نیما دهقان که در دوره‌های مختلف جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر جوایزی چون اثر برگزیده و کارگردانی برگزیده را دریافت کرده بود، با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای تولید و اجرای تئاتر ندارد، تصریح کرد: انگیزه‌ام را برای کارگردانی از دست داده‌ام.

پایگاه خبری تئاتر: دهقان که با نمایش «خنکای ختم خاطره» جایزه کارگردانی برگزیده بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را از آن خود کرد، درباره فعالیت‌های جدیدش در عرصه کارگردانی تئاتر گفت: در حال حاضر برنامه و تصمیمی برای کارگردانی تئاتر ندارم و چون در شورای هنری مجموعه تئاتر شهر حضور دارم، تمرکز و توجه‌ام را روی چگونگی انتخاب گروه‌های نمایشی برای اجرا در تئاتر شهر گذاشته‌ام.

وی تصریح کرد: در شرایطی که برای تئاتر وجود دارد، انگیزه‌ام را برای کارگردانی از دست داده‌ام.

کارگردان نمایش‌هایی چون «لوله» و «دو متر در دو متر جنگ» با اشاره به حضور خود در شورای هنری سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر، درباره پارامترهای مدنظر برای انتخاب گروه‌ها و آثار نمایشی برای اجرا در سالن چهارسو یادآور شد: در سال جاری که تعهدات قبلی اجرا می‌شوند و انتخاب‌های شورای هنری در سال 94 روی صحنه می‌روند. اصلی‌ترین برنامه این است که شورای هنری سالن چهارسو با هنرمندان شاخصی که در جریان تئاتری تأثیرگذار بودند و آثارشان را در این سالن اجرا می‌کردند، تماس گرفته و از آن‌ها دعوت کند تا در سالن چهارسو اجرا داشته باشند.

دهقان با بیان اینکه از روی کاغذ و فرم پر شده نمی‌توان به کیفیت یک اثر نمایشی پی برد، متذکر شد: تئاتر شهر که همیشه مکانی برای حضور و اجرای هنرمندان تأثیرگذار در عرصه تئاتر بوده، مکانی برای تجربه این هنرمندان است نه جوانان تئاتری که در اولین تجربیات خود به سالن‌های تئاتر شهر وارد شوند.

وی با بیان اینکه بعد از حضور در چند جشنواره تئاتر و در نهایت جشنواره تئاتر فجر توانستم به تئاتر شهر راه پیدا کنم، افزود: وقتی وارد تئاتر شهر شدم چند نمایش را در سالن کوچک یا شماره 2 که حالا تبدیل به سالن کنفرانس مجموعه شده، اجرا کردم. بعد از آن توانستم به سالن سایه و بعد از آن قشقایی راه پیدا کنم. این روند ادامه داشت تا بعد از اجرای 15 نمایش توانستم به سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر راه پیدا کنم و نمایش «ترن» را در آن سالن روی صحنه ببرم.

این کارگردان تئاتر تأکید کرد: باید مثل قدیم ابهت سالن‌های مجموعه تئاتر شهر را به آن‌ها بازگردانیم. وقتی کارگردانی در اولین تجربه خود در سالن چهارسو اثرش را روی صحنه می‌برد، برای هنرمندان تأثیرگذاری که در این سالن نمایشی آثار خود را روی صحنه می‌بردند برخورنده است. 

دهقان با اشاره به تماس مجید سرسنگی با وی برای اجرای اثری نمایشی در سال 94، اظهار کرد: می‌دانم که آقای سرسنگی با کارگردان‌های دیگر هم برای اجرا در سال 94 تماس گرفته است. این اتفاق خوبی است که هنرمندان بدانند برای سال آینده برنامه اجرای آثارشان چیست و جدول اجراهای یک سالن نمایشی از سال قبل بسته شده باشد. این روند یعنی برنامه ریزی کردن که کار سختی نیست و باید برای سالن‌های تئاتر شهر هم انجام شود.

کارگردان نمایش‌هایی چون «کادانس» و «مادر مانده» تصریح کرد: سالن‌های حرفه‌ای تئاتر متعلق به گروه‌های حرفه‌ای هستند و مدیران تئاتر موظفند با هنرمندان و گروه‌های تأثیرگذار و حرفه‌ای برای دعوت به تولید و اجرای نمایش، تماس بگیرند.