لیلی رشیدی معتقد است اجرای نمایش در فضای باز راهکار خوبی برای از سرگیری فعالیت‌های نمایشی است چون در این شیوه تماشاگر و بازیگر هیچ یک، دچار ترس و وحشت نمی‌شوند.

پایگاه خبری تئاتر: هر چند سالن‌های تئاتر باز شده اما این بدان معنا نیست که گروه‌های نمایشی آمادگیِ رفتن روی صحنه را داشته باشند و اعتماد تماشاگران هم برای حضور در سالن، جلب شده باشد. به همین دلیل ظاهرا همچنان باید به ظرفیت‌های دیگری برای اجرای نمایش بیندیشیم. اجرای نمایش در فضای باز یکی از همین ظرفیت‌هاست که پیش از این هم گروه‌های نمایشی، از آن بهره برده‌اند.

لیلی رشیدی یکی از بازیگران حرفه‌ای تئاتر است که سال گذشته با بازی در نمایش «در انتظار گودو» به کارگردانی امیررضا کوهستانی، اجرای نمایش در فضای باز را تجربه کرد.

او که همچنان از چنین تجربه‌هایی استقبال می‌کند از ضرورت اجرای نمایش در فضاهایی خارج از سالن‌های بسته سخن می‌گوید.

رشیدی در آغاز توضیح می‌دهد: هر چند سالن‌های تئاتر باز شده ولی شاید اجرای تئاتر در داخل سالن، موفقیت‌آمیز نباشد. زیرا همچنان این احتمال وجود دارد که تماشاگران برای حضور در سالن دچار وحشت باشند و آثار نمایشی از نظر اقتصادی شکست بخورند.

او با اشاره به اجرای قطعات نمایشی در فضای مجازی ادامه می‌دهد: اجرا در فضای مجازی حس تئاتر را ندارد و بیشتر از سر ناچاری است . بنابراین بهترین راه، اجرای تئاتر در فضای باز است زیرا هم حس زنده بودن تئاتر را دارد و هم گروه و تماشاگر، با آرامش نسبی حضور پیدا می‌کنند و از بودن در یک مکان بسته هراس ندارند.

این بازیگر، تجربه اجرای نمایش «در انتظار گودو» در فضای باز باغ کتاب را که سال گذشته انجام شد، بسیار موفقیت آمیز می‌داند و می‌گوید: هم برای ما به عنوان بازیگران کار، تجربه خوبی بود و هم برای تماشاگران چون هیچ کدام‌مان ترس و وحشت نداشتیم بلکه احساس امنیت می‌کردیم.

رشیدی در عین حال از هزینه‌های بالای اجرای نمایش در فضای باز هم سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: چنین اجراهایی مستلزم کمک نهادهایی مانند مرکز هنرهای نمایشی، شهرداری و دیگر ارگان‌هاست زیرا اجرا در فضای باز به معنای اجرای تئاتر خیابانی نیست بلکه مثل این است که در فضایی باز، سالن تئاتر بسازیم. بدین ترتیب لازم است جایگاهی درست کنیم تا تماشاگران به راحتی بنشینند و علاوه بر آن امکانات نور و صدا را هم باید ایجاد کنیم و همه اینها هزینه‌هایی دارد که گروه اجرایی به تنهایی، نمی‌تواند آن را تامین کند.

این بازیگر با بیان اینکه در چند ماه پیش رو شرایط آب و هوایی برای اجرای تئاتر در فضای باز مساعد است، اضافه می‌کند: در پنج شش ماه آینده که شرایط آب و هوایی اجازه اجرای تئاتر در فضاهای باز را می‌دهد، خوب است نهادهای مرتبط به جای دست دست کردن ، زمان را غنیمت بدانند و هر چه زودتر خودشان برای تجهیز یکسری از فضاهای باز وارد عمل شوند و گروه‌های نمایشی را دعوت به کار کنند.

رشیدی می‌افزاید: در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم در چند ماه آینده فعالیت‌های تئاتری از سر گرفته شود و با توجه به آغاز واکسیناسیون، می‌توان امیدوار بود که شاید از پاییز و زمستان، وضعیت بهتری داشته باشیم.

او البته معتقد است اجرای تئاتر در فضای باز نه تنها در دوران کرونا بلکه در زمان‌های دیگر هم می‌تواند به عنوان یک امکان نمایشی مورد توجه قرار بگیرد.

لیلی رشیدی در پاسخ به این پرسش که ایا باز هم تمایل دارد به عنوان بازیگر در اجراهای فضای باز حضور داشته باشد، می‌گوید: با کمال میل کار می‌کنم همچنانکه سال گذشته هم نمایش ما زمانی اجرا شد که سالن‌های تئاتر باز بودند. با این حال اجرای ما هم از نظر کیفی و هم از نظر جذب تماشاگر، اجرای موفقی بود.

مشاهده دیگر اخبار سینما

مشاهده دیگر اخبار تئاتر


منبع: خبرگزاری ایسنا