فهیمه باروتچی بازیگر و عروسک‌گردان تئاتر با اشاره به منتفی شدن اجرای نمایش «شاهنامه به روایت نمایش» از دشواری‌هایی گفت که بر سر راه نمایش‌های عروسکی برای گرفتن نوبت اجرا وجود دارد.

پایگاه خبری تئاتر: فهیمه باروتچی بازیگر تئاتر، عروسک‌گردان و صداپیشه عروسک درباره منتفی شدن اجرای نمایش «شاهنامه به روایت نمایش» که روایتی تازه از داستان «ضحاک ماردوش» است و قرار بود به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت آنلاین برای مخاطب کودک و نوجوان به صحنه برود گفت: دی‌ماه سال گذشته بود که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای طرح «کتاب- مدرسه» به من سفارش کار داد. پروژه‌ای که طی آن قرار بود نمایش‌هایی برای اجرا در مدارس طراحی و تولید شود. من با دوستان طراحم صحبت کردم و پیش‌تولید کار آغاز اما به دلیل مساعد نبودن شرایط سفارش‌دهنده برای عمل به تعهداتش، متوقف شد.

بازیگر و عروسک‌گردان نمایش «منو نمی‌بره» ادامه داد: در اردیبهشت سال جاری مجدداً از من درخواست شد که پیگیر تولید این اثر باشم اما تکرار اتفاق قبل، نهایتاً رها شدن کار را در پی داشت.

وی که در دوره قبل جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک در بخش «پاتوق کودکان» نقالی کرده است در پاسخ به این سوال که با توجه به نزدیکی هجدهمین دوره این رویداد، کارکرد آن را در میان اهالی نمایش عروسکی چگونه ارزیابی می‌کند، بیان کرد: هرچند برگزارکنندگان هجدهمین دوره این رویداد به دلیل شرایط موجود با وضعیت متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته مواجه هستند اما روال معمول جشنواره تهران- مبارک این است که با پرداخت کمک هزینه موجب رونق تولید نمایش عروسکی شود. اگرچه این کمک هزینه به خصوص در دوره جاری با توجه به میزان تورم و افزایش هزینه تمام‌شده یک نمایش عروسکی، اندک است اما اهالی نمایش عروسکی همچنان به مدد آن مشغول تولید هستند.

باروتچی یادآور شد: تسهیل مسیر گرفتن نوبت اجرای عمومی پس از حضور در جشنواره، امکان دیگری است که این رویداد در دوره‌های پیشین در اختیار نمایشگران عروسکی گذاشته است. همچنین جشنواره همواره بستری برای دیده شدن آثار آن دسته از اهالی نمایش عروسکی بوده است که ساکن تهران نیستند و امکانی برای آنها که تماشاگر آثار تولید شده در تهران باشند.

بازیگر نمایش «خاک و تاج» با تاکید بر دشواری گرفتن نوبت اجرای عمومی برای یک نمایش عروسکی توضیح داد: نمایش‌های عروسکی نمی‌توانند به‌راحتی دیگر گونه‌های تئاتر، در سالن‌های شناخته‌شده مانند مجموعه تئاترشهر یا تالار وحدت، روی صحنه بروند و به تعداد انگشتان یک دست نرسیدن آثار عروسکی که در طول سال در این مجموعه‌ها روی صحنه می‌روند، خود گویای وضعیت بغرنج عروسک‌ها برای راه‌یابی به جایی مانند تئاترشهر یا تالار وحدت است.

وی که در اولین جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی «نقشا» در تیرماه سال جاری، رتبه نخست را به دست آورد، در پایان درباره آموزش نقالی به کودکان و نوجوانان گفت: نکته اول اینکه من نقالی درس نمی‌دهم، چون معتقدم خردسالان و کودکان نباید در معرض آموزش مستقیم قرار بگیرند. آموختن این شیوه از نمایش سنتی ایرانی مستلزم شناخت آن، بازیگر بودن و داشتن تجربه حضور روی صحنه است که در وجود کودکی در آغاز راه، گرد هم نمی‌آید. در نتیجه هدف من در کلاس‌هایم، نه آموزش نقالی که آشنایی خردسالان و کودکان با داستان‌های شاهنامه، آشنا کردن‌شان با شخصیت‌های ادبی و پرورش توانایی بازگویی یک داستان از ابتدا تا انتها در جمع است.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری مهر