محمد یعقوبی با انتقاد و ابراز تعجب از ادامه نمایش بدون اجازه فیلم - تئاترهایش اعلام کرد که با پیگیری‌هایی‌ مانع از پخش بدون مجوز آثارش شده است.

پایگاه خبری تئاتر: بهار امسال و در بحبوحه تعطیلی سالن‌های سینما و تئاتر که اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی رونق گرفته بود، پخش آنلاین فیلم - تئاترها هم در وی‌اودی‌ها آغاز و سبب شد "فیلم - تئاتر" که تا پیش از آن کارکرد آرشیوی داشت به چشمی دیگر نگاه شود و مورد توجه قرار گیرد.

در همان مقطع وقتی از میزان مخاطب این نوع آثار از صاحبانشان پرس و جو کردیم، متوجه شدیم بسیاری از آن‌ها از اینکه چند سالی است فیلم - تئاترشان در سامانه‌های نمایش درخواستی عرضه شده بی‌خبرند و این بی‌اطلاعی سبب اعتراض آن‌ها از موسسه طرف قرارداد برای تهیه فیلم - تئاترها که فقط مسئولیت انتشار نسخه فیزیکی آثار را برعهده داشته، شده است.

محمد یعقوبی یکی از هنرمندانی بود که نسخه تصویری دو نمایش «خشکسالی و دروغ» و «مرد بالشی» او در بعضی پلتفرم‌ها نمایش داده می‌شد و نسبت به آن معترض بود.

او اوایل خرداد 1399 در یادداشتی با تشریح مشکل پیش آمده ابراز امیدواری کرده بود که این ماجرا به حرکت بزرگ‌تری توسط هنرمندان علیه هرگونه پایمال‌شدن حقوق‌شان توسط نهادهای دیگر تبدیل شود.

وی گفته بود:‌ به طور مثال امیدوارم به‌زودی شاهد اعتراض دسته‌جمعی هنرمندان و چه بهتر که پیگرد قانونی و شکایت علیه تلویزیون باشیم که بزرگ‌ترین ناقض کپی‌رایت در ایران است و آثار هنرمندان را بارها و بارها پخش می‌کند بدون آن‌که بابت انتشار مکرر آثار هنری به هنرمندانِ دست‌اندرکار آن اثر حقوقی پرداخت کند.

البته این امیدواری یعقوبی چندان محقق نشد چون با وجود اعتراض‌هایی که برخی هنرمندان نسبت به عملکرد موسسه طرف قراداد خود داشتند، پیگیری جدی ویژه‌ای صورت نگرفت.

حال بعد از گذشت ماه‌ها خبر می‌رسد که گویا انتشار این آثار بدوم مجوز صاحبانشان همچنان ادامه دارد.

محمد یعقوبی در یادداشتی کوتاه که بیان کرده است: «چند روز پیش با خبر شدم نمایش‌ «خشک‌سالی و دروغ» نوشته و کار اینجانب محمد یعقوبی توسط موسسه‌ای فعال در ایران و بدون اجازه‌ی ما در یوتوب منتشر شده است. چند ماه پیش به صراحت گفته‌ بودم که به سهم خود اجازه نخواهم داد کارهایم بدون اجازه و رعایت کپی‌رایت منتشر شود، به همین دلیل باورم نمی‌شد با وجود صراحتم، دست‌اندرکاران آن موسسه هم‌چنان بی‌اعتنا به حقوق مولف و هنرمند، گستاخانه اقدام به انتشار کارم کنند.

بنابراین به یوتوب ای‌میل فرستادم و به نقض کپی‌رایت استناد کردم و خوشحالم اعلام کنم دو روز بعد پاسخ دریافت کردم که جلوی انتشار آن را گرفته‌اند. این چند خط را نوشته‌ام تا به همه‌ی هم‌کارانم در تئاتر ایران اطلاع بدهم چنان‌چه از انتشار بی‌اجازه‌ی کارشان ناخرسندند برخورد با ناقضان کپی‌رایت در فضای یوتوب بسیار آسان است و وقت چندانی نمی‌گیرد. اگر هم کسی به راهنمایی نیاز دارد کافی است به من ای‌میل بدهد تا راهنمایی‌شان کنم.»

در هفته‌های اخیر موضوع پخش آثار تصویری در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی با پیگیری‌های جدی‌تری در حوزه سینما همراه بوده ولی این جدیت تاکنون در میان هنرمندان تئاتر دیده نشده، این در حالی است که راه‌اندازی تلویزیون تئاتر ایران در یکی دو ماه قبل و نیز توجه برخی سامانه‌های اینترنتی اهمیت تولید فیلم - تئاترها و نحوه عرضه آن‌ها را با هدف درآمدزایی و جذب مخاطب بیشتر می‌کند. هرچند بسیاری از هنرمندان تئاتر هنوز درگیر کسب مجوز از اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان سینمایی برای پخش فیلم - تئاترهای خود هستند.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری ایسنا