نمایش «خانه عروسک؛‌ سیزن2» با طراحی، نویسندگی و کارگردانی مرتضی سعیدیان در جشنواره تئاتر عروسکی به صحنه می‌رود و حسن دادشکر در این نمایش نقش «هنریک ایبسن» را بازی می‌کند.

پایگاه خبری تئاتر: سعیدیان که این نمایش را براساس نمایشنامه «خانه عروسک» اثر مشهور هنریک ایبسن اجرا می‌کند‌، گفت: همیشه تلاش کرده‌ام با توجه به گستردگی تئاتر عروسکی، به خودم اجازه بدهم که هر متنی را به صورت عروسکی اجرا کنم. همچنان که بارها دیده‌ایم نمایشنامه‌های شکسپیر،‌ چخوف و دیگران به صورت عروسکی اجرا شده‌اند.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: هرچند نمایشنامه «خانه عروسک» ایبسن متنی رئال است، اما یکسری ویژگی‌ها دارد که می‌تواند در قالب یک نمایش عروسکی به صحنه برود.

او درباره این ویژگی‌ها توضیح داد: در وهله اول نام نمایش «خانه عروسک» است و همین موضوع کمک می‌کند تا ایده‌ای برای عروسکی کردن این نمایشنامه پیدا کنیم. یا مثلا در جایی از نمایش شخصیت «نورا» می‌گوید :"همیشه در زندگی‌ همسرم مانند یک عروسک بوده‌ام" و ارجاعاتی از این دست.

سعیدیان که پیش از این هم نمایشنامه‌های معروف دیگری را به صورت عروسکی اجرا کرده است، ادامه داد: همیشه سراغ متن‌های معروف می‌روم چون حس می‌کنم مخاطبان بیشتری با این متن‌ها آشنا هستند. اما همزمان هم به مخاطبانی فکر می‌کنم که متن اصلی را نخوانده‌اند به همین دلیل به ارجاعات متن بسیار وفادار هستم تا همه مخاطبان بتوانند با اثر ما ارتباط برقرار کنند.

به گفته او، داستان نمایش«خانه عروسک سیزن 2» از جایی آغاز می‌شود که متن اصلی «خانه عروسک»، در آن به پایان می‌رسد.

سعیدیان توضیح داد: در تصویر‌های ذهنی‌ام دنبال آدمی بودم که به سفری می‌رود و نمایشنامه‌ی «خانه عروسک» شالوده خوبی برای این سفر دارد. ما در نمایشمان سرنوشت هر یک از شخصیت‌ها را می‌بینیم یعنی نمایشنامه از جایی آغاز می‌شود که شخصیت «نورا» خانه را ترک می‌کند و بعد سرنوشت او، همسرش و بچه‌هایش را می‌بینیم.

او درباره شیوه اجرایی این نمایش نیز توضیح داد: ایده اولیه‌ام اجرای نمایش «سایه» بود اما شیوه‌ی اجرایی ما سایه سنتی نیست؛ بلکه در این نمایش عروسک‌ها بین پرده و منبع نوری قرار می‌گیرند و به پرده نمی‌چسبند. بنابراین نمایش ما نوعی تلفیق تئاتر سایه ‌، انیمیشن و سینماست و به نوعی می‌توان گفت بسیار سینمایی‌ است زیرا با عقب و جلو رفتن عروسک‌ها،‌نوعی نمابندی یا دکوپاژ داریم.

به گفته او، در این نمایش حسن دادشکر هنرمند پیشکسوت تئاتر، نقش « هنریک ایبسن» نویسنده نمایش نامه «خانه عروسک» را بازی می‌کند و در واقع راوی نمایش است.

همچنین حمیدرضا مرادی،‌ شادی کارآئین‌، مینا شجاعیان‌، مینا مقامی‌ زاده‌ و هانیه شفاعت‌ به عنوان نمایشگران حضور دارند.

علیرضا حاصلی‌مراد‌ دستیار کارگردان است‌، طراحی عروسک و ساخت ماکت را جواد منیری انجام داده است و دنیا ملکی نیز مدیر صحنه این نمایش است.

موسسه فرهنگی هنری «همای سعادت فیلم» نیز به عنوان مجری طرح با اجرای این اثر نمایشی همکاری دارد.

جشنواره تئاتر عروسکی 22 تا 29 شهریور با دبیر مرضیه برومند برگزار می‌شود.