علیرضا برازنده فیلمبردار انیمیشن کوتاه «سانگ اسپرو» که به فهرست انیمیشن‌های کوتاه اسکار ۲۰۲۱ راه یافته است، درباره تجربه ساخت این انیمیشن عروسکی توضیحاتی ارائه کرد.

پایگاه خبری تئاتر: فیلم «سانگ اسپرو» (Song Sparrow) که به رقابت‌های اسکار ٢٠٢١ در بخش «انیمیشن کوتاه» راه پیدا کرده است، انیمیشنی به کارگردانی فرزانه امیدوارنیا است که موفقیت‌های بین‌المللی بسیاری کسب کرده و تا به امروز در بیش از ١٣٠ فستیوال بین‌المللی به نمایش در آمده و در بیش از ٢٠ فستیوال مورد تایید اسکار کاندیدای دریافت جایزه شده است.

دریافت بیش از ٤٠ جایزه معتبر از فستیوال‌های بین‌المللی فیلم و انیمیشن از جمله جایزه بهترین فیلم از چهل و نهمین دوره فستیوال «جیفونی»، فستیوال «CineLebu»، فستیوال ویمبلدون و جایزه استودیو «Bozzetto» از جمله افتخارات این فیلم کوتاه است.

علیرضا برازنده، مدیر فیلمبرداری شناخته شده سینمای ایران، که به‌عنوان فیلمبردار فیلم «سانگ اسپرو» نیز کاندیدای جایزه بهترین تصویر در چندین فستیوال از جمله فستیوال بین‌المللی «IVELISECINEFESTIVAL» در ایتالیا شده است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ویژگی‌های این انیمیشن کوتاه گفت: حدود ٨ یا ٩ ماه قبل از فیلمبرداری خانم امیدوارنیا تماسی با من داشتند و پیشنهاد همکاری در این فیلم را مطرح کردند. او متولد ایران و مقیم دانمارک است. اما تمایل داشت دومین فیلمش را در ایران و با عوامل ایرانی بسازد.

انیمیشن سانگ اسپرو

وی ادامه داد: به همین دلیل پیش از شروع فیلمبرداری، پیش تولیدی طولانی داشتیم که برای من هم جذاب بود که در این مدت همه چیز دقیق و با جزئیات از طرف کارگردان توضیح داده می‌شد. اما پیش از هر چیز قصه‌ای که قرار بود به تصویر کشیده شود، برای من جذاب بود. قصه مهاجرت و تصویر این قصه با عروسک‌های پارچه‌ای که ساخته دست خودش بود.

برازنده افزود: در مدت پیش تولید نمونه‌های متعددی از عروسک‌ها را برایم ارسال کرد و مدام قصه را با هم مرور می‌کردیم و درباره وجوه مختلف کار تبادل نظر کردیم. من پیش از این فیلم تجربه ساخت چند فیلم عروسکی را داشتم اما «سانگ اسپرو» برای من اتفاق ویژه‌تری بود. چرا که تکنیک مورد استفاده در این فیلم منحصر به فرد و کاملاً متفاوت بود و عروسک‌ها دقیق طراحی و ساخته شده بودند.

انیمیشن سانگ اسپرو

وی در ادامه توضیح داد: پوشش هر کدام از عروسک‌ها قومیت و مذهب شان را درست توصیف می‌کرد و همراه شدن همگی آنها در یک کامیون و قصه‌ای که روایت می‌شد از نظر من بی نقص بود و قصه‌ای که به گمان من دغدغه جهان امروز و آدم‌های بسیاری است و هدف و پیام درستی دارد. در این مسیر و در زمان پیش تولید و تولید من هم نظراتم را با کارگردان در میان می‌گذاشتم و فضای بسیار حرفه‌ای و خوبی را تجربه کردیم.

فیلمبردار فیلم سینمایی «هجوم» در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: برای ما مهم بود فیلم با کیفیتی ساخته شود و تمام فیلم در یک استودیو کار شد در مدت زمان کوتاهی به ایده‌آل‌مان رسیدیم. این فیلم با بودجه شخصی ساخته شد و بنا به تمایل خانم امیدوارنیا تنها عوامل ایرانی و حرفه‌ای در این پروژه حضور داشتند.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید