قادر آشنا مدیر کل هنر‌های نمایشی درباره جزئیات وام گروه های تئاتری و حریم تئاتر شهر صحبت کرد.

پایگاه خبری تئاتر: قادر آشنا مدیر کل هنر‌های نمایشی گفت: همان‌طور که می‌دانید ساختمان تئاتر شهر یک میراث گرانبها برای تئاتر ایران است. متاسفانه در حال حاضر اطراف این ساختمان زیبنده تئاتر شهر نیست. در حال حاضر سنگ‌های اطراف تئاتر شهر در حال تخریب است و مشاهده شده که روی آن‌ها یادگاری نوشته اند. این فضا بسیار مشمئز کننده است و ما چاره‌‍ ای جز ساخت حریمی برای این ساختمان نداریم.

وی افزود: طبق جلسات برگذار شده با معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آقای طالبیان و مجموعه همکاران در شهرداری تهران به این نتیجه رسیدند که این بنای تاریخی باید حفظ شود. همچنین طرح پهنه رودکی در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت و در حال حاضر در دست پیگیری است. خوشبختانه فاز اول این طرح به پایان رسیده و در حال حاضر فاز دوم آن کلید خورده است.

آشنا درباره قول و قرار خود قبل از ۱۴۰۰ اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که بر اساس نقشه و مستندات، حریم این ساختمان را مشخص خواهد کرد؛ بنابراین شهرداری به ما قول قطعی داده که قبل از شروع سال جدید این موضوع تعیین تکلیف خواهد شد. طبق مصاحبه‌های گذشته هم اعلام کردیم که تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا این موضوع زودتر انجام شود. در حال حاضر طرح‌های مطالعاتی به اتمام رسیده و طبق گفته‌ها تامین اعتبار نیز صورت پذیرفته است امید است تا قبل از شروع سال جدید حریم را بتوانیم مشخص کنیم تا با شروع سال جدید کار اجرایی آن آغاز شود. شایان ذکر است همه عوامل بسیار مصمم هستیم تا این کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت بپذیرد.

وی با اشاره به هنری بودن حریم تئاتر شهر از مرمت این بنای تاریخی نیز گفت: حریم به صورتی طراحی می‌شود که هم دید ساختمان را کور نکند و هم از نظر ساخت، زمینه‌ای هنری داشته باشد از این رو هدف اولیه ما تکمیل حفاظ و سپس مرمت قسمت‌هایی است که به دلیل روشن کردن آتش، سیاه و یا با یادگاری نویسی، دچار آسیب شدند.

آشنا درباره حضور نگهبان برای نظارت بر ساختمان تئاتر شهر عنوان کرد: با توجه به دوار بودن مجموعه تئاتر شهر و فضای حاکم بر این بنا در ساعات مختلف روز نیاز به نگهبانانی ۲۴ ساعته است و ساخت حریم مسلما نتیجه مطلوب تری از حضور نگهبان خواهد داشت.

وی همچنین درباره بنای کافه یا رستوران در اطراف حریم تئاتر شهر خاطرنشان کرد: برخی پیشنهاد دادند که در اطراف این بنا کافه و یا رستورانی بنا شود، هدف از ساخت حریم این است که زیبایی بنا حفظ و قابل مشاهده باشد، حال اینکه برپایی کافه و رستوران خود مانع از رخ نمایی این بنا خواهد شد.

مدیرکل هنر‌های نمایشی درباره قرار گرفتن تئاتر در گروه سه یادآور شد: متاسفانه کرونا شرایطی را بر جهان تحمیل کرده که تئاتر نیز از آن مستثنی نیست؛ بنابراین ما را از یک برنامه ریزی متقن و بلند مدت بازمی دارد و مبجور هستیم نسبت به مقتضیات شرایط برنامه ریزی داشته باشیم. در حال حاضر متناسب با دستور العمل‌هایی که وزارت بهداشت ابلاغ کرده، برنامه ریزی صورت می‌گیرد. با توجه به نامه‌ای که دکتر زالی وزیر محترم بهداشت ابلاغ کردند. بنده ایمان دارم که ما باید در گروه دو قرار می‌گرفتیم نه گروه سه؛ چرا که ما یک شغل به دور از تفنن هستیم و این موضوع نیاز به پیگیری دارد.

وی درباره حمایت نقدی از گروه‌های تئاتری مطرح کرد: با توجه به شرایط حاکم طوری برنامه ریزی کردیم که اجرا‌ها با پنجاه درصد ظرفیت باشد. بعد از بازگشایی سالن‌ها قرار بر این شد تا از ابتدای تیر ماه تا پایان آذرماه کار‌هایی که با ظرفیت پنجاه درصد اجرا می‌شوند نسبت به فروش، مابین پنجاه تا هفتاد درصد از میزان فروش کارشان از آن‌ها حمایت شود. هدف ما این است که در سراسر کشور از تولید حمایت کنیم. در استان‌ها نیز با تفاهمی که با اداره کل به اشتراک گذاشته و به امضا رسید این موضوع رسیدگی شد. همچنین در تهران تا به حال هر گروهی که طبق تاریخ اعلام شده اجرایی داشتند از این حمایت برخوردار شدند.

وی ادامه داد: لیستی متشکل از گروه‌های نمایشی که متضرر شدند و آماده اجرا بودند را جمع آوری و تحویل دولت محترم دادیم. همچنین تعدادی را به صورت مستقیم حمایت کردیم، همچنین عده‌ای از طریق سامانه کارا و تحفه ثبت نام شدند و هنر کارت برایشان صادر شد.

وی درباره مبلغ وام هنرمندان افزود: مبلغ این وام در سامانه‌ها متفاوت است. حداقل مبلغ در سامانه تحفه برای سالن‌های خصوصی صد میلیون تومان، برای گروه‌های نمایشی نیز صد میلیون تومان و برای هنرمندان شانزده میلیون تومان در نظر گرفته شده است. در حال حاضر ثبت نام در این سامانه‌ها به اتمام رسیده و وام با بازپرداخت چهار درصد سود در حال پرداخت به گروه‌های نمایشی، سالن‌های خصوصی و هنرمندان است؛ بنابراین در حال حاضر نیست کسی که بگوید در این حوزه فعالیت داشته و در این لیست قرار نگرفته است.

آشنا از جزئیات بیشتر درباره حمایت از گروه‌های هنری عنوان کرد: از گروه‌های نمایشی که اجرا داشتند و به فعالیت خودشان ادامه دادند صد در صد حمایت کردیم. همچنین گروه‌هایی که اجرا داشتند و به هردلیلی بعد از پیش آمد‌های سال جاری اجرای خود را به صورت تعلیق در آوردند از پنجاه درصد حمایت ما بهره‌مند شدند و اعلام شد در صورت بازگشت به اجرا صد در صد حمایت ما شامل حال آن‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: به واسطه اینکه سازمان‌های نظارتی ایرادی بر این امر نگیرند؛ تنها پنجاه درصد مبلغ را به صورت علی الحساب به آن‌ها پرداخت کردیم. همچنین این حمایت‌ها به صورت بلاعوض پرداخت شده است.

آشنا درباره فراهم شدن فضایی برای ارائه آنلاین نمایش‌ها تاکید کرد: در این بازه زمانی که سالن‌ها تعطیل بودند اگر نمایشی آماده اجرا بود و هنرمند به دلیل فضای حاکم نسبت به اجرا ترس داشت، گروه نمایشی می‌توانند با هماهنگی‌های لازم اجرای خود را به صورت مجازی و در بستر فضای مجازی به اجرا در آورند. همچنین تا سقف سی میلیون تومان از این گرو‌ها حمایت خواهیم کرد. در حال حاضر این موضوع به مرحله پایانی خودش رسیده و می خواهیم در سال جدید این موضوع هم اجرایی شود.

وی درباره جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: جشنواره فجر امسال را نباید با هیچ سال دیگری مقایسه کرد. شرایطی که در حال حاضر در آن حضور داریم باعث شد تا فعالیت سازمان و همکاران خود را یک مجاهد بدانم. مجموعه هنرمندان، مدیران و همکاران در این شرایط دست به دست هم دادند تا چراغ تئاتر را روشن نگه دارند. این همدلی باعث شد بتوانیم مدیریت خودمان در شرایط بحرانی را محک بزنیم و مهمتر از آن بتوانیم به هنرمندان کمک کنیم.

آشنا درباره برخی اصلاحات وارد بر جشنواره تصریح کرد: ۱۰۷ نمایش در جشنواره حضور داشتند که از این تعداد حدودا ۹ کار نیاز به اصلاحاتی داشت. اصلاحات به موقع به این گروه‌های نمایشی ابلاغ شد، اما متاسفانه این موارد در اجرا اعمال نشد. باید وفای به عهد را سرلوحه خود قرار دهیم. صداقت گوهریست واقعا بی‌‍ بدیل که نمی‌توان روی آن قیمت گذاشت. تعدادی از دوستان کارگردان متاسفانه آن اصلاحات را عملی نکردند. البته ما برای اجرای عمومی حتما این اصلاحات را لحاظ خواهیم کرد.

وی درباره افزایش تعداد تماشاگران تئاتر گفت: امسال با توجه به اینکه فعالیت هنرمندان در فضای مجازی اتفاق افتاد و همانند سال‌های گذشته شاهد حضور مردم در سالن‌ها نبودیم تعداد تماشاچیان به شدت از سال‌های گذشته بیشتر بود.

آشنا درباره احرای آنلاین تئاتر بیان کرد: دلیل حیات تئاتر بر اجرای زنده آن است. نفس مخاطب است که هنرمند را در اجرا به وجد می‌آورد. زمانی که تماشاچی عکس العملی از خود بروز می‌ دهد، هنرمند حاضر در صحنه عملکردی پرشورتر از خود به نمایش می گذارد. اما با توجه به شرایط باید از ابزاری که در اختیار داریم به درستی استفاده کنیم.

وی افزود: در حال حاضر فضای مجازی بستر جدیدی را برای ما به ارمغان آورده است. در حال حاضر نیز فضا هنوز یک فضای کروناییست و بالاخره تئاتر آنلاین فرصتی خواهد بود تا تئاتر وارد خانه‌ها شود و به این وسیله موجبات گسترش آن فراهم شود؛ بنابراین تلویزیون تئاتر ایران را راه اندازی کردیم که یک کار بسیار بزرگ و صد البته ماندگار خواهد بود.

وی درباره بیمه بیکاری هنرمندان خاطرنشان کرد: تا شغلی تعریف نشود، بیمه گذاری وجود نخواهد داشت که بیمه بیکاری را به دوستان تخصیص دهد. اما چه کسی متولی این امر است؟ بله وزارت کار و امور اجتماعی که در حال حاضر در این وزارت خانه شغلی برای هنرمندان ما تعریف نشده است.

این مسئول درباره سالن‌های بلااستفاده عنوان کرد: دولت نمی‌تواند تمام هنرمندان تئاتر را از نظر فضای زیر بنایی تحت پوشش قرار دهد. در حال حاضر بالغ بر ۳۰۰ هزار هنرمند فعال وجود دارد؛ بنابراین سالن‌های خصوصی به مدد آمدند و در حال فعالیت هستند که باید از این کار حمایت کنیم. همچنین در استان‌ها مجتمع‌های فرهنگی و هنری زیادی وجود دارند که بلااستفاده افتاده اند و این مجتمع‌ها نه به دست هنرمندان سپرده می‌شوند و نه درهنگام مناقصات کسی برای خرید آن‌ها اقدام می‌کند، چرا که این مجتمع‌ها به خودی خود درآمدی برای بخش خصوصی ایجاد نمی‌کنند.

وی ادامه داد: پیشنهادی دادیم که در شورای معاونین وزارت خانه تصویب شد و در حال حاضر به دنبال راه کار آن هستیم تا در چارچوب قانون، سالن‌ها به انجمن‌های هنر‌های نمایشی استان‌ها واگذار شود. همچنین با وضع قوانینی از این سالن‌ها به بهره برداری برسیم. این موضوع به محض نهایی شدن دستورالعمل و ابلاغ وزیر محترم و رفع موانع قانونی، به صورت سراسری نهادینه خواهد شد.

آشنا با اشاره به برنامه مدیریتی خود اظهار کرد: در ابتدای مدیریت خود ۱۱ برنامه را اعلام کردم. ۶ برنامه بلند مدت که باور دارم اساس تئاتر ایران باید برپایه آن‌ها باشد. به همین دلیل بنیاد ادبیات نمایشی را راه اندازی کردیم. مسئله بعدی تئاتر شهر‌ها و استان‌ها است که ما بنا را بر این گذاشتیم تا سالن‌هایشان را به دوستان تئاتری تحویل دهند و از سوی ما به هرکدام از آن‌ها ۱۰۰ میلیون تومان کمک شده است.

وی در پایان درباره بودجه تعلق گرفته به تئاتر تصریح کرد: در حال حاضر اعلام کردند که بین ۱۸ الی ۲۴ میلیارد تومان بودجه کلی برای تمام زیرساخت ما خواهد بود و آن چیزی که برای تولید تئاتر تخصیص می‌دهند در تهران چیزی در حدود ۵ میلیارد تومان و برای استان‌ها ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون خواهد بود که در واقع برای این امر تفاهم نامه نوشته ایم.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان