مرتضی سعیدیان که این روزها نمایش «الی و رویاهایش» را که درباره چالش های یک دختربچه با نامادری‌اش است به عنوان کارگردان در تالار هنر روی صحنه دارد از آماده‌سازی «خانه عروسک سیزن 2» که به وقایع بعد از پایان نمایشنامه «خانه عروسک» هنریک ایبسن می پردازد، خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر:  مرتضی سعیدیان کارگردان این نمایش در این‌باره  گفت: نمایش «الی و رویاهایش» نوشته سوزان زدر است که از یکشنبه دوم شهریور ماه به کارگردانی مشترک من و بهرام بهبهانی اجرای خود را در تالار هنر آغاز کرده است. این نمایش مختص گروه سنی 7 تا 13 سال است و داستان آن درباره دختری به نام الی است كه در 4 سالگی مادرش را از دست می دهد و در 10 سالگی با ازدواج پدرش صاحب نامادری مهربانی به نام لوسی می شود كه اين اتفاق، كشمكش‌هايی را در اين خانواده ايجاد  می‌كند.

وی ادامه داد: نامادری لوسی در عین اینکه زن مهربانی است اما نظم و انظباط برایش اهمیت ویژه ای دارد در حالی که لوسی دختری شلخته و نامنظم است همین امر باعث بروز کشمکش هایی بین الی و نامادری اش می شود و در آخر شاهد بروز تعادل در داستان هستیم. در این نمایش الی در تنهایی خودش تعدادی دوست خیالی دارد که همین امر نمایش را به ترکیبی از رئالیسم و فانتزی تبدیل کرده است چون دوستان خیالی الی تخیلات او را به واقعیت تبدیل می کنند.

این کارگردان تئاتر درباره پیامی که این نمایش دارد، توضیح داد: نام اصلی نمایشنامه «پا گذاشتن روی شکاف» بود که یک اصطلاح آمریکایی است بنابراین برای اینکه مخاطب با نمایش ارتباط بیشتری برقرار کند نام کنونی را برای آن برگزیدم. ممکن است در ابتدا تصور شود که نمایش داستانی کلیشه ای درباره رابطه نامادری و دخترخوانده دارد اما نویسنده بسیار خوب توانسته از سطح به عمق ماجرا برسد و با ایجاد فضای فانتزی اصل حرفش را بیان کند.

سعیدیان عنوان کرد: در این نمایش ما شاهد نوعی رفتارشناسی والدین با فرزندانشان هستیم و به همین دلیل است که من اصرار دارم این کار متعلق به خانواده ها است و بچه ها در کنار والدینشان باید به دیدن این نمایش بنشینند. در این نمایش مینو متقی که کوکی 10 ساله است در نقش الی ایفای نقش می کند و مارال فرجاد نیز نقش نامادری را عهده دار است. من پیش از این تجربه همکاری با کودکان را داشتم که بسیار سخت است اما خوشبختانه مینو بسیار با استعداد است و حافظه بسیار قوی در حفظ کردن دیالوگ ها دارد که همین امر کار ما را راحتتر می کرد.

آماده سازی نمایش «خانه عروسک سیزن 2»

وی که درحال آماده سازی نمایش «خانه عروسک سیزن 2» برای حضور در جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک است در این باره یادآور شد: در اجرای این اثر نمایشی از شیوه سایه استفاده شده است. البته یک شیوه استفاده از سایه به شکل سنتی وجود دارد که در آن عروسکها به شکل دو بعدی ساخته می شوند و درحالی که به پرده چسبیده اند روی پرده سُر می خورند و تماشاگر تصویر سایه شان را می بیند اما من در این نمایش از شیوه سنتی نمایش سایه استفاده نکردم و عروسک را بین منبع نوری و پرده قرار دادم که شیوه جدیدتری است و من قبلا هم با آن کار کرده بودم.

این بازیگر تئاتر و سینما ادامه داد: استفاده از این شیوه نمایش سایه ظرایفی دارد که اثر را به حوزه سینما و استفاده از 3D مکس نزدیک کرده است. در واقع در این نمایش ما ترکیبی از سایه، انیمیشن و نماهای سینمایی داریم.

بازیگر فیلم «5 ستاره» درباره انتخاب اقتباس از نمایشنامه «خانه عروسک» هنریک ایبسن متذکر شد: من به دنبال نمایشنامه ای می گشتم که بتوانم در آن انگیزه ای برای سفر قهرمان اثر پیدا کنم بعد از خواندن آثار مختلف به این نتیجه رسیدن که در نمایشنامه ایبسن ذات سفر نهفته است چون در پایان نورا به دنبال هویت خودش خانه را ترک می کند و نمایش «خانه عروسک سیزن 2» نیز از همینجا آغاز می شود و ما نورا، همسر و فرزندانش را در موقعیتهای مختلفی می بینیم.

سعیدیان با اشاره به حضور حسن دادشکر در این اثر نمایشی عنوان کرد: از آنجا که آقای دادشکر در این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی به عنوان کارگردان حضور ندارند احساس کردم که حیف است از حضور این هنرمند عزیز در جشنواره بهره نبریم به همین دلیل و با وجود علاقه ای که به وی داشتم پیشنهاد بازی در نقش هنریک ایبسن را به آقای دادشکر دادم که خوشبختانه پذیرفت. در این نمایش علاوه بر دادشکر، حمیدرضا مرادی، شادی کارآیین، مینا مقامی زاده، مینا شجاعیان، دنیا ملکی، علیرضا حاصلی مراد به عنوان بازیگر حضور دارند و جواد منیری نیز به عنوان سازنده ماکت ها با ما همکاری می کند.

نمايش «الی وروياهايش» از يكشنبه 2 شهريور ماه در ساعت 18 به روی صحنه می‌رود. مارال فرجاد، بهرام بهبهانی، مهدی شاه پیری، مهرنوش شریعتی، آرزو قاسمی و مینو متقی بازیگران این اثر نمایشی هستند. تالار هنر در میدان هفتم تیر، مفتح جنوبی، جنب ورزشگاه شهید شیرودی، خیابان ورزنده واقع است.