دبیری علی منتظری (رییس وقت مرکز هنرهای نمایشی)‬ و اجرای مجموعا 14 نمایش توسط 6 گروه ایرانی از تهران، اصفهان، سبزوار، اردبیل و 8 گروه خارجی از کشورهای ایتالیا، لهستان (۳ نمایش)، برزیل، نیوزلند، آذربایجان شوروی (۲ نمایش)، هندوستان در تهران برگزار شد.

انتشار یک جلد بولتن و شش خبرنامه به نام "مبارک"،اهداء لوح مینا و دیپلم افتخار جشنواره به کلیه گروه‌های شرکت‌کننده و برگزاری جلسات سخنرانی از جمله برنامه‌های جنبی دومین دوره جشنواره عروسکی بودند.

جشنواره سوم: سومین دوره دوره جشنواره تئاتر عروسکی از روز ۲۱ تا ۲۶ شهریورماه سال ۱۳۷۰با دبیری علی منتظری (رئیس وقت مرکز هنرهای نمایشی) و اجرای مجموعا ۲۱ نمایش توسط 15 گروه از ایران و 6 گروه خارجی از کشورهای سوئیس، پاکستان، ژاپن، هندوستان، لهستان و اسپانیا در تهران برگزار شد.

افتتاح فرهنگسرای بهمن در روز ۲۰ شهریور با اجرای نمایش "بابابزرگ و ترب"، اهدای دیپلم افتخار، لوح تقدیر، پلاک سفید و کیف مخصوص ویژه جشنواره و جعبه خاتم "مبارک" به گروه‌های شرکت‌کننده، انتشار ۵ خبرنامه به دو زبان انگلیسی و فارسی و چاپ ۶ پوستر، افتتاح موزه هنرهای نمایشی جهان در فرهنگسرای بهمن و برگزاری سمینار عروسکی در تالار هنر از جمله برنامه‌های جنبی دومین دوره جشنواره عروسکی بودند.

جشنواره چهارم: چهارمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی ازروز ۲۴ تا ۲۹ شهریور ماه سال ۱۳۷۱ با دبیری محمد حسین صوفی برگزار شد. در این دوره مجموعا ۱۳ نمایش توسط 6 گروه ایرانی و 7 گروه‌ خارجی از کشورهای لهستان، هلند، مالزی، چین، جمهوری آذربایجان، هندوستان، جمهوری تاجیکستان برگزار شد.

انتشار یک خبرنامه و یک کاتالوگ به دو زبان فارسی و انگلیسی، داوری نمایش‌ها توسط کانون ملی منتقدین تئاتر و انتخاب دو نمایش «شوخی» (ایران) و «داستانی درباره یک پسر و باد» (لهستان) به عنوان نمایش‌های برگزیده، تبدیل جشنواره سالانه به دوسالانه در سال‌های بعدی، برگزاری سمیناری تحت عنوان "آشنایی با تئاتر عروسکی کشورهای شرکت کننده" و اهداء یادمان چهارمین جشنواره، دیپلم افتخار، لوح تقدیر و کیف یادبود به گروه‌های شرکت‌کننده از جمله برنامه‌های جنبی این دوره بودند.

جشنواره پنجم: پنجمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی از روز ۱۴ تا ۱۹ شهریورماه سال ۱۳۷۳ با دبیری برگزار شد. در این دوره مجموعا ۳۲ نمایشتوسط 26 گروه ایرانی و 6 گروه‌ خارجی از کشورهای ارمنستان، اسپانیا، بلغارستان، یونان، قزاقستان و چیناجرا شد.

انتشار 8 شماره بولتن روزانه و یک کاتالوگ،  اهداء تندیس یادمان جشنواره به گروه‌های شرکت‌کننده،  برگزاری گردهمایی "جایگاه تئاتر عروسکی در عرصه‌های نمایش ملی و جهان" از جمله برنامه‌های جنبی بودند.

جشنواره ششم: ششمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی از روز ۱۵ تا ۲۱ شهریورماه سال ۱۳۷۵ با دبیری رحیم نجفی برزگر (رئیس وقت مرکز هنرهای نمایشی) برگزار شد. در این دوره مجموعا 64 نمایش توسط 15 گروه‌ ایرانی از تهران، همدان، اصفهان، نیشابور، مشهد، ارومیه و شیراز و 12 گروه‌ خارجی از کشورهای فرانسه، اسپانیا، ترکیه، اسلونی، کرواسی، یونان، انگلستان، پاکستان، لهستان اجرا شد.

برگزاری بزرگداشت استاد احمد خمسه‌ای، برگزاری سمینار "بررسی قابلیت‌های نمایش عروسکی"، چاپ و انتشار یک جلد کاتالوگ و هفت شماره بولتن روزانه با عنوان مبارک و  اهداء تندیس زرین مبارک، لوح تقدیر و دیپلم افتخار به کلیه گروه‌های شرکت‌کننده از جمله برنامه‌های جنبی این دوره بودند.

جشنواره هفتم: هفتمین جشنواره تئاتر عروسکی از روز ۲۴ تا ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۷۷ با دبیری حسین سلیمی (رئیس وقت مرکز هنرهای نمایشی) برگزار شد. در این دوره مجموعا ۱۰۵ نمایش توسط 72 گروه ایرانی (۶۸ گروه در بخش صحنه‌ای و ۱۴ گروه در بخش خیابانی) و 22 گروه خارجی از کشورهای ترکیه، روسیه سفید، مجارستان، چین، اسپانیا، ویتنام، بلژیک، بلغارستان، ترکمنستان، اکراین، ارمنستان، هندوستان، یونان، گرجستان، سوئیس، آمریکا و یک گروه نمایش خیابانی از مجارستان اجرا شد.

برگزاری نمایشگاه عروسکی با همکاری موزه عروسکی ابراتسف مسکو، برگزاری سمینار "گفتگوی تمدن‌ها و نمایش عروسکی"، چاپ و انتشار یک جلد کاتالوگ و 9 شماره بولتن روزانه و اهداء تندیس و یادمان جشنواره به گروه‌های شرکت‌کننده، از جمله برنامه‌های جنبی این دوره بودند.

جشنواره هشتم: هشتمین جشنواره تئاتر عروسکی از روز ۱۹ تا ۲۵ شهریورماه سال ۱۳۷۹ با دبیری مجید شریف خدایی (رئیس وقت مرکز هنرهای نمایشی) برگزار شد. در این دوره مجموعا ۵۳ نمایش توسط 21 گروه ایرانی و گروه‌های خارجی از کشورهای روسیه، یونان، هند، اتریش، بلژیک (2 نمایش) و کرواسی اجرا شد.

برگزاری جلسات نقد و بررسی نمایش‌ها، برگزاری نمایشگاه ماسک‌های علی اصغر خطیب‌زاده در خانه هنرمندان و برگزاری سمینارهای مختلف تئاتر عروسکی، از جمله برنامه‌های جنبی ین دوره بودند.

جشنواره نهم: نهمین جشنواره تئاتر عروسکی از روز 24 تا 30 شهریورماه سال 1381 با دبیری مجید شریف خدایی (رئیس وقت مرکز هنرهای نمایشی) برگزار شد. در این دوره مجوعا 53 نمایش توسط 28 گروه ایرانی و گروه‌های خارجی از کشورهای آلمان، ارمنستان، اتریش، روسیه، هند و بلغارستان اجرا شد.

بزرگداشت نصرت كریمی، كامبیز صمیمی‌مفخم، احمد خمسه‌ای، اصغر احمدی و برگزاری سمینار پژوهشی "آیین و عروسك" از مله برنامه‌های جنبی این دوره بودند.

جشنواره دهم: دهمین جشنواره تئاتر عروسکی از روز 23 تا 29 شهریور 1383  با دبیری خسرو نشان برگزار شد. در این دوره مجموعا 66 نمایش توسط 49 گروه ایرانی و گروههای خارجی از کشورهای آذربایجان،آلمان، ارمنستان، اسلوانی، انگلستان،ایتالیا، پرتغال، تاجیكستان، تركمنستان، تركیه، روسیه، صربستان،فرانسه، كانادا و هند برگزار شد.

جشنواره یازدهم: یازدهمین جشنواره تئاتر عروسکی از روز 12 تا 18 شهریور 1385 در تهران برگزار شد. در این دوره مجموعا 31 نمایش توسط 14 گروه ایرانی و گروه های خارجی از کشورهای انگلستان، ‌پرتغال، هلند،‌اسپانیا، لهستان، استرالیا، كنیا و لهستان برگزار شد.

برگزاری كارگاه‌های آموزشی، چاپ كتاب و برگزاری نمایشگاه عكس از جمله برنامه های جنبی این دوره بودند.

 جشنواره دوازدهم: دوازدهمین جشنواره تئاتر عروسکی با دبیری رحمت‌الله محرابی از روز 20 تا 26 مردادماه 1387 برگزار شد. در این دوره مجموعا 60 نمایش توسط گروه های ایرانی و خارجی اجرا شد.

برگزاری بزرگداشت یوسف صدیق و بیژن نعمتی‌شریف، برگزاری كارگاه های آموزشی و نشست‌های تخصصی از جمله برنامه های جنبی این دوره بودند. 

جشنواره سیزدهم: سیزدهمین جشنواره عروسکی از روز 5 تیر 31 مردادماه با دبیری اردشیر صالح‌پور برگزار شد. در این دوره مجموعا 54 نمایش صحنه‌ای و 20 نمایش میدانی توسط 16 گروه ایرانی و 12 گروه خارجی اجرا شد.

برگزاری نكوداشت علیرضا حیدرپورفر، برگزاری كارگاه‌های آموزشی و برگزاری نمایشگاه بزرگ عروسك‌های ایرانی از جمله برنامه جنبی این دوره بودند.

جشنواره چهاردهم: چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسکی از روز 10 تا 15 تیراه 1391 با دبیری اردشیر صالحپور برگزار شد. در این دوره مجموعا 136 اجرا توسط 36 گروه ایراین و 9 گروه خارجی اجرا شد.

برگزاری بزرگداشت جواد ذوالفقاری، حسن لوئیان، اوستا رضاعلی جعفری، هنگامه مفید، ایرج محمدی، برگزاری كارگاه‌های آموزشی، انتشار کتاب های "پیكرك‌ها، سیماچه‌ها و عروسك‌های كهن ایرانی" و "عروسك پشت‌پرده و خیمه شب‌بازی در اصفهان و نائین" و برگزاری نمایشگاه عروسك‌های موزه صبا (سیری گردشگرانه در تماشای فرهنگ ایرانی)، نمایشگاه عروسك‌های خیمه شب‌بازی و عروسك پشت پرده اصفهان و نائین (قدیمی‌ترین مجموعه ثبت شده از عروسك‌های ایرانی در كاخ گلستان)، از جمله برنامه جنبی این دوره بودند.

پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران از 22 تا 29 شهریورماه اری با دبیری مرضیه برومند برگزار می‌شود.