نمایش «پرده برداری» به کارگردانی حسین رحیمی که هنرمندان کم توان ذهنی در آن به ایفای نقش می پردازند و روایت پرده برداری از مجسمه یک نویسنده شناخته شده است در سالن استاد مشایخی میزبان علاقمندان تئاتر است.

پایگاه خبری تئاتر:  نمایش «پرده برداری» نوشته روسودی سان سکندو با ترجمه پرویز تائیدی و کارگردانی حسین رحیمی اجرای خود را از سوم شهریور ماه در تماشاخانه استاد مشایخی (تئاتر مان) آغاز کرده است.

این نمایش که کاری از گروه تئاتر «پاپیون» است پیش از این در جشنواره هایفست ارمنستان روی صحنه رفته و جزو آثار برگزیده این جشنواره انتخاب شده است. «پرده برداری» در حالی در تماشاخانه مشایخی روی صحنه می‌رود که اجرای این اثر در خانه نمایش اداره تئاتر در تیرماه گذشته با استقبال مخاطبان روبه رو شده بود.

دو بازیگران این نمایش هنرمندان کم توان ذهنی هستند که به گفته کارگردان برای آماده شدن و روی صحنه رفتن بیش از 6 ماه تمرین داشته اند. بازیگر زن این نمایش شنو قادری است که نیمه چپ مغز و نیمه راست بدنش در زمان تولد به علت اصابت بمبی به بیمارستانی در پاوه در زمان جنگ تحمیلی دچار ضایعه شده است. همچنین مهران قندهاری دیگر بازیگر نمایش نیز سندروم داون دارد.

با وجود سختی هایی که کار کردن با این بازیگران جوان دارد اما آنها به درستی از عهده ایفای نقششان برآمده اند تا جایی که برخی تماشاگران تا نیمه های نمایش متوجه مشکلات حرکتی بازیگر زن کار نمی شوند.

داستان این نمایش درباره همسر یک مرد نویسنده است که بعد از فوت شوهرش به مراسم پرده برداری از مجسمه او دعوت می شود. در این مراسم مشخص می شود که زن به دلیل رفتارهای نامناسب شوهرش مدتی در تیمارستان بوده و این مرد در زندگی واقعی اش کمبودهای زیادی داشته و شخصیتش به شکلی که مردم فکر می کنند نبوده است. در واقع این نمایش واگویه های این زن از زندگی گذشته اش را بازگو می کند.

حسین رحیمی کارگردان این اثر نمایشی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرده بود که این نمایش با هدف تبدیل جامعه معلولان به جامعه ای نقش پذیر آماده اجرا شده است چون متن نمایشنامه قابلیت این را داشت تا مهارتها و توانایی های یک فرد معلول را به نمایش بگذارد.

رحیمی درباره شیوه بازی گرفتن از افراد معلول توضیح داده بود: شیوه کار با این بچه ها بسیار سخت است چون این افراد معمولا در زندگی شان نقشی بر عهده ندارند و ایزوله هستند بنابراین با تئاتر باید آنها را به خود باوری رساند و به آنها آموزش داد همانطور که در صحنه نمایش می توانند نقشی را بر عهده بگیرند در زندگی اجتماعی شان هم می توانند این کار را انجام دهند.

کارگردان نمایش «پرده برداری» به عنوان تئاتر درمانگر نیز با بچه های کم توان ذهنی و حرکتی کار می کند و علاوه بر آموزش تئاتر به افراد با استعدادتر با در نظر گرفتن مشکلات جسمی حرکتی کودکان کم توان و ناتوان ذهنی آنها را برای حضور در جامعه و رویارویی با مشکلاتی که ممکن است در نبود خانواده با آن مواجه شوند و آموختن مهارتهای زندگی آماده می کند.

اجرای نمایش «پرده برداری» کاری از گروه نمایش پاپیون به نویسندگی روسودی سان سکندو و کارگردانی حسین رحیمی تا 19 شهریور ماه هر شب ساعت 18:15 دقیقه در تماشاخانه استاد مشایخی روی صحنه است.