مهدیس زارع نژاد کارگردان نمایش «سرایدار» درباره سختی های روی صحنه بردن نمایشنامه ای از هارولد پینتر و اجرا در شرایط کرونایی توضیحاتی ارائه داد.

پایگاه خبری تئاتر: مهدیس زارع نژاد که این روزها نمایش «سرایدار» را در تماشاخانه ملک روی صحنه دارد درباره استقبال از این اثر نمایشی گفت: با توجه به بحران کرونا انتظار ما هم از میزان استقبال مخاطبان از نمایش زیاد نبود اما تا امروز و با توجه به شرایط موجود از استقبال و بازخورد مخاطبان رضایت داریم.

وی درباره دلایل اجرای نمایش در این شرایط بیان کرد: ما از آبان ماه تمرین های نمایش رادر اوج بیماری کرونا و با رعایت نکات بهداشتی شروع کردیم. در نهایت به این فکر کردم که ممکن است سال ها درگیر این بیماری باشیم و نمی توانیم فعالیت هایمان را در درازمدت متوقف کنیم و اگر بخواهیم منتظر شرایط ایده‌آل باشیم معلوم نیست در آینده چه چیزی در انتظارمان است. از طرف دیگر به این نتیجه رسیدم که شاید بد نباشد که خودم را در یک پروسه بحرانی محک بزنم از این رو تصمیم گرفتم این ریسک را بپذیرم و نمایش را به صحنه ببرم.

زارع نژاد درباره انتخاب نمایشنامه ای از هارولد پینتر عنوان کرد: من از دوران دانشجویی به آثار پینتر علاقه مند بودم و درباره اش مطالعه می کردم. آثار پینتر جهان پیچیده ای دارد و در ظاهر مناسبات اجتماعی در دوران مدرن را بررسی می کند اما آثارش در بطن خود مفاهیم فلسفی و رویکردهای روانشناختی را مورد توجه قرار می دهند از این رو پرداختن به آثاری با این سطح از لایه بندی کار آسانی نیست.

این کارگردان تئاتر درباره رویکردش به نمایشنامه پینتر یادآور شد: تلاشم این بوده که به شکلی نمایش را به صحنه ببرم که هم برای مخاطب عام قابل لمس باشد و هم مخاطب تئاتربین و حرفه ای. البته این رویکرد خطرناک بود چون این نگرانی وجود داشت که نکند از جهان پینتر دور شوم و یا اینکه آنقدر سعی در به تصویر کشیدن جهان او داشته باشم که از مخاطب معمولی غافل بشوم.

وی ادادمه داد: آثار هارولد پینتر زیاد رویدادمحور نیستند و بیشتر روی کاراکترها تمرکز دارد از این رو تلاش من این بود که سیر وقایع داستان را به شکلی پیش ببرم که مخاطب معمولی و کمتر آشنا با جهان نویسنده نیز در جریان قصه قرار بگیرد و از دیدن نمایش لذت ببرد.

زارع‌نژاد در پایان صحبت هایش درباره انتخاب بازیگران نمایش برمبنای ویژگی شخصیت های اثر گفت: در وهله اول انتخاب بازیگران چهره و شناخته شده مدنظرم نبود و انتخاب هایم را براساس ویژگی کاراکترهای نمایشنامه انجام دادم اما در ادامه و بعد از اینکه به انتخاب مهدی کوشکی، مجید نوروزی و علی باقری رسیدم، متوجه شدم که مخاطبان نیز این بازیگران را دوست دارند و ارتباط خوبی در تئاتر با آنها برقرار می کنند.

«سرایدار» نوشته هارولد پینتر با ترجمه رضا دادویی و کارگردانی مهدیس زارع‌نژاد تا ۱۴ اسفند ساعت ۱۸ در تماشاخانه ملک به صحنه می رود. علی باقری، مهدی کوشکی و مجید نوروزی در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری مهر