«کاتالپسی» یک بیماری است؛ بیماری خشک شدن عضلات ولی وای به روزی که این بیماری در روابط خانواده رخنه کند و ارتباط عاشقانه بعد از مدتی به سردی کشیده شود.

پایگاه خبری تئاتر: وحید نفر کارگردان تئاتر همین موضوع را برای اجرای نمایشش در نظر گرفته است؛ نمایشی با نام «کاتالپسی» که قرار است در بخش غیررقابتی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به صحنه برود.

نفردر آغاز یادآوری می‌کند: نمایش «کاتالپسی» تولید سال ۱۳۹۸ است. ما در تماشاخانه نوفل لوشاتو چند اجرا داشتیم که با اتفاقات سال گذشته و بعد از آن هم با کرونا رو به رو شدیم و در مجموع اجرای دلچسبی نبود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم آن را در جشنواره فجر امسال روی صحنه بیاوریم تا شاید آن ناکامی کمی جبران شود.

نفر در ادامه توضیحاتی درباره داستان و درون‌مایه نمایش خود ارایه می‌دهد و می‌افزاید: متن نمایش نوشته علی امیر ریاحی است که درواقع متنی روانکاوانه درباره اختلافات زناشویی و سرد شدن روابط است که در تار و پور یک خانه رخنه می‌کند.

این کارگردان تئاتر اضافه می‌کند: «کاتالپسی» در اصل یک بیماری است؛ بیماری خشک شدن و بی‌حس شدن نسبت به یکدیگر و نمایش ما هم درباره سرد شدن روابط یک زوج است که بعد از چند سال حس می‌کنند حرف یکدیگر را نمی‌فهمند.

نفر درباره اجرای تئاتر در شرایط دشوار و ترسناک کرونایی می‌گوید: این ترس چیزی است که به ما القا شده وگرنه سینما و تئاتر مکان‌هایی است که بیش از هر مکان دیگری پروتکل‌های بهداشتی در آن رعایت شده است. وقتی شما به همه اصول بهداشتی و پروتکل‌ها پایبند باشید، دیگر ترسی ندارد. و از این نظر انتقال سینما و تئاتر به مشاغل دسته دوم تصمیم بسیار درستی است.

این بازیگر تئاتر با تاکید بر ضرورت حفظ اجرای زنده آثار نمایشی تاکید می‌کند: حیات مستمر تئاتر بسیار مهم است. نباید بگذاریم بند ارتباط میان تئاتر و تماشاگر  قطع شود که اگر چنین شد، پیوند دوباره این دو بسیار دشوار خواهد بود و چند سال ما را به عقب می‌اندازد.

نفر درباره ادامه اجرای عمومی این نمایش بعد از جشنواره تئاتر فجر نیز می‌گوید: چنین تصمیمی دارم ولی اول باید شرایط به ثبات برسد نه اینکه در میانه اجرا بار دیگر آمار ابتلا به کرونا بالا برود و تئاتر تعطیل شود. به همین دلیل ترجیح دادم تا رسیدن به یک ثبات نسبی، برای جشنواره تولید داشته باشم.

او که در حوزه تئاتر کودک و نوجوان هم بسیار فعال است، درباره حضور پررنگ‌تر خود در نمایش‌های گروه سنی بزرگسال توضیح می‌دهد: در دوران کرونا کار گروه‌های تئاتر کودک و عروسکی بدجوری گره خورد زیرا مخاطبان آنان گروه سنی بسیار حساسی هستند که پدر و مادرها برایشان تصمیم می‌گیرند و خانواده‌ها هم معمولا ترجیح می‌دهند فرزندشان در چنین شرایطی در جمع حضور نداشته باشد. به همین دلیل فعالان این دو حوزه یا مشغول کارهای تصویری شده‌اند یا کارهایی که هیچ ربطی به تئاتر ندارد و این بهتر از آن است که مدام منتظر بمانند و «کاسه چه کنم» دست بگیرند.

نفر که اسفند سال گذشته نمایش «آرزوهای یک موش کور» را در کانون پرورش فکری اجرا می‌کرد، یادآوری می‌کند: همین نمایش هم با تعطیلات کرونایی رو به رو شد ولی تلاش کردم فیلم آن را عرضه کنم زیرا کار ما فقط تولید تئاتر نیست بلکه عرضه و ارایه آن هم بسیار مهم است. به هر حال شرایط کار کودک بسیار سخت‌تر از کار بزرگسال است.

او هنرمندان تئاتر را سرمایه‌های فرهنگی کشور می‌داند و خاطرنشان می‌کند: امیدوارم شرایط برای فعالیت هم صنفی‌های ما بهتر از این بشود چراکه آنان سرمایه‌های فرهنگی کشور هستند که در وضعیت دشوار فعلی دارند، سوخت می‌شوند.

وحید نفر در پایان تاکید می‌کند: کار تئاتر مانند یاد گرفتن زبان انگلیسی است همین که رهایش کنید، به سرعت فراموش می‌شود و لازم است مدام خود را به روز کنیم. این روزها که تئاتر دچار مشکل است، دانشجویان و جوانانی که تازه به این عرصه وارد شده‌اند، دچار سرخوردگی می‌شوند چون فضای کار نیست و بعدا نتایج این وضعیت معلوم می‌شود.

نمایش «کاتالپسی» نوشته علی امیر ریاحی با کارگردانی وحید نفر با بازی پانته‌آ مرزبانیان، سهیل ساعی، هدیه حاج طاهری، احمد لیشنیی، مانی ترلان و محمد غضنفری در بخش صحنه‌ای و غیر رقابتی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به صحنه می‌رود.  

نمایش کانالپسی

 

///.

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری ایسنا