یک کارگردان تئاتر درباره تصمیم ستاد مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی تئاتر گفت که تئاتر شغل ماست و نمی‌توانیم بیکار بمانیم.

پایگاه خبری تئاتر: عباس غفاری کارگردان تئاتر درباره وضعیت حوزه تئاتر در سال ۹۹ گفت: سال گذشته برای تمام اهالی تئاتر سال بسیار سختی بود. برخی از بازیگران می‌توانستند در فیلم یا سریالی بازی کنند اما کسی مانند نمایشنامه‌نویس یا کارگردان و منشی صحنه تئاتر و … تقریبا بیکار بودند. به طبع آن برای من هم‌ سال سختی بود و تنها اجرایی که روی صحنه بردم نمایش «سگدو» بود که در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر در چهار بخش بهترین نمایشنامه، بهترین گریم، بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد جشنواره موفق به کسب جایزه شد.

او درباره اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی دوباره سالن‌های تئاتر که اولین تعطیلی تئاتری در سال ۱۴۰۰ است نیز بیان کرد: ما از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران مشکل تعطیلی تئاتر را با ستاد مقابله با ویروس کرونا داریم. به اعتقاد تمام اهالی تئاتر مشکل اساسی این است که در ستاد مقابله با کرونا مشاور فرهنگی – هنری وجود ندارد یعنی آن‌ها علی‌رغم تمام تلاش‌های شبانه‌روزی‌شان متاسفانه شناختی از فضای هنری کشور ندارند و نمی‌دانند که تئاتر شغل افراد این حوزه است مثل یک نانوا یک شغلش نانوایی است. وقتی سالن‌های تئاتر یا سینما را تعطیل می‌کنند یعنی این عوامل را بیکار کرده‌اند.

غفاری افزود: این موضوع زمانی مشکل‌ساز می‌شود که شاهد چندگانگی در اینگونه تصمیم‌ها هستیم. در این ایام که برنامه‌های تلوزیون را تماشا می‌کنیم در تمام برنامه‌ها مجری و مهمانان مقابل دوربین بدون ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی حضور دارند به‌طور مثال برنامه «خندوانه» با حضور تماشاگران با فاصله و ماسک ضبط می‌شود. چطور می‌شود در برنامه‌های تلوزیون مهمان و تماشاچی حضور داشته باشد اما سالن تئاتر و سینما مشکل دارد؟ بهتر است مسئولان از این سالن‌ها بازدید کنند و ببینند که افراد با فاصله‌های تعیین شده و ماسک حضور دارند. مخاطبان به میل خودشان انتخاب می‌کنند که در این شرایط فیلم یا تئاتر ببینند عده‌ای هم آزادند که حضور نداشته باشند.

در یک سال گذشته هیچ کمکی از سمت دولت نشد

این هنرمند با بیان اینکه ما مجبوریم در این شرایط تئاتر کار کنیم ‌چون در یک سال گذشته هیچ کمکی از سمت دولت نشد، عنوان کرد: تنها کمک‌های مالی در سال گذشته عبارتند از یک میلیون تومان که خانه تئاتر به اعضای خود پرداخت کرد. یک میلیون و نیم‌ هم‌ صندوق هنرمندان کمک کرده است. یک میلیون و نیم‌ هم به کارت هنر اعضای صندوق هنرمندان واریز شد که در مجموع می‌شود چهار میلیون تومان. آیا کسی از دوستان ستاد ملی مقابله با کرونا می‌تواند یک سال و نیم با چهار میلیون تومان زندگی کند؟

وی ادامه داد: دوستانی که دوباره سالن‌های تئاتر را تعطیل کردند بدانند برای اینکه یک نمایش را با سه بازیگر روی صحنه ببریم حداقل ۵۰ میلیون تومان پول ساخت دکور و لباس نیاز داریم. پول دستمزد بازیگران و عوامل نمایش می‌شود حدود ۱۰۰ میلیون تومان و با احتساب اجاره سالن و مالیات شهرداری و مالیات بر درآمد نزدیک ۲۰۰ میلیون تومان هزینه اجرای این نمایش است. گروه‌های نمایشی با بیکاری چطور می‌توانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند یا ضرر مالی آن را بدهند.

این کارگردان با اشاره به اینکه متوجه هستیم که ویروسی به نام کرونا سلامتی ما و خانواده‌مان را به خطر انداخته است اما این شغل ماست و باید کار کنیم، اظهار کرد: چطور فیلمبرداری تمام سریال‌هایی که در پلتفرم‌ها پخش می‌شوند، ادامه دارد اما سالن‌های تئاتر با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعطیل می‌شوند. آیا آمار دقیقی از میزان ابتلای افراد در سالن‌های سینما و تئاتر یا در تمرین وجود دارد؟ اگر آمار دقیقی وجود دارد لطفا به ما هم اعلام کنند.

این کارگردان درباره اجرای مجازی نمایش‌هایی که قرار بود در فروردین ماه اجرا شوند، توضیح داد: کم‌تر کسی حاضر است در پلتفرم‌های موجود برای تماشای تئاتر بلیت بخرد. اکثر سریال‌هایی که اکنون ساخته می‌شوند از این پلتفرم‌ها پول دریافت می‌کنند درصورتی که برای تولید نمایش‌ها هیچ پولی پرداخت نمی‌شود و موافق نیستم که نمایش‌ها در فضای مجازی اجرا شوند.

چه کسی پاسخگوی ضربه روحی به عوامل تئاتر است؟

غفاری با اشاره به بیکاری عده‌ای از عوامل تئاتر و مشکلات مالی و روانی خاطرنشان کرد: ۲۰ تا ۲۵ نمایشی که قرار بود در تئاترشهر، ایرانشهر و… اجرا شوند، تعطیل شدند. مشاهده کنید که چند نفر بیکار شدند. قرار بود این‌ نمایش‌ها اجرا شوند و ناگهان خبر می‌رسد که تماشاخانه تعطیل است، مشکل مالی به کنار چه کسی پاسخگوی ضربه روحی به عوامل تئاتر است؟

غفاری در پایان بیان کرد: قرار بود بعد از عید در فضای باز فرهنگسرای نیاوران یک نمایش برداشت آزاد از نمایشنامه «باغ آلبالو» چخوف اجرا کنیم. الان نمی‌دانم که به اعضای گروه چه بگویم. طبیعتا ما تمرین‌هایمان را شروع می‌کنیم زیرا ممکن است دوباره با سفید شدن وضعیت شهر تهران سالن‌ها باز شوند.

طبق اعلام دولت و ستاد مقابله با ویروس کرونا به دلیل نارنجی شدن وضعیت شهر تهران، اجراهای تئاتر تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری صبا