رییس فراکسیون هنر و رسانه مجلس با اشاره به اینکه تئاتر کودک نقش مهمتری از تئاتر بزرگسال دارد، تصریح کرد: جایگاه تئاتر کودک در کشور ما به درستی شناخته نشده است.

پایگاه خبری تئاتر: بیژن نوباوه با اشاره به نقش مهم تئاتر کودک در رشد شخصیتی و تربیتی کودکان، آن را مهمتر از تئاتر بزرگسال دانسبیژن نوباوهت و گفت: به نظر من، تئاتر کودک نقش مهمتری از تئاتر بزرگسال دارد زیرا تئاتر کودک می تواند بیشتر جنبه تربیتی داشته باشد در حالیکه در تئاتر بزرگسال، جنبه تفریحی سرگرمی آن بالاتر است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه اگر تئاتر کودک ساماندهی شود، می‌تواند جنبه صددرصد تربیتی و آموزشی در کودکان داشته باشد، ادامه داد: کشورهایی که تئاتر پیشرفته دارند از تئاتر کودک شروع می کنند ولی جایگاه تئاتر کودک در کشور ما به درستی شناخته نشده است؛ با این حال اگر ما این زمینه به خوبی کار شود، موفقیت خوبی حاصل می‌شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در این زمینه توضیح داد: اگر در این عرصه فرهنگ سازی شود و تئاتر کودک در سبد فرهنگی خانواده ها قرار گیرد، بچه ها به آن عادت می کنند و علاقمند می‌شوند و در سن بزرگسالی هم رابطه خود را با تئاتر ادامه خواهند داد؛ ضمن آنکه میتوان بسیاری از مفاهیم و آموزه‌های اخلاقی و تربیتی را از این طریق به کودک منتقل کرد.

او کار برای کودکان را بسیار سخت‌تر دانست و تصریح کرد: در تئاتر کودک به راحتی نمی توان مخاطب خردسال را احساساتی یا تهییج کرد، بلکه باید به زبان خاص خود او صحبت کرد و فضاسازی ویژه انجام داد و به همین دلیل تئاتر کودک سخت تر از تئاتر بزرگسال است.

رئیس فراکسیون هنر و رسانه مجلس افزود: هر تلاشی در کشور میخواهد انجام شود، بخشی از آن باید مربوط به کودکان باشد؛ دولت و نهادهای مربوطه هر برنامه‌ای بخواهند اجرا کنند، در ابتدا باید متمرکز بر تئاتر در سنین کودکی باشند و دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد باید ضمن ساماندهی، یک طرح مشترک در این خصوص داشته باشند.

نوباوه همچنین در خصوص جشنواره تئاتر کودک، گفت: جشنواره نشانگر غنا و بهترین وسیله برای معرفی نمایش‌هاست؛ ضمن اینکه می‌تواند بهترین مشوق باشد. برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند جنبه رقابتی داشته باشد و در جهت ارتقای کیفی حرکت کند تا تلاش موثری در جهت احیای تئاتر کودکان انجام شود.

گفتنی است، بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به دبیری پیام دهکردی از 15 مهر ماه مصادف با روز جهانی کودک آغاز و تا 21 مهر ماه هم زمان با عید سعید غدیرخم ادامه دارد.