مرضیه برومند دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک در نشستی رسانه‌ای نسبت به سخنان انتقادی خود طی روزهای گذشته، تأکید کرد: اگر با کسی تند برخورد کردم عذرخواهی می‌کنم.

پایگاه خبری تئاتر:  نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک روز سه‌شنبه 18 شهریورماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. در این نشست خبری مرضیه برومند دبیر جشنواره و پیمان شریعتی دبیر اجرایی جشنواره حضور داشتند.

در ابتدای نشست برومند با اشاره به برنامه های انجام شده برای برگزاری مناسب این رویداد هنری یادآور شد: 4 -5 روز بیشتر به آغاز جشنواره نمانده و فکر می کنم تا اینجا همه کارها روبراه است. در چند ماه گذشته بچه ها بسیار سخت کار کردند و  به شکل داوطلب و غیر داوطلب به ما کمک های بسیاری شد.

وی درباره مرحله پذیرفتن متن و حضور آثاری که بدون شرکت در این مرحله به رده بالاتر راه پیدا کرده بودند، توضیح داد: در مرحله ابتدایی ما بخش پذیرفتن طرح و نمایشنامه داشتیم که البته من مخالف این بخش بودم چون معتقدم کیفیت کار عروسکی را نمی‌توان از روی نمایشنامه مشخص کرد. بنابریان این امکان را برای برخی گروه ها فراهم کردیم تا با هزینه شخصی و بدون مکان تمرین کارشان را برای ارائه به بازبین ها آماده کنند که به این ترتیب چند کار که در بخش ارائه متون حضور نداشتند برای حضور در جشنواره انتخاب شدند که همین امر برخی سوءتفاهم ها را به وجود آورد.

برومند با ابراز امیدواری از اینکه در سالهای آینده این دو مرحله  یکی شوند، ادامه داد: معتقدم در یک مرحله برگزار شدن انتخاب آثار هم در هزینه صرفه جویی می کند و هم باعث انتخاب کارهای با کیفیت می شود. نهایتا در این دوره 22 اثر صحنه ای با تکنیک های متنوع نمایشی عروسکی و مناسب برای مخاطبان مختلف برای حضور در جشنواره آماده شدند. خوشبختانه امسال سطح کیفی کارها بسیار ارتقا پیدا کرده و حتی برخی از هنرمندان با وجودیکه کارشان خوب بود از حضور در جشنواره باز ماندند. البته این امر به معنی این نیست که تنها این 22 کار خوب بودند بلکه بضاعت ما از همین حد بیشتر نبود.

جای خالی فرهنگسراها در جشنواره تئاتر عروسکی

دبیر جشنواره با اشاره به اینکه قرار بود امکان اجرای 7 نمایش که از مخاطب گسترده تری برخوردار بودند در فرهنگسراها فراهم شود، گفت: قرار بود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از ما حمایت کند و برخی فرهنگسراها را در اختیارمان قرار دهد که این امکان فراهم نشد. حتی ما می خواستیم به شکل شخصی و با پول خودمان کارها را به فرهنگسراها ببریم که بازهم از ما حمایت نکردند. شهرداری در بسیاری بخش‌های فرهنگی با هنرمندان همراه بوده است اما به حوزه تئاتر توجه زیادی ندارد.

این کارگردان سینما و تلویزیون ادامه داد: نهایتا تنها فرهنگسرای بهاران در جنوب غربی تهران در اختیار ما قرار گرفت و رسول نجفیان نیز لطف کرد نمایشی را با حضور بجه های همان منطقه برای اجرا آماده کرد. نجفیان داوطلب تولید یک کار آماتور شد که جای خوشحالی دارد چون باعث ورود چندین جوان به فضای فرهنگی می شود.

برومند با اشاره به حضور 13 نمایش خیابانی عنوان کرد: در بخش صحنه ای متاسفانه تعداد آثار شهرستانی در این دوره زیاد نبود که البته باعث ناراحتی بچه های شهرستانی هم شد که من به آنها حق می دهم چون باید سختی های بچه های تهران را برای آنها 5 برابر کرد. البته تا آنجا که دستم می‌رسید سعی کردم به شکل تلفنی به آنها کمک کنم و معمولا بهشان می گفتم غیر از مسائل مادی، چه مشکلاتی دارید تا من با مسئولان مطرح کنم.

وی متذکر شد: نکته مثبت این دوره از جشنواره این است که امسال قرار است از 30 کارگردان شهرهای مختلف که کارشان در جشنواره مورد قبول قرار نگرفته به مدت یک هفته پذیرایی کنیم تا آنها با فراغ بال و بدون دلشوره بتوانند نمایش های جشنواره را تماشا کنند.

کارگردان «شهر موش‌ها» درباره بخش بین الملل جشنواره نیز توضیح داد: 37 اثر متقاضی حضور در این جشن بودند که متاسفانه به دلیل همزمانی این جشنواره با دیگر جشنواره های عروسکی برخی نتوانستند در این جشنواره حضور پیدا کنند. برای این بخش از مشورت بهروز غریب پور نیز بهره گرفتم که نهایتا 10 اثر از 8 کشور در جشنواره حضور دارد که 3 تا از نمایش ها متعلق به کشور چین است.

توقع عدالت از نظام جمهوری اسلامی داریم

وی ادامه داد: نکته جالب در بخش بین الملل حضور یک گروه آمریکایی در جشنواره است. ما با آنها تماس گرفتیم و برایشان توضیح دادیم که دوست داریم برای تقابل فرهنگی بین 2 کشور، این گروه در جشنواره شرکت داشته باشد و خوشبختانه با وجود دستمزد بالایی که این گروه آمریکایی داشت با ما خیلی خوب کنار آمد و در واقع مجانی به ایران می‌آیند.

برومند درباره حاشیه هایی که در مقطعی برای جشنواره بوجود آمده بود، توضیح داد: امسال کمی جار و جنجال شد چون من خیلی بخاطر عدم تخصیص اعتبار و هزینه ها ناراحت بودم، اما می خواهم همین جا از کسانی که با آن‌ها تند برخورد کردم، عذرخواهی کنم چون در آن زمان خیلی عصبانی بودم. اعتراض من اشاره به فرد خاصی نبود  بلکه بیشتر می خواستم مساله بی عدالتی در مدیریت کلان را مطرح کنم. ما از نظام جمهوری اسلامی توقع عدالت داریم بنابراین نباید ناراحتی هایمان را سر یکدیگر خالی کنیم. اعتراض من به نهادینه شدن روش های بروکراسی غلط قدیمی از رده خارج شده بود که باید حل شود. ما باید خواستار تحول در نظام شویم و ناراحتی من هم بخاطر متحول نشدن همین برنامه ها بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر همه چیز روبراه است اما همچنان پول و سرمایه ندارم، بیان کرد: قرار است جمعه ساعت 9 صبح برای ادای احترام به هنرمندان تئاتر عروسکی همچون کامبیز صمیمی مفخم، بیژن نعمتی شریف و جواد ذوالفقاری همگی به بهشت زهرا (س) برویم و شنبه 22 شهریورماه نیز ساعت 5 بعد از ظهر کارناوالی همراه با بچه های عروسکی و عروسک‌هایشان از خانه عروسک به سمت تئاتر شهر حرکت می کنند و جشنواره را در آنجا افتتاح می کنیم. زنگ آغاز جشنواره را نیز فاطمه معتمدآریا به صدا در می آورد.

دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی با اشاره به همکاری میراث فرهنگی و شهرداری و همچنین صدا و سیما در برگزاری این رویداد هنری عنوان کرد: همه تلاشم را می کنم تا از هر راهی که شده به 100 برسم، اما الان از 50 بالاتر هستیم. تلاشم را کردم، اما متاسفانه به 100 نرسیدم. واقعا جامعه ما نیاز به همدلی و همراهی و فرهنگی شدن دارد. باید مسائل سیاسی را از حوزه فرهنگ دور نگه داریم. امیدوارم جشنواره ما هم به همین سمت پیش برود.

خبری از سمینارهای کسل کننده و خواب آور نیست

برومند با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره از Work Shop و سمینارهای کسل کننده و خواب‌آور خبری نیست، متذکر شد: در این دوره بخش پژوهش را به سایت جشنواره منتقل کردیم که البته هنوز داغ نشده و از آن راضی نیستم البته خود مخاطبان هم باید در این بخش شرکت کنند. اگر بشود و بتوانند من را برای سال آینده هم تحمل کنند، حتما کارگاه های آموزشی و سمینارهای تخصصی تئاتر عروسکی برگزار خواهیم کرد البته نه به شکل فرمالیته آن، امیدوارم در طول این یکسال خانه عروسک با تلاش داوطلبانه بچه ها فعال بماند.

در بخش دیگری از این نشست، پیمان شریعتی دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به حضور برومند که هم منشاء خیر برای مرکز هنرهای نمایشی و هم دوستان نمایشگر شده است، گفت: حضور برومند باعث همگرایی بین ارگان های مختلف شده است تا جایی که سال ها بود که در پوستر جشنواره ما شاهد حضور نهادهایی مثل صدا و سیما و یا شهرداری تهران نبودیم.

وی با تشکر از ارگان هایی نظیر صدا و سیما، شهرداری، میراث فرهنگی و معاونت هنری یادآور شد: همراهی بسیار خوبی از جانب یونیما، انجمن هنرهای نمایشی عروسکی خانه تئاتر و جامعه دانشگاهی با جشنواره صورت گرفت که جای تشکر دارد. همچنین بسیاری از سفارتخانه ها از جمله سفارت اسپانیا، آلمان و موسسه گوته هزینه گروه های نمایشی کشورهایشان را تقبل کرده اند. حتی موسسه گوته هزینه گروه افغانستان را هم بر عهده دارد.

شریعتی با اشاره به اینکه در سایت جشنواره برای اولین بار اطلاعاتی که قرار است بعدا در کاتالوگ جشنواره آورده شود، قابل مشاهده است، توضیح داد: امسال کاتالوگ جشنواره با فرمت متفاوتی ارائه می شود و شبیه به کارت پستال است تا کتاب. به این شکل که مخاطبان امکان این را دارند که برای کارگردان یک نمایش یادداشت بنویسند و آن را به دست او بسپارند. بولتن جشنواره نیز روی سایت قرار دارد و قرار نیست چاپ شود بلکه هر روز به شکل روزنامه دیواری در سالن های مختلف نصب خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره با توضیح اینکه اطلاعات کامل 14 دوره قبلی روی سایت جشنواره قرار دارد، از پیام رئیس انجمن نمایشگران و دبیرکل انجمن نمایشگران جهانی یونیما به این جشنواره خبر داد و متذکر شد: اجرای برخی نمایش ها در 2 روز متوالی ارتباطی به کیفیت آنها ندارد بلکه شرایط چیدمان جدول به دلیل حضور همزمان برخی بازیگران در چند کار مختلف برای ما مشکل ساز شد. بنابراین هدف این بود که با وجود این مشترکات، ما بتوانیم اجراهای بیشتری از هر نمایش داشته باشیم.

بزرگسالان مخاطبان اصلی جشنواره عروسکی

وی افزود: عادل بزدوده نیز لطف کرد تا کارش را علاوه بر سالن اصلی تئاتر شهر در فرهنگسرای بهاران نیز اجرا کند تا مردم آن منطقه نیز از این جنس کار بهره مند شوند. متاسفانه 90 درصد کارهای ما احتیاج به سالن بلک باکس دارند که ما در این زمینه با محدودیت مواجه هستیم. این امر نیز یکی از مشکلات پیش رو بود.

در بخش دیگری از این نشست رسانه ای، مرضیه برومند با اشاره به همراهی هنرمندان مختلف در این دوره از جشنواره توضیح داد: مخاطبان اصلی ما در این جشنواره بچه ها نیستند و این جشنواره کودک است که تنها اختصاص به بچه ها دارد. معتقدم در حال حاضر زیاد نمی توان بین تئاتر و تئاتر عروسکی خط کشی کرد. در این جشنواره مخاطب بزرگسال برای ما اهمیت بیشتری دارد.

این کارگردان سینما با اشاره به مشکلاتی که برای اجرای آثار خیابانی پیش رو داشتند، تصریح کرد: برای بخش خیابانی من مشغله بسیاری داشتم اما از طرف شهرداری برای تقبل برخی هزینه ها و اجرا در محوطه باز برخی فرهنگسراها با ما همکاری صورت نگرفت حتی مثلا خود فرهنگسرای نیاوران هم که متعلق به معاون هنری است با ما همکاری نکردند تصور من از جشنواره چیز دیگری بود نسبت به آن شکلی که الان می بینید، اما همین الان هم ما آمادگی این را داریم که کارهای خیابانی را در هر فرهنگسرایی که پیشنهاد داشته باشیم به صحنه ببریم.

وی با اشاره به اینکه باید با اهالی فرهنگ همراهی و همکاری شود، عنوان کرد: متاسفانه این همه بودجه فرهنگی داریم که دارد بدست نااهلش می رسد. بودجه های فرهنگی ارتباطشان با بچه های تئاتر قطع است و متاسفانه سر از جاهای دیگر درمی آورد.

برومند با ابراز امیدواری از اینکه مکان دبیرخانه جشنواره و خانه عروسک بتوانند برای سال های آتی نیز حفظ شوند، عنوان کرد: اگر سر یکسال هم بخواهند ما را از آنجا بلند کنند، به شورای حل اختلاف می روم و تقاضای عسر و حرج می کنم، اما جدای از شوخی انشاءالله که این مکان برای بچه های عروسکی حفظ می شود چون خود آقای مرادخانی هم خیلی دلش می خواهد که این خانه را خریداری کند. بعد از جشنواره من کارهای زیادی دارم که باید انجام دهم که متاسفانه در طول این مدت فرصتشان پیش نیامد.

کارگردان سریال «آب پریا» در پایان صحبت هایش درباره حضور پیدا نکردن کشورهای مسلمان در این دوره از جشنواره توضیح داد: با بسیاری از کشورهای مسلمان من شخصا وارد مذاکره شده ام و حتی با نماینده کشور تونس نیز خودم تلفنی صحبت کردم، اما متاسفانه یا کیفیت این آثار اصلا مناسب حضور در جشنواره نبود و یا از لحاظ پوششی ما نمی توانستیم از آنها استفاده کنیم، حتی کشور افغانستان نیز که امسال در جشنواره حضور دارد به دلیل کیفیت کارش در بخش بین الملل اجرا نمی رود بلکه به این دلیل است که ما می خواستیم از این کشور در جشنواره کاری ارائه دهیم.