حمید پورآذری کارگردان و مدرس تئاتر دغدغه‌های گروهی از نوجوانان و جوانان افغان را در قالب یک اثر نمایشی به صحنه می‌برد.

پایگاه خبری تئاتر: پورآذری که پیش از این نیز نمایش‌های دیگری را با حضور نوجوانان افغان اجرا کرده است، درباره تجربه تازه‌اش گفت: یک سال پیش آقایی به نام فیضی که خود افغان بود، با من تماس گرفت و پیشنهاد اجرای یک نمایش با حضور نوجوانان و جوانان افغان را مطرح کرد. پس از آن کارگاهی برگزار کردیم که همچنان در حال برگزاری است.

پورآذری اضافه کرد: در این کارگاه هنرجویان دغدغه‌ها وداشته‌های خود را مطرح می‌کنند، اما قرار است این دغدغه‌ها فراتر از مسائل قومی باشد و خیلی درگیر جغرافیا نباشد. بنابراین تم نمایش با مشارکت خود بچه‌ها شکل می‌گیرد اما همچون نمایش‌های گذشته‌ام، نمایشنامه را نشمینه نوروزی بر اساس دغدغه‌ها و گفته‌های بچه‌ها خواهد نوشت.

سرپرست گروه تئاتر «پاپتی‌ها» که گروهش یک سال است این کارگاه را برگزار می‌کند، اضافه کرد: ما مشغول تمرین در پلاتویی خصوصی هستیم و امیدواریم ماحصل این تمرین‌ها، سال آینده در قالب یک نمایش به صحنه برود.

پورآذری یادآور شد: فعلا مشغول تمرینات مقدماتی هستیم و در آغاز می‌خواهیم تصورات‌مان را یکی کنیم. چون بعضی از بچه‌ها هیچ گونه آشنایی با مقوله تئاتر ندارند. به هر حال، نمایش کم کم در حال شکل‌گیری و جدی شدن است.

این کارگردان تئاتر که پیش از این نیز نمایش‌هایی را با حضور هنرجویان افغان اجرا کرده بود، درباره حضور هنرجویان قبلی خود در نمایش تازه‌اش توضیح داد: دو سه تا از بچه‌ها از همان بچه‌های قدیمی هستند اما بقیه هنرجویان جدید هستند.

به گفته او، این گروه حدود 20 تا 25 نفر است که میانگین سنی‌شان از 13 سال تا 28 سال متغیر است.

حمید پورآذری پیش از این نمایش «حسینقلی مردی که لب نداشت» را بر اساس شعری از احمد شاملو با گروهی از کودکان افغان خانه‌های کار شوش و ناصرخسرو اجرا کرد و با اجرای این نمایش فصل تازه‌ای در فعالیت‌های او آغاز شد.

او پس از آن به جای کارکردن با بازیگران حرفه‌ای تئاتر، بیشتر با هنرجویان جوان و بویژه هنرجویان فرهنگسراها و دانشجویان تئاتر نمایش‌های متفاوتی همچون «ادیپ»، «خانه‌ای روی آب»، «دور دو فرمان»، «دایره گچی» و... را به عنوان نمایش‌هایی محیطی اجرا کرد که برخی از این آثار همچون«ادیپ» ، «دایره گچی» و «خانه‌ای روی آب» در فرهنگسراهای بهمن و اندیشه اجرا شدند، نمایش «دور دو فرمان» نیز در پارکینگ طبقاتی دانشگاه امیرکبیر اجرا شد.