تئاتر خیابانی در حال حاضر همچون بیماری است که در وضعیت اورژانسی به سر می‌برد و به شدت نیازمند توجه و مراقبت است و این در حالی است که این گونه‌ی نمایشی از سوی متولی اصلی تئاتر کشور مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته است
پایگاه خبری تئاتر:  مجید امرایی؛ پژوهشگر و مدرس تئاتر؛ گفت: تئاتر خیابانی در حال حاضر همچون بیماری است که در وضعیت اورژانسی به سر می‌برد و به شدت نیازمند توجه و مراقبت است و این در حالی است که این گونه‌ی نمایشی از سوی متولی اصلی تئاتر کشور مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته است.
 
مدیر اسبق دفتر تئاتر خیابانی اداره ‌کل هنرهای نمایشی ادامه داد: گرچه وظیفه‌ی اداره‌ کل هنرهای نمایشی است که به وضعیت نابه‌سامان تئاتر خیابانی رسیدگی ‌کند اما نهادها و سازمان‌های دیگری همچون شهرداری، بهزیستی و حوزه هنری به عرصه‌ی تئاتر خیابانی توجه دارند و گویی از تن بی‌رمق آن مراقبت می‌کنند.
 
عضو شورای سیاست‌گزاری نخستین مسابقه‌ی "ادبیات نمایشی، پژوهشی و رسانه‌ای تئاتر خیابانی" حوزه هنری اظهار داشت: نهادی مثل مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به مقوله‌ی تئاتر خیابانی، نگاه آسیب شناسانه دارد و با کمک کارشناسان این رشته، در پی رفع آسیب‌های موجود است و فراخوان نخستین مسابقه‌ی "ادبیات نمایشی، پژوهشی و رسانه‌ای تئاتر خیابانی" توسط  حوزه هنری نیز در همین راستا منتشر شده است.
 
وی ادامه داد: اساس هنرهای نمایشی بر پایه‌ی طرح، متن و ادبیات نمایشی استوار است. غنای تئاتر هر کشوری مبتنی بر غنای ادبیات نمایشی آن جامعه است. بنابراین اگر ما بر توسعه و ارتقاء ادبیات نمایشی خود اهتمام داشته باشم، آن‌گاه می‌توانیم تئاتر خود را قوت و غنا بخشیم. اما متاسفانه این واقعیتی است که تئاتر کشور بخصوص در عرصه‌ی تئاتر خیابانی به لحاظ ادبیات نمایشی دچار ضعف‌های عمده‌ای است.
 
این کارشناس ارشد هنرهای نمایشی اضافه کرد:‌ تئاتر خیابانی کشور در طول سال‌های عمر و فعالیتش، عمده‌ی تمرکز خود را بر ایجاد تنوع شیوه‌های اجرایی گذاشته و کمتر به ادبیات نمایشی پرداخته است. از این رو مسابقه‌ی ادبیات نمایشی تئاتر خیابانی حوزه هنری همین معضل را هدف قرار داده است که اگر روند برگزاری این مسابقه، استمرار داشته باشد، حتما چشم‌انداز روشن و قابل توجهی خواهد داشت.
 
مجید امرایی در پایان گفت: یادمان باشد تئاتر خیابانی، تئاتری کم هزینه و همه‌پسند است که می‌تواند کارکردهای متنوعی در جامعه ایفا کند. در شرایطی که بودجه و اعتبار هنرهای نمایشی ناچیز و امکانات سخت‌افزاری محدود است توجه به تئاتر خیابانی که هنری قابل اجرا در بدون زمان و مکان است، لازم می‌نماید.
 
گفتنی است نخستین مسابقه‌ی "ادبیات نمایشی، پژوهشی و رسانه‌ای تئاتر خیابانی" در بخش‌های طرح  و ایده، ‌نمایش‌نامه‌نویسی، مقالات پژوهشی و مطالب رسانه‌ای، به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پاییز 93 برگزار می‌شود.
 
خاطرنشان می‌شود بنا بر اعلام فراخوان، آخرین مهلت دریافت آثار، 30 شهریور ماه اعلام شده است.