سهراب سلیمی کارگردان و مدرس تئاتر با گلایه از شرایط نامساعد تئاتر در سال‌های اخیر از احتمال روی صحنه بردن نمایشی در جشنواره سی و سوم تئاتر فجر خبر داد و عنوان کرد، قرار است نمایش «مده آ» را در استانهای مختلف ایران اجرا کند.

پایگاه خبری تئاتر: سهراب سلیمی مدرس و کارگردان تئاتر درباره فعالیت‌های اخیرش گفت: از طرف اردشیر صالح‌پور دبیر این دوره از جشنواره تئاتر فجر از من خواسته شده که در جشنواره شرکت داشته باشم. صحبتهای اولیه برای ارائه کار انجام شده اما باید دید شرایط به نحوی است که بتوان با طیب خاطر اثری را روی صحنه برد.

وی افزود: در حال حاضر در حال بررسی و مطالعه متون مختلف هستم تا یکی از آنها را برای اجرا انتخاب کنم. نمایشنامه هایی از اریک امانوئل اشمیت، داریو فو و کسلر به تازگی در اختیارم قرار گرفته است که البته هنوز هیچکدام از آنها ترجمه نشده اند و در صورت انتخاب و اجرا برای اولین بار است که این آثار در ایران معرفی می شوند.

وی درباره نمایش «جنایت در تئاتر بولوار» که چندین سال است امکان اجرای آن فراهم نمی‌شود نیز توضیح داد: از سال 87 قصد دارم نمایشنامه «جنایت در تئاتر بولوار» اریک امانوئل اشمیت را به صحنه ببرم که متاسفانه هر بار مشکلی برایش به وجود می آورند. البته در حال حاضر با توجه به شرایطی که در تئاتر داریم امکان اجرای این متن فراهم نیست چون این نمایش 27 بازیگر دارد و باید در موقعیت مساعدی به صحنه برود اما به هر حال من یک روز هم به مرگم مانده باشد این نمایش را به صحنه خواهم برد.

سلیمی با گلایه از شرایط نامساعد تئاتر در سال‌های اخیر گفت: قرار نیست در هر شرایطی تن به هر کاری بدهم چون قصدم صرفا پول درآوردن از تئاتر نیست. اگر شد کار می کنم و اگر هم نشد نگران نیستم و فقط تاسف می خورم که چرا باید در چنین چارچوبی کار کرد. رفتن به صحنه را زمانی جایز می دانم که از اجرای یک اثر نمایشی احساس لذت کنم و بدانم، قرار است چیزی در سبد مخاطب قرار دهم تا آنها را بعد از بیرون آمدن از سالن به تعمق وادارد. من تمام وقتم را صرف تفحص و پژوهش در باب تئاتر می کنم و در آموزشگاه های مختلفی در تهران، قم و شیراز مشغول آموزش به هنرجویان علاقمند به تئاتر هستم.

کارگردان «خرده جنایتهای زن و شوهری» که به تازگی نمایش«مده آ» را همراه با هنرجویانش به صحنه برده بود درباره سفرهای استانی این نمایش بیان کرد: نمایش «مده آ» از طرف 12 استان مختلف برای اجرا در شهرستانها دعوت شده است که البته هنوز زمان اجراها معلوم نیست چون استانها درگیر جشنواره های استانی و منطقه ای هستند. اما به زودی قرار است همراه با گروه نمایش اجراهایی در شهرهای مختلف ایران داشته باشیم.

سهراب سلیمی در چند سال اخیر چند نمایشنامه از آثار اریک امانوئل اشمیت نمایشنامه‌نویس شناخته شده فرانسوی از جمله «مهمان سرای دو دنیا»، « عشق لرزه»، « نوای اسرار آمیز»، «خرده جنایتهای زن و شوهری» را در ایران اجرا کرد که اجرای این آثار با استقبال روبرو شده اند. این هنرمند ابتدای سال جاری نمایش «مدهآ» نوشته داریو فو را همراه با هنرجویان بازیگری اش در خانه نمایش باران به صحنه برده بود.

اریک امانوئل اشمیت نویسنده، نمایشنامه‌نویس و فیلسوف فرانسوی است که نوشته‌های او تاکنون به 43 زبان دنیا منتشر شده و نمایشنامه‌های او در بیش از 50 کشور روی صحنه رفته‌است. وی دکترای فلسفه نیز دارد و چندین جایزه تئاتر مولیر فرانسه، جایزه بهترین مجموعه داستان گنکور، جایزه آکادمی بالزاک همراه بسیاری از جوایز فرانسوی و خارجی از جمله جوایز اهداشده به او هستند.