جشنواره تئاتر كردي از 18 شهريور ماه و با حضور گروه هاي نمايشي از استانهاي مختلف كشور در سقر برگزار مي شود.

پایگاه خبری تئاتر:  جشنواره تئاتر كردي با حضور گروه هاي نمايشي از استان هاي مختلف كشور از 18 تا 22 شهريور ماه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سقز برگزار خواهدشد.

در اين دوره از جشنواره كارهايي از استان هاي كردستان (سنندج، مريوان، سقز، آذربايجان غربي (بوكان و مهاباد)، خراسان شمالي( قوچان)، در بخش مسابقه و كاري از كرمانشاه برای اجرا در بخش خارج از مسابقه حضور خواهند داشت.

عليرضا اسماعيلي كارگردان تئاتر خواستار ثبت جشنواره تئاتر كردي در ليست دائم جشنواره ها ي مركز هنرهاي نمايشي شد.

وي با عنوان اينكه اين جشنواره تاكنون ده دوره را با موفقيت گذرانده است، اضافه كرد: تاسيس دبيرخانه دائمي و اختصاص بودجه كافي از مهمترين مواردي است كه اين جشنواره به آن نيازمند است.

اسماعيلي حمايت از نمايشنامه نويسان بومي از طريق چاپ آثار آنها را يكي ديگر از ضرورياتي برشمرد كه بايستي براي ارتقاي تئاتر كردي در نظر گرفته شود.

اين كارگردان سقزي خواستار تجهيز سالن آمفي تئاتر ارشاد اسلامي و پلاتوي خانه فرهنگ اين اداره به تجهيزات مدرن از جمله وسايل نور پردازي ،وسايل صوتي،صندلي و پرده نمايش شد.

وي در ادامه با اشاره به وقفه هاي زماني ايجاد شده در  برگزاري اين جشنواره، بيان كرد: استمرار در برگزاري اين جشنواره مهمترين عامل در موفقيت اين رويداد هنري خواهد بود.

وی در بخشي ديگر از سخنان خود تئاتر را پديده اي ديرين، پويا و زنده توصيف كرد و گفت: تئاتر شكلي از معرفت است كه اصلي ترين كاركرد آن آموزش و انتقال نمادين مفاهيم و ارزشهاي تاريخ، اجتماعي و هنري و فرهنگي است و به همين دليل بايد به آن توجهي ويژه صورت گيرد.

بازبيني آثار راه يافته به جشنواره تئاتر كردي بر عهده خسرو سينا، صابر دل بينا و صلاح محمدي بود.