علی مرادخانی که به عنوان معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده است،در تئاتر با دغدغه‌های مختلفی روبروست. مدیری که در بدو ورودش با مشکل نبود بودجه جشنواره تئاتر آیینی سنتی روبرو شد، در اولین اقدامش قول داد بودجه این جشنواره را حتی اگر لازم باشد، از بیرون وزارت ارشاد تامین کند.او در چند روز اخیر نشستهایی با هنرمندان تئاتر و خانه تئاتر به عنوان تشکلی صنفی داشته تا بیشتر در جریان مسایل و مشکلات تئاتری‌ها قرار بگیرد.

پایگاه خبری تئاتر: حمید شاه‌آبادی معاون هنری پیشین بعد از سه سال در شرایطی این معاونت را ترک کرد که مشکلاتی مانند ساخت‌وساز اداره تئاتر، وضعیت بودجه خانه تئاتر،‌ تفاهم نامه با تالار مولوی، وضعیت مبهم قراردادهای تیپ، آیین‌نامه شورای نظارت و ارزشیابی، آیین‌نامه شورای حمایت از آثار، ‌خانه عروسک، وضعیت تئاترشهر و تعدد جشنواره‌های ابداعی و... از جمله نابسامانی‌های تئاتر به شمار می‌آید.

همان وضعیت آشفته مجموعه تئاتر شهر کافی است تا ذهن معاون جدید برای مدتی درگیر باشد. مجموعه‌ای که به عنوان نماد تئاتر ایران شناخته می‌شود اما نه تنها بازسازی نیمه کاره‌اش به پایان نرسیده که از نظرمحیط بیرونی نیز وضعیت خوبی ندارد. مرادخانی هفته گذشته با تماشای نمایش«پوتین‌های عمو بابا» از این مجموعه بازدید کرد.

اما تئاترشهر تنها یکی از دل نگرانی‌های علی مرداخانی نیست، چراکه در حال حاضر در کنار این مجموعه، اداره تئاتر از دیگر دغدغه‌های او خواهد بود. جایی که اصلی‌ترین محل تمرین گروه‌های نمایشی است، مدت‌هاست راکد و ساکت باقی مانده است. هر چند شاه‌آبادی مدتی پیش در نشستی با تعداد معدودی از خبرنگاران اعلام کرد تعمیرات اداره تئاتر آغاز می‌شود، اما پس از گذشت چند ماه هنوز این اتفاق نیفتاده و حالا اداره کل هنرهای نمایشی مجبور شده ماهانه اجاره‌ای برابر با 25 میلیون تومان برای ساختمان استیجاری اداره تئاتر در خیابان فرصت بپردازد.

شاه‌آبادی در آن دیدار قول داد تعمیرات ساختمان اداره تئاتر در خیابان «پارس» خیلی زود آغاز شود و گفت ما نمی‌خواهیم طوری برویم که مدیران بعدی بگویند یک مخروبه را به ما تحویل دادند اما وضعیت بلاتکلیف اداره تئاتر نشان می‌دهد که اتفاقا این اتفاق افتاد.

آیین نامه‌های اصلاحی شورای نظارت و حمایت از دیگر مواردی است که مرادخانی باید به آن رسیدگی کند. چندی پیش قادر‌آشنا مدیر اداره کل هنرهای نمایشی از ارائه آیین‌نامه‌های دو شورای نظارت و حمایت به معاونت هنری خبر داد.

او گفت: این آیین‌نامه‌ها با مشاوره هنرمندان و کارشناسان تئاتر تنظیم شده و به معاونت هنری ارائه شده است تا پس از تصویب در این معاونت به مراجع بالاتر همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده شود و حالا مرادخانی در کنار همه کارهایش باید به این آیین‌نامه‌ها نیز رسیدگی کند.

قراردادهای تیپ پیشنهادی خانه تئاتر هم جزو مسایلی است که معاون جدید به آن قطعا باید فکر بکند.او که روز 17 شهریور ماه نشستی با اعضای هیات مدیره خانه تئاتر داشت، سخنان آنان را درباره این قراردادها شنید و قول داد در نشستی مجزا به این موضوع رسیدگی کند.

در سال‌های اخیر خانه تئاتر بارها و بارها برای گرفتن بودجه سالانه‌اش دچار مشکل شده و معمولا این بودجه با تاخیر و در قالب چند قسط پرداخت شده که همین موضوع باعث اخلال در برنامه‌های انجمن‌های زیر پوشش خانه تئاتر شده است.با این وصف یکی دیگر از دل مشغولی‌های مرادخانی معلوم است.

در این میان ظاهرا خانه عروسک مشکلی جدی برای معاون هنری جدید نیست. این مکان در ساختمانی در کنار معاونت هنری پیش‌بینی شده و آنگونه که ایرج محمدی مدیر دفتر تئاتر عروسکی گفته است، فعلا در حال آماده‌سازی است و حالا باید دید خانه به دوشی عروسکی‌ها چه زمانی به پایان می‌رسد.

از همه این مشکلات که بگذریم، تعدد جشنواره‌های هنری که شامل تئاتر هم می‌شود از دیگر مشکلات پیش روی مدیر جدید است. در چند سال گذشته آن هم در شرایطی که بارها اعلام شده همه فعالیت‌های مملکت متناسب با اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود، در حوزه‌های مختلف جشنواره‌هایی اضافه شدند؛ جشنواره‌هایی که عموما تیترهای غیرمرتبط داشتند و حالا معلوم نیست این جشنواره‌ها باید ادامه پیدا کنند یا اینکه معاون جدید می‌تواند بدون آنکه دچار حاشیه شود، از برگزاری آن‌ها چشم‌پوشی کند.

تمام ابداعات چند سال گذشته در جشنواره‌های نوظهور خلاصه نشد چراکه تاسیس بنیادهایی تازه نیز حکایت دیگری داشت. بنیادهایی مانند ادبیات نمایشی یا موسسه هنرمندان پیشکسوت. بنیاد ادبیات نمایشی که تاکنون خروجی خاصی نداشته و تنها جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی که برگزار کرد، با حاشیه‌های بسیار در داوری روبرو شد.موسسه هنرمندان پیشکسوت هم به دلیل آنچه نبود بودجه نامیده می‌شود، نتوانسته اقدامی عملی برای هنرمندان این رده سنی انجام دهد.

با اینکه بنیاد رودکی موسسه‌ای غیر دولتی به شمار می‌آید اما فعالیت نه چندان قابل قبولش در حوزه تئاتر یکی دیگر از مشکلات هنرمندان این رشته و طبیعتا مدیر جدید هنری خواهد بود.

هر چند تالار مولوی جزو زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد نیست اما به دلیل قدمت و جایگاهی که دارد، باید برای وزارت ارشاد هم مهم باشد. پیش از این همواره تفاهم‌نامه‌ای میان تالار مولوی و معاونت هنری بسته می‌شد که بخشی از هزینه‌های این تالار با این تفاهم‌نامه پوشش داده می‌شد اما دو سال گذشته این همکاری انجام نشد و ماجرا تا جایی پیش رفت که تالار مولوی از میزبانی برخی جشنواره‌های مربوط به ارشاد انصراف داد. حالا چندین ماه از تعطیلی دوباره مولوی می‌گذرد. دانشگاه تهران قول داده مشکلات این تالار را که از زیر مجموعه‌های آن به شمار می‌آید، حل کند اما انتظار دارد متولیان تئاتر هم توجهی به اصلی‌ترین پایگاه تئاتر دانشگاهی داشته باشند.

وضعیت مبهم موزه تئاتر، اوضاع بلاتکلیف تئاتر نصر وپارس، افزایش سالن‌های نمایشی، تعریف تئاتر به عنوان یک شغل و... نیز دغدغه‌های دیگری است.