کیوان نخعی نویسنده و کارگردان تئاتر از انتشار ۲ نمایشنامه «بازی‌نامه نوروز» و «طرب‌نامه شهر خیال» در سال جدید خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: کیوان نخعی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره فعالیت‌های اخیرش گفت: طی صحبت‌هایی که با مدیر انتشارات افراز داشتم، قرار است ۲ نمایشنامه «بازی نامه نوروز» و «طرب نامه شهر خیال» که پیش از این هر ۲ در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی اجرا شده‌اند، منتشر شوند. امیدوارم این نمایشنامه‌ها که قرار است در یک مجلد چاپ شوند در سال جدید بتوانند در دسترس مخاطبان قرار گیرند.

وی درباره داستان این ۲ نمایشنامه توضیح داد: «بازی‌نامه نوروز» اثری تک نفره و درباره زندگی دختری است که مجبور می‌شود برای بقا در جامعه هویت خودش را تغییر دهد و در هیات یک پسر روزگار بگذراند. او برای ادامه زندگی به شغل‌های مختلفی از جمله دستفروشی، فرورفتن در نقش یک سیاه و زدن داریه زنگی در خیابان‌ها روی می‌آورد اما هر بار هویتش لو رفته و کارش را از می‌دهد. در نهایت تصمیم می‌گیرد نزد پیرمردی که سنگ‌قبرتراش است و به او پناه داده بود باز گردد اما با هویت یک زن. «طرب نامه شهر خیال» نیز داستان شیر هنرمندی است که وارد یک شهر می‌شود اما یک موش از او زورگیری کرده و کیفش را که حاوی پژوهش‌های تعزیه و نسخ نمایش‌های سنتی است به سرقت می‌برد. شیر به دادگاه می‌رود اما در نهایت محکوم می‌شود و باید خسارت نیز بپردازد. او مجبور می‌شود برای کسب درآمد نمایش اجرا کند اما چون یک پژوهشگر است و تخصصش کارگردانی نیست کارهایش مدام رد می‌شوند. در نهایت شیر تصمیم می‌گیرد به جای اجرای تئاتر یک کتاب آشپزی بنویسد که مورد اقبال قرار می‌گیرد و ۱۵ بار تجدید چاپ می‌شود اما...

نخعی یادآور شد: «بازی نامه نوروز» را سال گذشته در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی اجرا کردیم و قرار بود اوائل امسال در پردیس تئاتر شهرزاد اجرای عمومی داشته باشد که با بحران کرونا و تعطیلی تماشاخانه‌های تئاتری روبرو شدیم. اخیراً با من تماس گرفتند و پیشنهاد ضبط نمایش را مطرح کردند تا به صورت فیلم تئاتر در پلتفرم‌های مختلف پخش شود.

وی ادامه داد: به نظرم در این شرایط که اوضاع برای اجرای عمومی مساعد نیست و گروه‌های زیادی نیز در نوبت اجرا هستند و کارشان به تعویق افتاده است، ضبط نمایش، پیشنهاد خوبی است و باعث می‌شود کار در معرض دید عموم قرار بگیرد و طیف گسترده‌ای می‌توانند مخاطب نمایش باشند. متاسفانه در یک سال اخیر تئاتر بزرگترین ضربه را در بین مشاغل خورده و هنرمندان ما مظلومانه متضرر شده‌اند و کسانی هم که این روزها آثارشان را به صحنه برده‌اند واقعاً عاشق حرفه شان هستند.

این کارگردان در پایان صحبت‌هایش اضافه کرد: همچنین ۲ نمایشنامه «سرشاخ» و «پارازیت» که در یک مجلد توسط نشر آریاگوهر منتشر شده بود در انتظار تجدید چاپ است اما به دلیل مشکلاتی که در حوزه نشر وجود دارد این اتفاق تاکنون نیفتاده است. البته کتاب به صورت اینترنتی قابلیت خریداری دارد اما به صورت فیزیکی به اتمام رسیده است که امیدوارم بتواند مجدداً چاپ شود.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری مهر