نیمه دوم سال 93 و در فصل‌های پاییز و زمستان که به فصول جشنواره‌ها مشهور است، حداقل 9 جشنواره و مسابقه مهم در حوزه تئاتر همچون؛ جشنواره تئاتر فجر، جشنواره سوره ماه، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و... برگزار می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: برگزاری فشرده جشنواره‌های ریز و درشت فرهنگی و هنری در شش ماهه دوم هر ساله در کشور، که در بهمن‌ماه و در سالروز پیروزی انقلاب به اوج خود می‌رسد، پاییز و زمستان را برای بسیاری از هنرمندان در رشته‌های مختلف به فصول جشنواره‌ها تبدیل کرده است.

هنرمندان و اهالی تئاتر نیز از این قاعده مستثنی نیستند و همانند هنرمندان و فعالان سایر رشته‌های هنری با نزدیک شدن به فصل پاییز خود را برای حضور هر چه بهتر در جشنواره‌های کوچک و بزرگی که پیش‌رو دارند آماده می‌کنند.

عروسکی‌ها در خط استارت

تئاتری‌ها فصول جشنواره‌ در سال 93 را با حضور در یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های حوزه خود، یعنی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک، که از 22 شهریورماه به مدت 8 روز در تهران برگزار می‌شود، آغاز می‌کنند.

پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی با دبیری مرضیه برومند، امسال در سه بخش نمایش‌های صحنه‌ای، نمایش‌های خیابانی و نمایش‌های بین‌الملل، در کنار یک بخش جنبی (شامل اجرای 8 اثر) و برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر از دوره‌های گذشته میزبان علاقه‌مندان تئاتر به ویژه دوست‌داران تئاترهای عروسکی است.

جشنواره تئاتر شهر ایستگاه دوم تئاتری‌ها

برگزاری سومین دوره جشنواره تئاتر شهر توسط توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دومین جشنواره مهم حوزه نمایش است.

در سومین دوره این جشنواره که دبیری آن را شهرام کرمی برعهده دارد، از روز 10 مهرماه در مراکز و فرهنگسراهای شهر تهران با شعار "تهران شهر مهربانی" و در دو موضوع حقوق و اخلاق شهروندی و هویت اسلامی و ایرانی آغاز می‌شود.

سومین جشنواره تئاتر شهر در هفت بخش تئاتر صحنه‌ای، بخش تئاتر کودک و نوجوان، بخش تئاتر مذهبی (باران)، بخش تئاتر خیابانی، بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی، بخش مسابقه عکس و پوستر تئاتر و بخش کارگاه‌های آموزشی پذیرای آثار هنرمندان شهر تهران است.

این جشنواره با سه هدف "حمایت از فعالیت گروه‌های جوان و آثار نمایشی با مضامین اخلاق و رفتار شهروندی، هویت دینی و ملی و انقلاب اسلامی در جهت نیل به آرمان شهر اسلامی و ایرانی"، "بهره‌گیری از ظرفیت مراکز فرهنگی و هنری شهر تهران و ارتقای فعالیت نمایشی با ایجاد انگیزه و کمک به توسعه فعالیت کانون‌های نمایش مراکز فرهنگی و هنری" و "امکان حضور و استفاده بهتر و بیشتر از تجربه و دانش هنرمندان، کارشناسان و گروههای فعال تئاتری در جهت کشف استعداد و ارتقای سطح فعالیت نمایش در مراکز فرهنگی و هنری" توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود.

همچنین بزرگداشت و تجلیل از سال‌ها فعالیت هنری و ادبی اسماعیل خلج، نمایشنامه‌نویس و کارگردان پیشکسوت تئاتر همزمان با آیین اختتامیه سومین جشنواره تئاتر شهر، به پیشنهاد علی نصیریان (رئیس سومین جشنواره تئاتر شهر) و تایید شورای سیاستگذاری این جشنواره از جمله مهم این جشنواره به حساب می‌آید.

همدانی‌ها در ایستگاه سوم

با فاصله کمتر از 20 روز بعد از اتمام پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک، نوبت به همدانی‌ها است که از 15 مهرماه به مدت 6 روز میزبان هنرمندان و دوستداران تئاتر و برگزاری بیست‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان باشند.

بخش‌های مسابقه تئاتر کودک، مسابقه تئاتر نوجوان، تئاتر بین‌الملل، تئاتر خردسال، تئاتر دانش‌آموزی، مسابقه تئاتر خیابانی، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های پژوهشی، پژوهش و مقاله‌های علمی و مسابقه پوستر و عکس تئاتر کودک و نوجوان از جمله بخش‌های بیست‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان است که امسال با شعار "هویت، امروز، فردا" و با دبیری پیام دهکردی در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در روز عید غدیر برگزار می‌شود.

 

برگزاری جشنواره فجر 33 در بهمن‌ماه

سی‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان مهم ترین و فراگیرترین جشنواره تئاتری کشور امسال از 1 تا 12بهمن ماه با دبیری اردشیر صالح‌پور برگزار می‌شود.

محورهای مورد تأکید سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که با شعار "تئاتر ملی، هویت ایرانی" برگزار خواهد شد، "توجه ویژه به اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی"، "سبک زندگی ایرانی‌اسلامی"، "ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس"، "بهره‌گیری از فرهنگ اصیل اسلامی‌ایرانی به عنوان پایه‌ای برای تئاتر ملی"، "نگرش مدبرانه به آسیب‌های اجتماعی"، "پیشرفت اقتصادی و حمایت از تولید داخلی"، "وفاق و انسجام ملی"، "اخلاق مدنی"، "امید، آگاهی و فضایل اجتماعی" و "کیان خانواده و کرامت انسانی" است و آثار ارسالی با این موضوعات در اولویت انتخاب قرار خواهد گرفت.

"نسل نو، تجربه‌های تازه"، " برگزیدگان تئاتر مناطق"، " تئاتر خیابانی"، "مرور تئاتر ایران"، "تازه‌های تئاتر ایران"، "تئاتر ملل"، "مسابقه تئاتر بین‌الملل"، "مسابقه تئاتر ایران"، "مسابقه تئاتر خیابانی"، " مسابقه نمایشنامه‌نویسی"، " مسابقه و نمایشگاه پوستر" و "مسابقه و نمایشگاه عکس" بخش‌های جشنواره سی‌وسوم تئاتر فجر هستند.

نخستین جشنواره تئاتر خیابانی بهزیستی؛ سومین جشنواره تئاتری در مهرماه

برگزاری نخستین دوره جشنواره تئاتر خیابانی بهزیستی با هدف فرهنگ‌سازی و ایجاد فضای تعامل میان خانواده ایرانی و معلولین، برخورداری این قشر از تمامی حقوق شهروندی، اجتماعی، امکان برقراری شرایط یکسان در زندگی عمومی این افراد با دیگر افراد جامعه، از 19 تا 24 مهرماه سومین جشنواره تئاتری در نخستین ماه پاییز است که در تهران برگزار می‌شود.

موضوعات این جشنواره شامل؛ پیشگیری از معلولیت‌ها (جنگ، حوادث و...)، معلولیت و مناسب‌سازی محیط شهری، توانمندسازی جامعه هدف سازمان و نقش مشارکت‌های اجتماعی، ازدواج و تحکیم خانواده، پیشگیری از طلاق، بهداشت روان جامعه، پیشگیری از اعتیاد پیشگیری از ایدز کودک آزاری جامعه و آسیب‌های اجتماعی، مهارت‌های زندگی سالمندی و متکدیان و پدیده تکدی‌گری است. این جشنواره در دو بخش نمایش‌های خیابانی و میدانی و شورایی به صورت رقابتی برگزار می‌شود.

جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه دوره 23

بیست‌وسومین دوره جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه نیز یکی دیگر از جشنوارههای تئاتری مهم است که امسال در مهرماه توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی و با هدف كشف و پرورش استعدادهای جوانان هنرمند، با شعار "معنویت، اندیشه و هنر"، در دو بخش اصلی و تجربههای جوان برگزار میشود.

موضوعات آثار ارسالی به این جشنواره باید حول محورهای "ارزش های دینی"، "انقلاب اسلامی و دفاع مقدس"، "خانواده الگوی ایرانی"، "ادبیات كهن اسلامی و ایرانی" و "چشم انداز ایران 1404" باشد و نمایشنامههایی كه بر اساس خاطرات چاپ شده رزمندگان، جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس نگارش شده باشند در اولویت خواهند بود.

یک مسابقه جدید از پاییز تا زمستان

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری امسال نخستین مسابقه ادبیات نمایشی پژوهشی تئاتر خیابانی را برگزار می‌کند. در فراخوان این مسابقه که توسط مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منتشر شده هدف از برگزاری این مسابقه تحقق اهداف فرهنگی و هنری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در جهت شناسایی و معرفی نویسندگان و پژوهش‌گران تئاتر خیابانی کشور جهت خلق آثار ارزشمند و جمع‌آوری طرح و ایده، پژوهش و مقالات مرتبط با تئاتر خیابانی و حمایت از تولید حداقل 10 طرح برگزیده، نخستین مسابقه ادبیات نمایشی و پژوهشی تئاتر خیابانی عنوان شده است.

"طرح و ایده اجرایی"، "نمایشنامه‌هایی با قابلیت تئاتر بیرونی و محیطی"، "مقالات پژوهشی" و "بخش رسانه‌ها"، بخش‌های این مسابقه هستند.

داوری نخستین مسابقه‌ ادبیات نمایشی تئاتر خیابانی نیمه اول مهرماه، معرفی برگزیدگان در نیمه دوم مهرماه و مراسم رونمایی از کتاب آثار برگزیده در دی ماه 93 برگزار می‌شود.

دهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان

دهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان یکی دیگر از جشنواره‌های تئاتری پیش‌رو است که با هدف فعالیت هنرمندان متعهد، ایجاد فرصت و حمایت از گروه‌های نمایشی و ترویج معنویت و فرهنگ دینی و شهروندی توسط سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان در سطح کشور برگزار می‌شود.

قصه‌های قرآنی و دینی، دفاع مقدس، فرهنگ ایثار و شهادت، موضوعات حقوق شهروندی چون: مضررات و آفات طلاق، اعتیاد، دروغ، رباخواری، تجمل گرایی، کارگریزی، فرهنگ آپارتمان نشینی، حجاب و عفاف، انضباط اجتماعی، احترام به قانون و فرهنگ رانندگی، صله رحم، حد زاد و ولد و محکم‌کاری در تولید از جمله اولویت‌های مضمونی این جشنواره هستند.

دهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان در بخش‌های تئاتر صحنه‌ای، نمایش خیابانی، نمایش‌نامه خوانی، کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی و دانش آموزی از 22 تا 27 مهر‌ماه در فرهنگسرای مهر کاشان برگزار می‌شود.

جشنواره تئاتر كودك و نوجوان سوره سومین جشنواره تئاتری با محور کودکان

سومین دوره جشنواره سراسری تئاتر كودك و نوجوان سوره که امسال در دو بخش مسابقه و جنبی توسط حوزه هنری كودك و نوجوان و مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار می‌شود، سومین جشنواره مهم تئاتری با محور کودکان در نیمه دوم سال است.

قرآن و سیره معصومان (ع)، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، خِردورزی و فلسفه (مانند آموزش مهارت‌ها و ویژگی‌هایی همچون "فکر کردن"، "استقلال رأی" و "فلسفه" به کودکان، ترویج روش‌های آموزشی فکر محور به جای حافظه محور)، اخلاق اجتماعی (مانند آموزش ویژگی‌های مثبت اخلاقی (کارگروهی، همت بلند در کارها و نگاه جهانی به مسایل) به کودکان و نوجوانان، تشویق کودکان و نوجوانان به پرهیز از ویژگی‌های منفی اخلاقی (دروغ، غیبت، تهمت و دیگر گناهان شایع در این سن)، بررسی پیامدهای مسأله‌ها و آسیب‌های اجتماعی (طلاق، مواد مخدر، فساد مالی، جرایم و ...)، تغییر ساختار خانواده و کاهش جمعیت آن در زندگی کودکان و نوجوانان)، سبک زندگی (مانند معرفی پوشش‌های مناسب بومی به مخاطبان کودک و نوجوان، پدیده بلوغ در نوجوانان، معرفی آداب صحیح معاشرت به کودکان و نوجوانان (نحوه سخن گفتن، تکیه‌کلام‌ها، پوشش‌های مناسب برای هر موقعیت، ارتباط با همسالان، ارتباط با بزرگ ترها و ...)، ترویج عادت به کتاب‌خوانی از اوان کودکی، ترویج مشارکت کودکان و نوجوانان در مسجدها و هیات‌های مذهبی، شناسایی پیامدهای ترویج غیرمستقیم سبک زندگی غیربومی از طریق آموزش زبان‌های خارجی)، بازی، ورزش و سرگرمی (مانند ترویج بازی‌های سنتی و ورزش‌های بومی برای مخاطبان کودک و نوجوان، بررسی اثرات رسانه‌های نوین (اینترنت، شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و ...)، بازی‌های دیجیتال (اینترنتی، رایانه‌ای و ...) و اسباب‌بازی‌های غیربومی بر ذهن و رفتار کودکان و نوجوانان) و علم و فناوری (مانند دستاوردهای بومی در عرصه‌های تولید علم، فناوری‌ها و ... معرفی نخبگان علمی) موضوعات بخش مسابقه این جشنواره هستند.

زمان اجرای عمومی سومین دوره جشنواره سراسری تئاتر كودك و نوجوان سوره در استان‌ها از 1 تا 15 دی‌ماه و برگزاری اختتامیه جشنواره از روز 16 تا 19 دی‌ماه خواهد بود.