نمایش «سولوی دماغ» کاری از کشور آلمان به کارگردانی آن کاترین کلت در اولین اجرایش با دیالوگ‌های کودکانه همراه شد. کارگردان این اثر ضمن تحسین شور و انرژی مردم ایران گفت: تئاتر عروسکی یک زبان است.

پایگاه خبری تئاتر: نمایش «سولوی دماغ» کاری از کشور آلمان که برای کودکان 4 سال به بالا تدارک دیده شده، دیروز اولین اجرایش را در تالار حافظ داشت و با استقبال مخاطبان کودک و بزرگسال رو به رو شد.

مترجم گروه پیش از آغاز برنامه، رو به مخاطبان گفت: «این نمایش دیالوگی ندارد. من فقط آمده‌ام که به شما خوش‌آمد بگویم و توضیح بدهم که این داستان یک موجود آبی است که تغییر شکل پیدا می‌کند».

نمایش سولوی دماغ با حرکات یک موجود آبی رنگ مستطیل شکل شروع شد. جسم آبی سرتاسر صحنه مستطیل شکل که در انتها با یک نیمکت از فضای پشت صحنه جدا شده بود، حرکت می‌کرد، می‌خزید، می‌غلتید و کم‌کم در یک روند حرکتی طولانی به موجودی زرد، زرد-آبی تبدیل می‌شد و در انتها با اشل کوچکی از خودِ ابتدایی‌اش که انگار زاییده خود اوست رو به رو می‌شد.

در جدول نمایشهای پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک تاکید شده بود که نمایش «سولوی دماغ» برای کودکان 4 سال به بالا مناسب است. به همین دلیل خانواده‌های زیادی با کودکانشان به تماشای آن آمده بودند. در حالی که در بخش‌هایی از نمایش ظن این می‌رفت که بچه‌ها از این موجود خیالی که گاهی شبیه یک لحاف بود، گاهی شبیه آدم فضایی و در آخر شبیه دختر بچه، بترسند اما کودکان با نمایش همراهی کردند و در سرتاسر اجرا، صدای کودکان 4،5 ساله می‌آمد که از بزرگترهای همراهشان سوال می‌پرسیدند، ابراز احساسات می‌کردند و حتی می‌گفتند: «کی تموم می‌شه؟ من خوابم میاد!» اما لحظه‌ای بعد با یک حرکت عروسک می‌خندیدند یا سوال دیگری می‌پرسیدند. به هر حال ریتم نمایش مخصوصاً در بخش ابتدایی کمی کند بود به حدی که کودکان و البته بزرگسالان را تا حدودی خسته کرد اما با پیشرفت داستان این مورد برطرف شد.

در حالی که تقریباٌ دو سوم صندلی‌های سه طرف سالن حافظ در اولین اجرای نمایش گروه آلمان پر شده بودند، اکثریت با بزرگترهای حاضر در سالن بود و نه کودکان اما به هر حال موضوع تکامل که محور اصلی این نمایش بود، برای بزرگترها بسیار ملموس‌تر بود به همین دلیل هم جوانان، نوجوانان و بزرگسالان هم توانستند با این نمایش ارتباط برقرار کنند.

آن کاترین کلت که در مراسم افتتاحیه جشنواره پانزدهم هم همراه با مردم و عروسک‌ها شرکت کرد، درباره حضورش در این جشنواره به خبرنگار سایت خبری تئاتر گفت: «من این انرژی و هیجان مردم و عروسک‌ها را که در کارناوال دیدیم، خیلی دوست داشتم. خیلی تاثیرگذار بود. این هیجان و همراهی و کنجکاوی مردم برای ما خیلی دوست داشتنی بود خب همانطور که شما هم حتماً شنیده‌اید، آلمانی‍ها خیلی اینطوری نیستند».

این کارگردان آلمانی که سابقه 20 سال تدریس تئاتر عروسکی در دانشگاه را هم دارد، درباره اهمیت و کارکردهای تئاتر عروسکی گفت: «به نظرم نمایش عروسکی یک نوع زبان است؛ زبانی که همه می‌توانند بفهمند و با آن ارتباط برقرار کنند. معمولاً هم احتیاج ندارید که کلام را وارد کار کنید. بنابراین خیلی از چیزهایی را که نمی‌توانید بگویید، با تئاتر عروسکی میتوانید بیان کنید».

کلاودیا رجینا استل هم که اجرا و صدا و نور این کار را برعهده داشت درباره محتوای سولوی دماغ گفت: «ما داستان تکامل را برای بچه‌ها تعریف می‌کنیم و این که چگونه می‌توانند به بزرگسالانی با خصوصیات خوب تبدیل شوند. اصلاً مهم این است که تخیل مخاطب را به کار بیندازیم و گسترش بدهیم».

برای نمایش «سولوی دماغ» که در بخش صحنه‌ای و بین‌الملل پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک شرکت کرده، 3 نوبت اجرا در تالار حافظ و تالار چهارسو در نظر گرفته شده که دو نوبت باقی مانده، در روزهای سه‌شنبه 25‌ام و چهارشنبه 26 شهریورماه در ساعت 19 در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه خواهند رفت.