سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با برگزاری آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان این رویداد در دو بخش ملی و بین‌المللی برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: آیین اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امشب دوشنبه ششم بهمن‌ماه در پردیس سینمایی ایران‌مال برگزار شد.

این مراسم رأس ساعت ۱۸ با قرائت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد.

سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به مهمانان، در سخنانی به کیفیت برگزاری این دوره از جشنواره پرداخت و از همه فیلمسازان همراه و حامیان این رویداد سپاسگزاری کرد.

سیدصادق موسوی گفت: ممنونم که وقت خودتان را برای فرهنگ و هنر این کشور صرف می‌کنید، خوشحالم که به آیین اختتامیه به مهمترین رویداد فیلم کوتاه خاورمیانه آمده‌اید. بنای من برای حضور در این لحظات، گزارش دادن از جشنواره نیست چون همه گزارش‌ها را شنیده‌اید. فقط می‌خواهم قدردانی کنم از دستگاه‌ها و افرادی که در برگزاری این جشنواره ما را همراهی کردند.

وی افزود: قبل از هر چیزی از هنرمندان و فیلمسازان که نزدیک به ۱۷۰۰ فیلم کوتاه برای ما فرستادند تشکر می‌کنم. از شورای شهر تهران و شهرداری تهران تشکر می‌کنم. از آقای حق‌شناس، از مدیر کل فرهنگ و ارشاد تهران که به ما جانانه کمک کردند، تشکر می‌کنم همچنین از دکتر جاودانی هم سپاسگزارم.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه داد: از همه همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری تهران و… تشکر می‌کنم از آقای انتظامی که به جوانان و ایده‌های جسورانه اعتماد می‌کند تشکر می‌کنم کاری که ما امسال کردیم یعنی تغییر محل برگزاری جشنواره و اینکه جشنواره به‌صورت ترکیبی برگزار شد، به خاطر اعتماد او بود. در این چهار سال ما تراز برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران را تغییر دادیم.

محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران سخنران بعدی این مراسم بود که درباره لزوم زنده نگه داشتن فعالیت‌های فرهنگی و هنری در عین رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حمایت مدیریت شهری از این رویدادها تأکید کرد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: در شرایط کنونی وضعیت هنرمندان خوب نیست و راه هنرمندان سخت است و فیلمسازان مجبورند پس از سال‌ها تجربه همچنان فیلم کوتاه بسازند. فیلم کوتاه و انتظار بازگشت مالی آن مسیر این سینما را به انحراف می‌کشاند.

حق شناس با بیان اینکه از آنجا که ایران جز ۱۰ تولید کننده فیلم کوتاه جهان است، گفت: انجمن سینمای جوانان ایران از قدیمی‌ترین مدارس سینمای جهان و برگزار کننده جشنواره‌های ملی و بین‌المللی است. دولت با حمایت حداکثری و دخالت حداقلی نتوانسته آنطور که شایسته است برای سینمای کوتاه کاری کند.

اهدای جایزه «کرونا روایت»

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت و درمان، سخنران بعدی از مراسم بود که به بهانه اهدای جایزه اصلی بخش «کرونا روایت» روی سن حاضر شد و پس از پخش کلیپی درباره گرامیداشت مدافعان و شهدای عرصه سلامت، گفت: تشکر می‌کنم که چنین جلسه باعظمت و جشنواره مهمی برگزار شده است اختصاص یک بخش برای سلامت موجب قدردانی است. ممنونم که از شهدای سلامت تجلیل کردید.

وی افزود: می‌گویند یکی از کارهای اصلی متولیان عرصه سلامت تبادل اطلاعات، توصیه‌ها، نظرات و پیشنهادات بین افراد متخصص با مردمی است که در معرض خطرات هستند تا موجب کاهش خطر و تغییر رفتار اجتماعی شوند. هدف نهایی این است که فرد در خطر متوجه شود خطر چیست و باید چه اقداماتی انجام دهد تا افراد دیگر از آن خطر رهایی پیدا کنند. یکی از بزرگترین ابزارهای این موضوع، ابزار سینما و به طور کلی ابزار هنر است. بیماری‌های عفونی می‌تواند مهمترین خطرات را روی اجتماع، اقتصاد و حتی سیاست بگذارد پس باید به این موضوع توجه کنیم خواهشم این است که سلامت مردم با ابزار شما یعنی هنر افزایش پیدا کند.

در ادامه جایزه بهترین فیلم در بخش کووید ۱۹ به شهاب آب روشن برای فیلم «آن‌سینز» تعلق گرفت.

اهدای جوایز مطالعات فیلم کوتاه

همچنین در ادامه جوایز همایش مطالعات فیلم کوتاه اهدا شد. جایزه سوم به محسن رهنما، جایزه دوم به پریسا حسین‌زاده و جایزه اول هم به احمد خوش‌نیت رسید.

جوایز این بخش با حضور احمد الستی استاد سینما و دبیر علمی دومین همایش مطالعات فیلم کوتاه اهدا شد که در سخنانی کوتاه بیان کرد: درخواست دارم که مقالات این همایش به صورت یک کتاب منتشر شده و در قالب منابع اطلاعاتی در دسترس فیلمسازان کوتاه قرار گیرد.

وی به مقاله برگزیده این دوره اشاره کرد و گفت: برای مثال مقاله «راهکاری برای خلق روایت ادبی موسیقایی در انیمیشن» عنوان یکی از این مقاله‌هاست که نشان از نگاه عمیق به انیمیشن دارد.

الستی خاطرنشان کرد: از دبیر جشنواره که با پشتیبانی بسیار زیاد این جشنواره را رهبری کردند تشکر ویژه دارم.

اهدای مدال ایسفا به «ترس خود را جابه‌جا می‌کند»

در ادامه با حضور نماینده هیأت داوران اهدای مدال «ایسفا»، اعلام شد پس از تماشای تمامی فیلم‌های داستانی و تجربی حاضر در جشنواره سی‌وهفتم ضمن تجلیل از فیلم کوتاه «دکل» مدال ایسفا را به فیلم «ترس خود را جابه‌جا می‌کند» به کارگردانی ایمان صالحی و تهیه‌کنندگی ملیکا غلامی و ایمان صالحی اهدا شد.

لوح تقدیر انجمن آسیفا هم به مهسا سامانی برای انیمیشن «هبوب» اهدا شد.

در ادامه امیرشهاب رضویان پشت میکروفن قرار گرفت و ضمن یادکردی از زنده‌یاد اکبر عالمی و گفت: سینمای یک پدیده یک پارچه است که یکی از شاخه‌های آن فیلم کوتاه است. زمانی در اواخر دهه ۵۰ ما فیلم ۸ میلیمتری می‌ساختیم و فکر می‌کردیم کسی که دو تا ۸ میلیمتری بسازد می‌تواند ۱۶ میلیمتری هم بسازد! این تصور اشتباه است. کمااینکه کسی از چخوف نمی‌پرسد چرا داستان کوتاه می‌نویسی. فیلم کوتاه یک مدیوم مستقل است.

وی ادامه داد: در جریان کرونا سینمای ایران کمتر آسیب دید چرا که مستقل از چرخه اکران و اقتصادی است. سیاستمداران و مدیران اگر دو گونه فیلم را ببینند تصویر روشنی از جامعه به دست می‌آورد؛ یکی فیلم مستند و یکی فیلم کوتاه. ما کشوری صاحب سنت فیلم کوتاه هستیم. فیلم کوتاه و مستند ابزارهای اطلاع‌رسانی هستند که برای اصلاح جامعه می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

حسین انتظامی؛ شکوه راهی که انتخاب شد

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: به همه فیلمسازان گرانقدری که این همایش متعلق به آن‌ها است هم تبریک می‌گویم و هم قدردانی می‌کنم. از همکاران خودم در ستاد برگزاری این جشنواره هم تشکر می‌کنم که چراغ سینمای ایران و فیلم کوتاه را روشن نگه داشته‌اند.

وی افزود: وقتی پدیده‌ای به جهان تحمیل می‌شود دو واکنش می‌توان نشان داد؛ یکی اینکه به‌حالت منفعالانه همه چیز را تعطیل کنیم و دیگر اینکه چون سینما و جامعه زنده است، شرایط را مدیریت کنیم. خوشبختانه به همت شما راه دوم انتخاب شد و در جشنواره فیلم کوتاه شکوه آن را دیدیم.

در ادامه تندیس جشنواره و جایزه نقدی بهترین فیلم با مضمون هویت ملی و افزایش سرمایه اجتماعی به علیرضا کاویان راد برای فیلم پویانمایی «من ایرانی‌ام» تعلق گرفت.

بزرگداشت امیر لطیفیان عکاس و فیلمساز

آیین بزرگداشت امیر لطفیان عکاس و فیلمساز پیشکسوت بخش بعدی آیین اختتامیه بود که با حضور احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر و محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزاری شد.

حمیدی‌مقدم در این بخش گفت: خودم را به خانواده فیلم کوتاه وابسته می‌دانم. کسی که چراغ انجمن همدان را در دهه ۶۰ نگه داشت امیر لطفیان بود، امید بچه‌های همدان و در همه این سال‌ها تکیه‌گاه بوده است. او از خود گذشت و در خانواده انجمن سینمای جوانان ایران و فیلم کوتاه باقی ماند، خود را وقف کرد تا دیگران رشد کنند. امیر در همه این سال‌ها فردی نجیب بوده است. یکی از امین‌ترین افراد برای سیف‌الله داد بود. او در برنامه‌ریزی جشنواره‌ها انقلابی ایجاد کرد، آنچه الان در جشنواره‌ها می‌بینید، نتیجه زحمات اوست. به خاطر برگزاری این بزرگداشت تشکر می‌کنم.

مسجدجامعی هم درباره این شخصیت فرهیخته سینمای کشور بیان کرد: در مجموعه عکس‌های آقای لطفیان عکسی را دیدم که امیدوارم پیگیری کنیم تا این عکس به صورت نقش برجسته در شهر حضور داشته باشد. این عکس نشاط زیادی را در سال‌های سخت و دشوار دهه ۶۰ منتقل می‌کرده است. به خاطر حمایت این جشنواره از پزشکان تشکر می‌کنم، البته سینما هم در این مدت بزرگانی را از دست داده که یاد آن‌ها را گرامی می‌داریم. امیدوارم همچنان شاهد این باشیم که فیلمسازان فیلم کوتاه در سطح داخلی و خارجی بدرخشند.

در ادامه کلیپ بزرگداشت درگذشتگان سینمای ایران در سال گذشته برگزار شد.

اهدای جوایز بخش بین‌الملل

سپس جوایز بخش بین‌الملل با حضور بهنام بهزادی اهدا شد. بهزادی پیش از اهدای جوایز به زبان انگلیسی به برندگان تبریک گفت و نکاتی را درباره جشنواره بیان کرد.

هیات داوران در بخش بهترین فیلم کوتاه تجربی مسابقه بین‌الملل فیلمی را شایسته دریافت جایزه ندانست.

جایزه بهترین مستند بخش بین‌الملل به «کاک ئیرج» ساخته جمشید فرج وند فردا اهدا شد. کارگردان این فیلم این جایزه را به کادر درمان تقدیم کرد.

جایزه بهترین فیلم کوتاه انیمیشن نیز به «کاندلا» از اسپانیا رسید.

جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم «دایی» از غنا اهدا شد.

اهدای جوایز بخش ملی

بخش بعدی آیین اختتامیه معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز مسابقه ملی بود.

در این بخش تندیس بهترین فیلمبرداری به وحید بیوته برای فیلم داستانی «جبرئیل» اهدا شد.

در بخش بهترین صدا هم تندیس جشنواره و جایزه نقدی به محمدحسین مهرجو و سید محمد کشفی برای فیلم داستانی «خوناب» اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم‌نامه اقتباسی تندیس جشنواره و جایزه نقدی به محمدرضا مرادی برای فیلم داستانی «دوآل پا» اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم‌نامه تندیس جشنواره و جایزه نقدی به صمد علیزاده برای فیلم داستانی «ناهید» اهدا شد.

در بخش بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مونا عبداله شاهی برای فیلم «آتش سرخ» اهدا شد.

جایزه بهترین تحقیق و پژوهش در فیلم مستند به فرشته توکلی برای «فروغ کوچه بن‌بست» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی مستند به آرمان قلی‌پور دشتکی برای «فرزندان خونیار» رسید.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم تجربی به کمال کچوییان برای «آداپت» رسید.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی به مهیار ماندگار برای «اسب سفید بالدار» تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیات داوران به ایمان صالحی برای «ترس خود را جا به جا می‌کند» رسید.

جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش ملی به حمیدرضا زبیر برای تهیه‌کنندگی «اسب سفید بالدار» رسید.

جایزه بزرگ جشنواره در بخش بین‌الملل به رضا فهیمی برای «سفید پوش» از ایران تعلق گرفت.

آیین اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در ساعت ۲۰:۳۵ به پایان رسید.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید