حمیدرضا نعیمی معتقد است که حریم مجموعه «تئاتر شهر» باید ایجاد شود و مخالفت برخی افراد نباید هنرمندان تئاتر را از این خواسته بر حقشان بازدارد.

پایگاه خبری تئاتر: حمیدرضا نعیمی نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر ایران از جمله هنرمندان با سابقه‌ای است که طی ۲ دهه گذشته آثار متعددی را در مجموعه تئاتر شهر به صحنه برده است.

وی به تازگی نمایش «گرگاس‌ها» را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه برد و پیش‌تر نیز نمایش‌هایی چون «ترور»، «فاوست» و «درخشش در ساعت مقرر» را در این مجموعه تئاتری اجرا کرده است.

نعیمی درباره شرایط پیرامون مجموعه تئاتر شهر و نیاز این مجموعه تئاتری به حریمی مشخص گفت: وقتی به تئاترهایی که در کشورهای دیگر دیده‌ام نگاه می‌کنم و وضعیت تئاتر شهر را با مکان‌های تئاتری در کشورهای دیگر می‌سنجم، متوجه می‌شوم که فاصله مدیریت شهری ما با مدیریت شهرهای بزرگ در کشورهای دیگر که در آنها تئاتر دیده‌ام یا به اجرای تئاتر پرداخته‌ام، فاصله‌ای نجومی است. اولین مبحث این است که در تمام این شهرها یک فرهنگسازی اتفاق افتاده که طی آن شهروند می‌داند که اگر قرار است به یک تئاتر یا مکان فرهنگی قدم بگذارد با چه آداب و شکلی از برخورد به این مکان‌ها نزدیک شود و موجبات ناراحتی خود و دیگران را ایجاد نکند.

«تئاتر»؛ عالی‌ترین مکان تمدن شهری

وی با بیان اینکه اگر امروز درباره تئاتر شهر صحبت می‌کنیم یعنی درباره عالی‌ترین مکان تمدن شهری صحبت می‌کنیم که در آن اتفاقات بزرگ فرهنگی رخ می‌دهد، متذکر شد: اگر امروز مدیران تئاتری و هنرمندان تئاتر از نیاز حصارکشی تئاتر شهر صحبت می‌کنند به این دلیل است که نیروی انتظامی، شهرداری تهران و شورای شهر تهران در تمام این سال‌ها وظیفه خود را به درستی و آنچنان که باید انجام نداده‌اند.

کارگردان نمایش «سقراط» با اشاره به اینکه بحث فقط زیباسازی، گل کاری یا تعمیر حوض‌های اطراف مجموعه نیست، یادآور شد: باید به این مهم توجه کرد که خانواده‌های متعددی از نقاط مختلف تهران و اطراف پایتخت به قصد تماشای تئاتر به مجموعه تئاتر شهر می‌آیند و می‌خواهند در امنیت و آرامش وارد این مجموعه بشوند اما دقیقاً در تمام اطراف تئاتر شهر جوانانی حضور دارند که در حال مصرف انواع مواد مخدر هستند و به راحتی به خود اجازه می‌دهند که به خانم‌های جوان، متأهل و حتی زوج‌هایی که به این مجموعه می‌آیند متلک پرانی و فحاشی و ایجاد رعب کنند. این امر باعث می‌شود که افراد و خانواده‌هایی که حتی چندین بار به تئاتر شهر آمده و تئاتر دیده‌اند به دلیل این فضای موجود در پیرامون تئاتر شهر دیگر به این مجموعه نیایند.

نعیمی معتقد است با بگیر و ببند در اطراف تئاتر شهر هم نمی‌شود شرایط را درست کرد چون پیش از این تجربه شده و فضا شکل نظامی و امنیتی به خود می‌گیرد.

عضو هیأت مدیره خانه تئاتر با بیان اینکه باید حاشیه و حریم تئاتر شهر را تعریف کنیم، افزود: تا زمانی که فرهنگ دستفروشی به این شکل در کنار تئاتر شهر قرار می‌گیرد وضعیت مناسب نخواهد شد. من عکس‌هایی از هنگام غروب و هنگام شب از اطراف تئاتر شهر دارم که به مدیریت مجموعه ارائه داده‌ام که چه وضعیتی در پیرامون این مجموعه ایجاد می‌شود.

وی تأکید کرد: بارها به ما این ایراد گرفته شده که شما هنرمندان می‌خواهید برای تئاترتان نان یک تعداد آدم نیازمند را آجر کنید، آیا اگر ما امنیت و کارمان را از دست بدهیم و اگر تئاتر شهر تعطیل شود و کاری در آن انجام نشود همه چیز درست می‌شود؟ هر کسی جای خود را دارد، تئاتر شهر قبلاً اینجا بوده و ما هم در این مکان بوده‌ایم و دستفروشی وجود نداشته ولی چند سالی است که دستفروش ها را به اینجا می‌آورند و اجازه می‌دهند که اینجا حضور داشته باشند و با این روند شکل ناهنجاری به تئاتر شهر داده می‌شود.

فضای پیرامون «تئاتر شهر» برازنده عروس فرهنگی پایتخت نیست

نعیمی در ادامه سخنان خود متذکر شد: شرایط پیرامون تئاتر شهر و تجمع افرادی که رفتارهای زشت و زننده انجام می‌دهند و خلافکاران و مواد فروشان برازنده این مجموعه به‌عنوان عروس فرهنگی پایتخت ایران نیست.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر تصریح کرد: فکر می‌کنم مخالفت یک یا ۲ شخص عزیز که ادله‌ای برای خودشان دارند نباید ما را از خواسته بر حق خودمان که ایجاد امنیت در پیرامون تئاتر شهر باز بدارد. باید تا لحظه آخر طلب کنیم که این اتفاق بیفتد و تئاتر شهر با این شرایط روز به روز ناامن‌تر می‌شود و تعداد بزهکاران و معتادان در کنار مجموعه بیشتر می‌شود و این امر جای تأسف برای مدیران شهری ما دارد.

وی درباره انتقاد برخی مبنی بر اینکه ایجاد حصار برای مجموعه تئاتر شهر باعث فاصله میان مردم و تئاتر می‌شود، گفت: معتقدم اگر حریم تئاتر شهر مشخص شود تعداد مراجعه کنندگان و مخاطبان تئاتر شهر بیشتر خواهد شد. شک نکنید که این روزها وقتی از کنار تالار وحدت عبور می‌کنیم حالمان خوب می‌شود و تصویر فرهنگی‌تر، زیباتر و شهری تری را شاهد هستیم. مطمئنم با حفظ حریم تعداد تماشاگران تئاتر بیشتر خواهد شد.

نعیمی تأکید کرد: دوستانی که با ایجاد حریم و حصارکشی مجموعه تئاتر شهر مخالفت می‌کنند کارهای جدی‌تر خود را رها کرده‌اند و به این مسأله ثانوی که البته برای ما مسأله ای مهم و جدی برای ماست می‌پردازند. لطفاً اجازه بدهند این اتفاق رخ دهد. اکثر هنرمندان تئاتر معتقدند که این حفظ حریم باید اتفاق بیفتد، چهره‌هایی چون استاد نصیریان، مرزبان و غریب پور و تمام هنرمندانی که سال‌های سال در مجموعه کار کرده و موی سپید کرده‌اند معتقدند که باید برای مجموعه حریمی مشخص تعیین شود.

وی در پایان سخنان خود بیان کرد: خواهش می‌کنم مسئولان کمی با درایت تر و منصفانه‌تر به هنرمندان توجه کنند، حال و روزمان به اندازه کافی وخیم و بد است پس اجازه ندهند از این وخیم‌تر بشود.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری مهر