به گفته امیرحسین حریری، با اعتماد به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، سلامت مردم با بازگشایی سالن‌های تئاتر به خطر نمی‌افتد.

پایگاه خبری تئاتر: امیرحسین حریری مدیر تالار «مولوی» درباره وضعیت تئاترها به دنبال تعطیلی‌های کرونایی گفت: با وجود انتقال تئاترها از گروه شغلی ۳ به ۲ و اینکه در شرایط نارنجی هم می‌توانستند فعالیت کنند ولی چندی پیش با قرمز شدن شهرها به ویژه تهران دوباره سالن ها تعطیل شدند و این موضوع به لحاظ مادی و معنوی به هر دو گروه سالن‌دارها و هنرمندان خسارت زیادی وارد کرد. با این حال باید این شرایط را بپذیریم و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، چراکه سلامت فعالان و مخاطبان تئاتر در اولویت است.

او ادامه داد: در کنار این مسائل، مسوولان نباید از این غافل شوند که سالن‌های نمایشی از جمله کم‌خطرترین اماکن هستند. این سالن‌ها در نمایش‌هایی که با وجود کرونا در زمان فعالیت‌شان روی صحنه بردند، نشان دادند به لحاظ رعایت سطوح مختلف بهداشتی از استانداردهای خوبی برخوردار هستند بنابراین با رعایت یک‌سری اصول می‌توانند فعالیت‌شان را آغاز کنند.

مدیر تالار «مولوی» درباره تاثیر این تعطیلی ها در روحیه هنرمندان تئاتر تصریح کرد: هنرمندان تئاتر مخصوصا قشر جوان که من بیشتر با آن‌ها در حوزه تئاتر دانشگاهی سر و کار دارم، با وجود محدودیت‌هایی که داشتند دست از فعالیت نکشیدند و از هر فرصتی از جمله فستیوال‌های مختلفی که در حوزه تئاتر طراحی شد و یا رجوع به ظرفیت‌های فضای مجازی برای هنر‌های نمایشی، استفاده کردند.

کم‌خطری تئاترها امری ثابت شده‌است

حریری درباره شروع فعالیت تئاترها از امروز شنبه ۱۸ اردیبهشت توضیح داد: ما باید به دستور کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا که مصوبات آن از طریق مسئولان اعلام می‌شود اعتماد کنیم و اگر این مصوبات اجازه فعالیت را می‌دهند، نباید ترسید و فکر کرد اگر سالن‌ها بازگشایی شوند دوباره اتفاقات نابسمانی می‌افتد و سلامت مردم را تهدید می‌کند. به نظر من تعدادی از سالن‌های مهم نمایشی در تهران دارای ظرفیت لازم به لحاظ اینکه سلامت هنرمندان و ‌مخاطبان را حفظ کنند، هستند. درباره سالن «مولوی» هم می‌توانم بگویم که باتوجه به نحوه و تعداد حضور مخاطبان، وسعت سالن و نوع تهویه، مسائل بهداشتی در آن رعایت می‌شود. همه این موارد شرایطی را رقم می‌زند تا بتوانیم به کم‌خطر بودن فضای تئاتر اعتماد کنیم.

این مدیر هنری تاکید کرد: در کنار کم‌خطر بودن حوزه تئاتر، مهم این است که عوامل سالن‌ها وسواس زیادی را برای رعایت اصول بهداشتی داشته‌باشند و هر تدبیر لازم را حتی در نحوه تولید و عرضه در نظر بگیرند تا کوچک‌ترین خدشه به بهداشت مجموعه‌ها وارد نشود.

فعالیت تالار مولوی در گرو قوانین دانشگاه تهران است

حریری درباره شرایط بازگشایی مجموعه مولوی، تشریح کرد: تالار مولوی چون زیرمجموعه‌ای از دانشگاه تهران است از قوانینی که توسط این دانشگاه‌ بر حوزه‌های مختلف سازمانی‌اش حاکم است پیروی می‌کند بنابراین برای بازگشایی سالن مولوی فارغ از اینکه ‌مجوز‌های لازم برای فعالیت تئاتر‌ها ارائه شود، باید ببینیم شرایط حاکم بر دانشگاه تهران هم چگونه خواهد بود و اجازه چه نوع فعالیت‌هایی را خواهند داد که ببینیم ما به عنوان یک سالن اجازه فعالیت داریم یا خیر.

او اذعان کرد: در حال حاضر تمام مراکز آموزش عالی کشور فعالیت فیزیکی دانشجویان و حضور آن‌ها در کلاس‌ها را تعطیل کرده‌اند، اقدامی جمعی شکل نمی‌گیرد و همه روی فضای مجازی متمرکز شده‌اند. سالن مولوی هم به عنوان یکی از فضاهای دانشگاهی در صورت اخذ مجوز‌های لازم و اعلام فعالیت رسمی، تلاش می‌کند شرایطی را فراهم کند که فعالیت‌های نمایشی‌اش از سر گرفته شوند.

ریسک استقبال نشدن امری‌ست گریزناپذیر

مدیر تالار «مولوی» درباره عکس‌العمل مخاطبان به شروع نمایش‌های‌ حضوری افزود: اینکه الان بسیاری از خانواده‌ها و مخاطبان تئاتر ممکن است به دلیل کرونا صلاح ندانند که در سالن‌های تئاتر و‌ سینما حاضر شوند، به نظر من امری طبیعی است. باید بپذیریم تا رسیدن به شرایط ایده‌آل، مخصوصا برای جلب مجدد اعتماد مخاطبان‌مان که دوباره با خیال راحت در سالن‌ها حاضر شوند، یک بازه زمانی بلند مدت لازم خواهیم‌داشت.

حریری با بیان نارضایتی تئاتری‌ها از اجرای نمایش در وضعیت حاضر، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط تولید و حمایت‌ از نمایش‌ها، چند برابر سخت شده‌است. ما باید بپذیریم گروه‌هایی که الان برای اجرا اعلام آمادگی می‌کنند، شرایط خوبی را پیش رو نخواهند داشت و از اجرا در شرایط حاضر ناراضی هستند. هر تیمی که الان برای اجرای نمایش اعلام آمادگی می‌کند، بدون شک بخشی از ریسک نبود استقبال مخاطب را به جان می‌خرد.

حمایت‌ها باید بلندمدت و مستمر باشند

او ادامه داد: با این حال گروه‌های بسیار فعالی وجود دارند که در هر شرایطی سعی در نشان دادن هنر خود دارند. در این شرایط مسئولان و سیاست‌گذاران فرهنگ و هنر کشورمان باید توجه دوچندانی را به این گروه‌ها داشته باشند. در سال گذشته از بعضی نمایش‌هایی که در وضعیت کرونا به اجرا در آمدند، حمایت‌های ویژه‌تری صورت گرفت و انتظار ما برای نمایش‌هایی که در روزهای آینده روی صحنه خواهند رفت، نیز همین‌طور است.

مدیر تالار «مولوی» ضمن اشاره به ضرورت حمایت‌ از حوزه تئاتر، عنوان کرد: گروه‌ها و سالن‌ها هزینه دارند و نمی‌توانیم بار مسئولیت را به طور کامل روی دوش گروه‌های تئاتر بگذاریم و بگوییم شرایط این است، هرکس می‌خواهد نمایشش را اجرا کند و هر کس نمی‌خواهد، خود داند! اگر قرار بر اجرا با نصف ظرفیت سالن‌ها که یحتمل همین‌گونه نیز خواهدبود، باشد، در شرایطی که ممکن است مخاطب بخواهد با احتیاط در سالن‌ها حضور داشته باشد، حمایت‌های ویژه‌ای باید انجام شود. اینجا وظیفه همه مسئولان هنری در هر جایگاهی که هستند، این است که بتوانند شرایط را با توجه به ابزارهای در اختیارشان به گونه‌ای فراهم کنند که گروه‌های تئاتری حتی درصدی نسبت به گذشته بیشتر حمایت شوند.

حریری تصریح کرد: مجموعه تالار مولوی با شروع فعالیت همه ظرفیت‌های لازم را برای عوامل تئاتر و مخاطبان فراهم خواهد کرد و امیدواریم در کنار آن، سازمان‌ها و ارگان‌های متولی و مخصوصا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اداره‌کل هنرهای نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت‌های ویژه‌تری از ما و سالن‌ها و گروه‌های نمایش داشته‌باشند. با بسته‌های مقطعی اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. حمایت‌ها باید بلندمدت و مستمر باشند و متولیان با اختصاص اعتبارات لازم، بلندمدت و بدون بهره می‌توانند بخشی از خسران آن‌ها را جبران کنند تا دوباره بتوانند سر پا بمانند.

با بازگشایی تالار مذاکرات‌مات جدی‌تر می‌شود

او درباره نمایش‌های در اولویت تالار مولوی برای بعد از بازگشایی، اعلام کرد: ما در فروردین ماه قرار بود اجرای نمایشی را که اقتباس از نمایش «یرما» نوشته فدریکو گارسیا لورکا است، به کارگردانی نسیم ادبی و ندا شاهرخی با حضور تعداد زیادی از هنرمندان جوان روی صحنه بیاوریم اما درحالی که گروه در حال آماده‌سازی نهایی سالن برای اجرا بود، با تعطیلی تهران این اجرا هم معلق شد. با بازگشایی تالار، اولین مذاکره ما با گروه نمایش «یرما» خواهد بود تا اگر گروه آمادگی لازم را داشته‌باشد بتواند در اولین فرصت روی صحنه برود.گروه‌های دیگری هم داشته‌ایم که باید مجددا با ایشان مذاکره کنیم؛ چون چشم‌انداز دقیقی از زمان شروع مجدد فعالیت‌ها نداشتیم، با گروه‌ها محتاط‌تر مذاکره می‌کردیم اما با توجه به بازگشایی دوباره سالن‌ها مذاکرات‌مان جدی‌تر خواهد شد تا ببینیم کدام یک از گروه‌هایی که در جدول برنامه‌ریزی ما قرار دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای استفاده از این فرصت‌های اجرایی آماده خواهندشد.

مسائل تئاتر و  احتمال بازنگری در سیاست‌های حمایتی

حریری گفت: بخشی از سالن‌ها دولتی هستند که در هر موقعیتی می‌توانند فعالیت‌شان را حفظ کنند چراکه باتوجه به حمایت دولت هزینه‌هایشان به لحاظ نگهداری و عرضه کمتر است. بخشی دیگر از سالن‌ها خصوصی و نیمه خصوصی‌اند که در این دوران متضرر شده‌اند و بسته‌های حمایتی که برایشان ارائه شد به نظر من به هیچ عنوان جوابگوی خسارت‌ آن‌ها نبود بلکه مسوولان باید فکری جدی‌تر و قاعده‌مندتر برای ایجاد حمایت‌های بلند مدت بکنند تا سالن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند به همان نقطه ابتدایی برگردند.

او تشریح کرد: بنابراین به نظر من هیچ خسارتی غیرقابل جبران نیست، خسارت تماشاخانه‌ها هم قابل جبران است، فقط بستگی دارد که نهادهای ذیربط و کسانی که وظیفه حمایتی دارند نقش خودشان را به درستی انجام دهند. چه بسا همه این اتفاق‌ها باعث شود که یک بازنگری اساسی در سیاست‌های حمایتی انجام شود و این سیاست‌ها مدون‌تر، هدفمندتر و با چشم‌انداز بهتر و بیشتر ترسیم شوند.

این مدیر هنری در پایان ضمن ابراز امیدواری برای رونق حوزه تئاتر در عرصه فرهنگ و هنر کشور، خاطرنشان کرد: همه این مشکلات در عین حال که دربرگیرنده تجربه‌های تلخی‌اند، اما از این نظر که زمینه‌ای فراهم کرده‌اند که بتوانیم ادامه مسیرمان را با توجه به اینکه در این مدت هرگز تسلیم سختی‌ها نشدیم، امیدوارانه‌تر، با نگاه بازتر و دقیق‌تر ببینیم، تجربه‌هایی غنی خواهند بود.

مشاهده دیگر اخبار سینما

مشاهده دیگر اخبار تئاتر


منبع: خبرگزاری صبا
نویسنده: پریسا منیر