نمایش «دخی ها» به کارگردانی رضا شاهبداغی که درباره رابطه سه دختر با مادر زورگویشان است در قالب جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک جمعه 21 شهریور ماه در کارگاه نمایش میزبان علاقمندان تئاتر خواهد بود.

پایگاه خبری تئاتر:  رضا شاهبداغی کارگردان نمایش «دخی ها» که برای حضور در جشنواره تئاتر عروسکی آماده می شود درباره این اثر گفت: این نمایشنامه چندی قبل در برج میلاد نمایشنامه خوانی شده بود که خوشبختانه با استقبال مخاطبان نیز مواجه شد. از مدتها قبل مشغول مطالعه روی ارتباط بازیگر و اشیا در صحنه بودم و چند ایده اجرایی نیز در ذهن داشتم زمانی که فراخوان جشنواره تئاتر عروسکی منتشر شد متوجه شدم که ایده نمایشنامه «دخی ها» به الگوی اجرای عروسکی نزدیکتر است بنابراین آن را برای حضور در جشنواره پیشنهاد دادم.

وی ادامه داد: ایده اولیه این نمایشنامه کاملا رئالیستی شکل گرفت و بر این مبنا طراحی شد که چند زن زیر یک پارچه بزرگ سفید و یا ملحفه صحنه های نمایش را اجرا می‌کنند، اما هرچه در تمرین ها جلو تر رفتیم به بازی بازیگران حرکتهای بیشتری اضافه شد تا جایی که در طول نمایش بازیگران مدام با اشیا صحنه که در اینجا ملحفه، بالش و توشک هستند، ارتباط برقرار می کند. در واقع این نمایش در فضای یک اتاق خواب رخ می دهد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه برای اولین بار است که نمایشی را در قالب عرسکی به صحنه می برد، یادآور شد: این نمایش درباره ارتباط یک مادر با سه دخترش است. این مادر دخترهایش را تحت یک تربیت سختگیرانه بزرگ کرده تا آنها را برای ازدواج آماده کند اما دخترها از ویژگی هایی که مادر انتظار دارد، برخوردار نیستند و هر خواستگاری هم که برای آنها می آید به جای دخترها مادرشان را می پسندد.

کارگردان نمایش «وقتی از بردیگی های خونبار عصب می گذرد» عنوان کرد: در این نمایش مثل نمایشهای ایرانی همچون نقالی و تخت‌حوضی بیشتر به لایه رویی داستان توجه شده و ستمی را که مادر به دخترهایش می کند تصویر کرده ایم. با نمایش تلاش کردیم مسائل عمیق تر به مخاطب انتقال یابد. موسیقی نیز در این نمایش تاثیر ویژه ای دارد و بخش اعظم کار به شکل شعر و آواز روایت می شود. ممکن است در این نمایش از عروسک استفاده نشده باشد اما کار سرشار از ایده های عروسکی است.

شاهبداغی درباره استفاده از ملحفه در این نمایش توضیح داد: ملحفه اقتضای داستان است. وقتی دختران ایرانی افسرده و غمگین می شوند معمولا می‌روند در اتاقشان و پتو یا ملحفه را روی سرشان می کشند. این حس آشنایی برای زنان ایرانی است و در این نمایش هم ملحفه نشان دهنده خفقان و استیصالی است که دخترهای داستان دچارش هستند.

نمایش «دخی‌ها» که اثری ترکیبی است با بازی مینو ملکی، فهیمه باروتچی، آبان عسکری و مهنوش بلمه به صحنه می‌رود و در اجرای این نمایش، اشیاء به عروسک تبدیل می‌شوند. اشکان ماهری آهنگساز این اثر نمایشی است.

نمایش «دخی ها» جمعه 21 شهریور ماه در دو نوبت 16:30 و 19 در قالب جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود.

رضا شاهبداغی سال گذشته با نگارش نمایشنامه «فلان و چنان حکومت خان جان» در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت که این نمایش نیز با کارگردانی مهدی محمدی به عنوان اثری از خمین روی صحنه رفت. او پیش‌تر هم نمایش «وقتی از بریدگی‌های خون بار عصب می‌گذرد» را در تالار «مولوی» به صحنه برده بود.