ابراهیم حقیقی، میترا محاسنی و عزیز ساعتی به عنوان اعضای هیات انتخاب عکس و پوستر پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی نقاط ضعف و قوت عکاسی تئاتر را بررسی کردند.

پایگاه خبری تئاتر: ابراهیم حقیقی، میترا محاسنی و عزیز ساعتی نیازی به معرفی ندارند. هنرمندانی هستند که سال های سال است در زمینه طراحی پوستر و عکاسی تئاتر و سینما کار می کنند. این سه هنرمند در جشنواره پانزدهم نمایش عروسکی از اعضای هیات انتخاب آثار رسیده به بخش عکس و پوستر هستند.

حقیقی وضعیت عکاسی تئاتر را مناسب نمی داند و این وضعیت را ناشی از وضعیت تئاتر می داند. ساعتی نیز امیدوار است که با حل شدن برخی از مشکلات کلیدی تئاتر کشور، عکاسی تئاتر نیز وضعیت بهتری پیدا کند و میترا محاسنی نیز وضعیت عکاسی در سینما را بهتر از نمایش دانسته و معتقد است که عکاسان تئاتر تنها از روی عشق و علاقه کار می کنند.

در نشستی کوتاهی که با این سه هنرمند داشتیم، ابراهیم حقیقی می گوید: بضاعت و ظرفیت تئاتر ایران بسیار کم است و اگر بخواهیم به عکاسی و طراح پوستر تئاتر هم نگاهی بیاندازیم این بضاعت کم در این حرفه نیز دیده می شود. جشنواره های مختلفی در این سال ها برگزار شده اما متاسفانه به طراحی پوستر و عکاسی تئاتر به صورت جدی نگاه نشده است.

انجمن صنفی بودجه ندارد

وی ادامه می دهد: در حال حاضر انجمن عکاسان خانه تئاتر صنفی است که در این سال ها سعی کرده سر و سامانی به عکاسی تئاتر بدهد اما بودجه ها آنقدر پایین است که تنها عشق و علاقه عکاسان و طراحان آنها را در این حوزه نگاه داشته است. وجود افراد حرفه ای نیز در این حوزه کم بوده و به نظر می رسد دولت به عنوان حامی هنر باید به لحاظ مادی صنوف را مورد حمایت خود قرار دهد و به وضعیت عکاسی تئاتر سروسامان ببخشد.

حقیقی یادآور می شود: عکاسی و طراحی پوستر تئاتر بسیار مهم است و اگر وضعیت اقتصادی صنوف درست شود، ممکن است در پیشرفت عکاسی تئاتر روزنه امیدی دیده شود. متاسفانه در این سال ها هم از سوی خود عکاسان تئاتر و هم از جانب معاونت هنری که وظیفه اش حمایت است، حرکت قابل قبولی رخ نداده است.

وضعیت عکاسی در سینما بهتر از تئاتر است

میترا محاسنی نیز در ادامه وضعیت عکاسی در سینما را بهتر از عکاسی در تئاتر خواند، وی عنوان کرد: در ظاهر وضعیت عکاسی در سینما بهتر است چراکه حداقل در برآوردها بودجه ای برای آن در نظر گرفته می شود. البته مدیوم سینما از نمایش در ایران شناخته تر است.

وی اضافه می کند: در سینما نیاز به عکاس احساس شده و جزو لاینفک گروه تولید است و تهیه کنندگان به لحاظ وجه تبلیغی که در عکس سینما وجود دارد ناگزیر هستند در برآورد خود عکاسی را لحاظ کنند، اما در هنر نمایش به لحاظ تفاوت در تبلیغات به نظر می رسد عکاسی تئاتر حرفه به شمار نمی رود.

مدیوم سینما شناخته تر شده است

ساعتی نیز با تایید صحبت های محاسنی عنوان کرد: سینما برای عموم مردم جذابیت بیشتر دارد و شناخت آن نیز بیشتر از هنر نمایش است و این نگاه در دیگر شهرها بیشتر است.

میترا محاسنی همچنین تصریح می کند: متاسفانه عکاسی تئاتر شغل محسوب نمی شود و کسانی که این کار را انجام می دهند، برایشان یک کار لذت بخش بوده و حتی خودشان به عنوان حرفه، آن را نگاه نمی کنند.

رشد هنر به گسترش مدنیت وابسته است

ابراهیم حقیقی در ادامه به مخاطبان تئاتر اشاره کرد و گفت: ذات تئاتر این گونه است که مخاطب کمتری داشته باشد چرا که تئاتر تکثیرناپذیر است و به همین دلیل مخاطب کمتری دارد. به نظرم با مدنیت در یک کشور هنر هم رشد می کند حال در حوزه تئاتر باید دید چند سالن نمایش وجود دارد؟ اگر مدنیت بیشتر شود هنر هم رشد خوبی خواهد داشت. در حوزه هنر نمایش بده بستان هایی که اتفاق می افتد در یک جمعیت فرهنگی است و به همین دلیل تماشاگر تئاتر هم محدود است و با این اوصاف می توان وضعیت طراحی پوستر تئاتر و عکاسی تئاتر را متوجه شد.

وی در پاسخ به این که با این اوصاف باید گفت هنر نمایش هنری با مخاطب خاص است، یادآور شد: به نظرم اشکالی ندارد که هنر خاص باشد اما این را باید بدانیم که مقوله اطلاع رسانی و تبلیغ بحث دیگری است. اطلاع رسانی در هنر اتفاق دیگری است که باید روی آن کار کرد. متاسفانه تهران تنها پایتختی است که مکانی برای نصب پوسترهای هنری ندارد و این اتفاق در کافی شاپ ها و مکان های نمایشی صورت می گیرد که همان مخاطب خاص را دارد.

مشکلات تئاتر دامن عکاسی را گرفته است

عزیز ساعتی نیز درباره وضعیت عکاسی تئاتر عنوان کرد: اگر وضعیت همین طور پیش برود به طور حتم امیدوارکننده نخواهد بود. عکاسی تئاتر را نمی توان از مشکلات خود تئاتر جدا کرد تا زمانی که مشکلات و حتی بخشی از آن حل نشود وضعیت عکاسی تئاتر ما تغییری نخواهد کرد. تئاتر ما در شرایط خوبی به سر نمی برد و همین امر روی عکاسی تئاتر نیز تاثیر می گذارد.