نویسنده و کارگردان نمایش «ترانه‌های قدیمی» اجرای این نمایش در مشهد را یکی از افتخارات خود و گروهش دانست.

پایگاه خبری تئاتر:  محمد رحمانیان عصر دیروز در نشست خبری نمایش «ترانه‌های قدیمی» در سالن نمایش‌های عروسکی مجتمع فرهنگی تفریحی امام رضا (ع) مشهد اظهار داشت: نمایشنامه ترانه‌های قدیمی در ادامه اثر قبلی (ترانه‌های محلی) و بر اساس نمایش «اینجا تهران است» نوشته شده است.

وی با بیان اینکه در این نمایش، اتفاقات مختلف در کنار نمادهای مختلف شهر روایت می‌شود، تصریح کرد: وقتی شاگرد مرحوم سمندریان بودم، وی بارها به نمایش‌هایی که می‌نوشتم و اجرا می‌کردم ایراد می‌گرفت از این رو تصمیم گرفتم در نمایش «ترانه‌های قدیمی» از ایرادات وی همچون تغییر در نگرش میزانسن و … استفاده کنم.

نویسنده و کارگردان تئاتر و تلویزیون افزود: این نمایش در سال ۹۰ نوشته شد و تاکنون در کنار تهران و شیراز در شهرهای دیگر جهان همچون ونکوور نیز اجرا شده است.

رحمانیان اجرای این نمایش در مشهد را یکی از افتخارات خود و گروهش دانست و گفت: اجرای نمایش‌ها از تهران به شهرستان‌ها و بالعکس، از دهه ۴۰ در کشور رخ داد که تا سال ۹۲ به علت رخدادهای مهم همچون انقلاب، دفاع مقدس و … با فواصل مختلف انجام شد اما خوشبختانه از سال گذشته این امر به شکل جدی‌تری اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی را در یک سال اخیر در تئاترها شاهد هستیم، ادامه داد: در حال حاضر تئاتر بدون کمک، همکاری و سفارش دولت به شیوه‌ای خاص به کار خود ادامه می‌دهد.

نویسنده و کارگردان تئاتر تلویزیونی «نیمکت» تاکید کرد: بازیگری در همه جای دنیا یکی است اما آنچه اهمیت دارد درک بازیگر از توانایی‌های خود در کنار استفاده از تجربیاتش است که معمولا هنرمندانی که با تئاتر فعالیت هنری خود را آغاز کردند بهتر از دیگران می‌توانند در این حوزه هنرنمایی کنند.

رحمانیان با اشاره به اینکه نباید مرز میان تئاتر تهران با مشهد یا هر شهر دیگری برداشته شود، بیان داشت: هر کدام از شهرهای کشور به واسطه ویژگی‌های خاص بومی خود می‌توانند جرقه جدیدی در تئاتر کشور روشن کنند، به طوری که هیچ‌گاه هنرمندان تهرانی نمی‌توانند به این امر مهم دست پیدا کنند.

نویسنده و کارگردان نمایش «ترانه‌های قدیمی» اجرای این اثر را در مشهد افتخاری برای خود و گروهش عنوان کرد و افزود: همان‌طور که مشهدی‌ها از اجرای گروه‌های نمایش تهرانی استقبال می‌کنند، تهرانی‌ها هم دوست دارند نمایش‌های فاخر مشهد را تماشا کنند.

وی با بیان اینکه از طریق امکانات مجازی و حرف‌های هنرمندان مشهدی با آثار و شرایط خاص و منحصر به فرد تئاتر در مشهد آشنا شدم، اظهار داشت: این کلانشهر مذهبی از ظرفیت‌های فراوانی همچون سالن نمایش خوب، هنرمندان توانا و تماشاگر علاقه‌مند برخوردار است که سبب شد این شهر را برای اجرای نمایش خود انتخاب کنیم.

رحمانیان با بیان اینکه شاید مهاجرت هنرمندان از خراسان رضوی به تهران خوب نباشد، اضافه کرد: اما این امر سبب شده نسل جدید هنرمندان مشهدی به واسطه نوشتن نمایشنامه‌ها و فیلمنامه‌های بسیار خوب بتوانند گوی سبقت را از هنرمندان تهرانی بربایند، بنابراین در هنر خراسان رضوی نیاز به نوزایی به واسطه برگزاری کارگاه‌های نمایش، فیلمنامه‌نویسی و … است.

نویسنده و کارگردان باتجربه تئاتر افزود: اگر ما شاهد اجرای برخی نمایش‌ها در کافی‌شاپ‌ها، مترو و … هستیم باید بدانیم که این اتفاق نوعی از تئاتر تجربی است که اتفاقا تماشاگر خاص خود را دارد و بر اساس تجربه ما در تهران بیشتر از تئاترهای معمولی که در سالن‌های نمایش اجرا می‌شود، فروش دارد.

وی تاکید کرد: دوران خوب فعلی تئاتر مشهد مرهون تلاش‌های هنرمندان پیشکسوت تئاتر در این شهر است که در شرایط سخت گذشته، اجرای نمایش‌ها را ادامه دادند.

اشکان خطیبی: حضور هنرمندان سینما در تئاتر و یا بالعکس نشانه ضعف نیست

بازیگر نمایش «ترانه‌های قدیمی» گفت:به نظرم همه هنرمندان دوست دارند در حرفه خود ارتقا پیدا کنند، بنابراین حضور هنرمندان سینما در تئاتر یا بالعکس دلیل ضعف آن‌ها محسوب نمی‌شود.

اشکان خطیبی عصر دیروز در نشست خبری نمایش «ترانه‌های قدیمی» در سالن نمایش‌های عروسکی مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) اظهار داشت: به نظرم همه هنرمندان دوست دارند در حرفه خود ارتقا پیدا کنند، بنابراین حضور هنرمندان سینما در تئاتر یا بالعکس دلیل ضعف آنها محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه از سال ۸۵ همکاری خود را با گروه نمایشی محمد رحمانیان آغاز کرده‌ام، افزود: در هنر، حرف اول را گردش اقتصاد هنرمند می‌زند و به نظرم اگر هنرمندی در صورت نداشتن هزینه‌های مناسب هنر خود تصمیم به مهاجرت بگیرد، ایرادی بر وی وارد نیست.

تعامل میان گروه‌های نمایش تهران با مشهد

در ادامه، یکی از تهیه‌کنندگان نمایش «ترانه‌های قدیمی» گفت: هدف از انجام برنامه‌ریزی ما برای اجرای گروه‌های نمایش تهرانی در مشهد، تعامل مستقیم و بیشتر آنها با هنرمندان مشهدی در حوزه تئاتر است تا به پیشرفت عرصه هنر نمایشی در پایتخت معنوی کشور کمک شود.

نوید اسدیان با بیان اینکه همکاری مسئولان، رسانه‌ها و استقبال شهروندان سبب توسعه و پیشرفت بیشتر تئاتر در خراسان رضوی می‌شود، افزود: در حال حاضر ما با این کار می‌خواهیم مردم را با تئاتر مشهد و ظرفیت‌های آن بیشتر آشنا کنیم که در این راستا در نظر داریم با تلفیق هنرمندان مشهدی در گروه‌های نمایش در تهران این روند را سرعت بخشیده و نگاه جدیدی را در پایتخت معنوی کشور به ظرفیت‌های این کلان شهر مذهبی ایجاد کنیم.

گفتنی است نمایش ترانه‌های محلی از ۲۶ تا ۲۸ شهریور ماه امسال در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد در دو نوبت ساعت ۱۷ و ۲۰ اجرا می‌شود.