علیرضا زرین‌دست که تاکید می‌کند؛" طعم موفقیت را در شب نمایش فیلم «ساز دهنی» امیرنادری چشیده به جوان‌ها توصیه می‌کند که برای نشان استعداد و خلاقیت یاد بگیرند که مسیر موفقیت را چطور مدیریت کنند."

پایگاه خبری تئاتر: زرین‌دست یکی از فیلمبردارهای بنام سینمای ایران است که بیش از 50 سال سابقه کار در این عرصه را دارد.

او متولد ۲۴ اسفند سال ۱۳۲۴ در تبریز است و به همین بهانه گفت‌وگویی با فریدون جیرانی داشته که در آن از تجربه کار با فیلمسازان نسل‌های مختلف سینمای ایران گفته است.

زرین‌دست که معتقد است عوامل پشت دوربین در سینمای پس از انقلاب هویت پیدا کردند و بیشتر مورد توجه قرار گرفتند، می‌گوید: من از همه فیلمسازانی که با آن‌ها کار کردم، حتی آن‌هایی که سینما را بلد نبودند چیزهای زیادی آموختم و بجز سینما از سریال «دایی جان ناپلئون» هم خیلی یاد گرفتم. در یک دوره فیلم‌هایی بودند که در ماهر شدن من تاثیرگذار بودند مثل سینمای کانون پرورش فکری و فیلم‌های «تجربه»، «زنگ تفریح» و «ساز دهنی».

او درباره آشنایی خود با عباس کیارستمی مهم می‌گوید:‌ برای تیتراژ فیلم «رشید» و در دفتر «پیام» با کیارستمی آشنا شدم. آن موقع او افسر وظیفه در پلیس راه جاجرود بود.

این فیلمبردار همانطور که پیش‌تر هم گفته، ادامه می‌دهد: من طعم موفقیت را شب نمایش فیلم «ساز دهنی» چشیدم. آن موقع سینمایی‌ها مرا دوره کرده بودند و دیدم یک جوان لاغر اندام جمعیت را شکافت و آمد به سمتم. مرا بغل کرد و تبریک گفت، بعد فهمیدم که او ناصر تقوایی است.

زرین‌دست همچنین اضافه می‌کند: فیلمسازان نسل سوم هم فوق‌العاده بودند و تاثیر بسیار زیادی در سینمای ایران گذاشتند، بخصوص در دهه ۶۰ و حتی بخشی از دهه ۷۰ فیلم های درخشانی ساخته شد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. اما اتفاقی که بعد از نسل سوم با دیجیتال به وجود آمد به واسطه تغییر و تحول در تصویر چند وجه مختلف دارد و یکی از وجوهش این است که آدم‌های زیادی شروع کردند به تصویرسازی، فیلمسازی و عکاسی و در میان آن‌ها استعدادها و خلاقیت‌های مختلفی بیرون آمد.

وی می‌گوید: آرزویم برای جوان‌های سینمای ایران این است که برای نشان دادن استعداد و خلاقیت خود چگونه مدیریت کردن موفقیت را بدانند و نیز آرزو دارم که خرد داشته باشند.

زرین دست بیش از 70 فیلم سینمایی را از دهه 50 تاکنون فیلمبرداری کرده و برای فیلم‌های «پری»، «فرزند خاک»، «ملکه» و «سرو زیر آب» از جشنواره فجر جایزه گرفته است.

«خون شد»،«تیغ و ترمه»، «کفشهایم کو؟»، «مزارشریف»، «متروپل»، « تلفن همراه رئیس‌جمهور»، «ملکه»، «زمهریر»، «پسر آدم، دختر حوا»، «سوپر استار»، «بی‌پولی»، «تسویه حساب»، «فرزند خاک»، «مجنون لیلی»، «آتش ‌بس»، «حکم»، «صحنه جرم، ورود ممنوع»، «نقاب»، «الهه زیگورات»، «صبحانه‌ای برای دو نفر» «ملاقات با طوطی»، «سیندرلا»، «رقص شیطان»، «همسر دلخواه من»، «چشمهایش»، «فریاد»، «ساحره»، «نابحشوده»، «ضیافت»، «تحفه هند»، «پری»، «آبادانی‌ها»، «آقای بخشدار»، «خانه خلوت»، «دو فیلم با یک بلیت»، «شب‌های زاینده‌رود»، «کلوزآپ»، «عروسی خوبان»«دستفروش (اپیزود سوم)»، «بای‌سیکل‌ران»، «خط قرمز» و «گزارش» بخشی از کارنامه کاری زرین‌دست است.

در ادامه ویدیویی کوتاه از مصاحبه این فیلمبردار را که توسط موزه سینما منتشر شده می‌بینید:

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید