امیرحسین شفیعی که قصد داشت نمایش خیابانی «روبی» را در جشنواره تئاتر عروسکی اجرا کند، گفت به دلیل استعفای مرضیه برومند از دبیری جشنواره، ترجیح می‌دهد در جشنواره شرکت نکند.

پایگاه خبری تئاتر: این کارگردان تئاتر گفت: انتخاب خانم برومند به عنوان دبیر جشنواره تئاتر عروسکی، موجی از امید را در دل همه اهالی تئاتر و نه فقط بچه‌های تئاتر عروسکی ایجاد کرد، ایشان هم با روی کار آمدنش نشان داد نه تنها هنرمند شایسته‌ای است، که مدیری توانمند هم هست.

شفیعی اضافه کرد: با حضور ایشان برای اولین‌بار با دبیری روبرو شدیم که کرامت و ارزش هنرمند برایش بسیار مهم است. ایشان دو بار با من تماس گرفت و جویای مشکلات ما شد، در حالی که در این سال‌ها هرگز ندیدم دبیری خود را درگیر یک نمایش خیابانی کند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به پیگیری مرضیه برومند برای حل مشکلات گروه‌های شرکت کننده در جشنواره تئاتر عروسکی افزود: ایشان با تک‌تک گروه‌ها جلسه برگزار کرد و جویای تمام نظرات ما شد که این رفتار و این گونه حفظ کرامت هنرمند در تئاتر ایران، برایم بسیار عجیب است؛ چرا که همواره عادت کرده‌ایم فقط دور هم جمع بشویم و جشنواره‌ای را برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از استعفای خانم برومند، اگر ایشان نتواند همکاری‌اش را با جشنواره ادامه دهد، از حضور در این جشنواره انصراف می‌دهم زیرا نمایشی که آماده کرده‌ایم، بدون حضور ایشان بی‌معناست.

شفیعی با اشاره به دلایلی که مرضیه برومند برای استعفایش از دبیری جشنواره تئاتر عروسکی بیان کرده بود، افزود: او همه دردهای هنرمندان تئاتر را فریاد کرد و من نمی‌توانم در مقابل فریاد ایشان سکوت کنم. اگر ایشان سیاست‌مدار بود، سکوت می‌کرد و جشنواره را برگزار می‌کرد، اما نشان داد که هنرمندی دردآشنا است.

این فعال تئاتر خیابانی با تشریح مشکلاتی که در دفتر تئاتر خیابانی وجود دارد، به ایسنا گفت: یکسری از هنرمندان از جمله من نمی‌توانیم به دلیل ناکارآمدی دفتر تئاتر خیابانی، در برخی جشنواره‌ها مانند جشنواره تئاتر فجر یا جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت کنیم. به همین دلیل جشنواره کودک و عروسکی برای ما بسیار مهم است.

شفیعی اضافه کرد: من جزو خانواده تئاتر عروسکی نیستم و شاید به این حوزه پناهنده شده‌ام، اما خانم برومند با آغوش باز ما را پذیرفت چرا که بسیاری از گروه‌ها به ایشان پناه آوردند و همان اندازه که در مرکز هنرهای نمایشی به ما بی‌مهری می‌شود، در جشنواره تئاتر عروسکی با محبت با ما برخورد شد که همین همکاری با ایشان را بسیار شیرین می‌کند.

این کارگردان تئاتر با ابراز تأسف از وضعیت این هنر در چند ماه اخیر یادآور شد: این روزها فضای تئاتر ایران بسیار ناآرام است، در حالی که خلق یک اثر هنری، بیش از هر چیز نیازمند آرامش است. همه مسئولان و هنرمندان باید کمک کنند تا آرامش به تئاتر ایران برگردد. از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رفت هنرمندان در فضایی آرام‌تر و بهتر کار کنند اما متأسفانه تا به امروز این اتفاق نیفتاده است.

امیرحسین شفیعی در پایان درباره نمایش «روبی» توضیح داد: نمایش ما درباره محیط زیست است و داستان آن درباره روباهی است که از سوی حیوانات جنگل مأموریت پیدا می‌کند تا به شهر برود و فضای شهر را به هم بریزد. در این نمایش ماجراهایی شیرین و کمدی و در عین حال اجتماعی مطرح می‌شود.

پایان هفته گذشته مرضیه برومند دبیر جشنواره تئاتر عروسکی اعلام کرد که به دلیل نداشتن استقلال کافی، ترجیح می‌دهد از مسئولیت خود کناره‌گیری کند یا اینکه استقلال کافی به او داده شود. به دنبال طرح این مطلب، بسیاری از گروه‌های متقاضی شرکت در جشنواره تئاتر عروسکی، با اعلام حمایت از برومند، تأکید کردند در صورت استعفای او از حضور در جشنواره کناره‌گیری می‌کنند.