مقایسه فراخوان دوره‌های چهاردهم و پانزدهم جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نشان می‌دهد سقف پذیرش آثار این دوره کاهش و در عوض کمک‌هزینه گروه‌ها افزایش یافته است.

پایگاه خبری تئاتر: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان مهمترین رویداد تئاتر خیابانی کشور است که از سال 1385 تاکنون چهارده دوره آن به صورت سالانه با حضور و استقبال چشمگیر هنرمندان تئاتر خیابانی در مریوان برگزار می‌شود. چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، شهریور 1398 به دبیری فاتح بادپروا برگزار شد اما سال 1399 به دلیل شیوع ویروس کرونا،  دوره پانزدهم این رویداد برپا نشد.

بیشتر بخوانید:فراخوان پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان منتشر شد 

هشتم اردیبهشت ماه سال جاری با حکم قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، عبید رستمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان کردستان به دبیری پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان منصوب شد و روز گذشته 19 اردیبهشت ماه فراخوان این دوره از جشنواره منتشر و قرار است این رویداد از 18 تا 22 مهر ماه طبق سنوات گذشته در مریوان برگزار شود که در ادامه مقایسه‌ای داریم میان فراخوان پانزدهمین دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با دوره گذشته آن.

محورهای مورد تاکید پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

محورهای مورد تاکید در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان تئاتر خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی عبارت بود از؛ وفاق و انسجام اجتماعی، ترویج نشاط اجتماعی و روحیه امیدواری، موضوعات شهروندی و معضلات شهری، محیط زیست، منابع طبیعی و ثروت‌های ملی (با تأکید بر حفظ جنگل‌ها)، ترویج هنر دینی و آموزش مفاهیم ارزشی و شناسایی استعدادها با تأکید بر زندگی و سیره پیامبر گرامی اسلام (ص)، ترویج فرهنگ صلح و دوستی و احترام متقابل بین ملت‌ها و آگاهی‌بخشی و دانش‌افزایی درباره آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد، بیکاری، طلاق و تلاش در پیشگیری از این آسیب‌ها. پانزدهمین دوره از این رویداد ضمن تاکید بر محورهای یاد شده دوره پیشین، توجه به قابلیت‌های هنر نمایش در تاثیر بر روند حمایت از تولید داخلی و بهبود شرایط اقتصادی، تاثیر بحران شیوع کرونا بر جوامع و لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، پاسداشت فداکاری‌ها و ایثار مدافعین کشور و قهرمانان ملی به ویژه مدافعین سلامت و توجه به حقوق کودکان و نوجوانان در جامعه با محوریت گروه‌های خاص نیازمند حمایت را نیز مورد تاکید قرار داده است.

حذف بخش‌های مسابقه تئاتر ملل و پژوهش

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در هشت بخش، شامل مسابقه ایران، دیگرگونه‌های اجرایی، نمایش‌های آیینی و سنتی، مسابقه تئاتر ملل، تئاتر کودک و نوجوان، مهمان (برگزیده جشنواره‌های سراسری تئاتر خیابانی)، پژوهش و کارگاه‌های آموزشی برگزار شد. اما پانزدهمین دوره این جشنواره در شش بخش و شامل مسابقه تئاترخیابانی ایران، دیگرگونه‌های اجرایی، نمایش‌های آیینی و سنتی، تئاترکودک ونوجوان، مهمان (برگزیده جشنواره‌های سراسری تئاتر خیابانی) و کارگاه‌های آموزشی است و بر این اساس به دلیل شرایطی که در پی شیوع ویروس کرونا به آن دچار شده‌ایم و محدودیت‌های موجود به منظور دعوت گروه‌های خارجی، مسابقه تئاتر ملل از بخش‌های این دوره از جشنواره حذف شده است. اما از دیگر بخش‌های حذف شده این رویداد، بخش پژوهش است که درخصوص دلایل این موضوع به زودی پیگیری‌هایی از دبیر جشنواره خواهیم داشت.

کاهش سقف پذیرش آثار در دو بخش مسابقه تئاتر خیابانی ایران و مهمان

جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در چهاردهین دوره پذیرای 16 نمایش در بخش مسابقه تئاترخیابانی ایران بوده که در پانزدهین دوره سقف پذیرش آثار در این بخش 15 اثر اعلام شده است. همچنین این جشنواره در چهاردهمین دوره میزبان پنج اثر در بخش مهمان بوده که طبق فراخوان این دوره، سقف پذیرش سه نمایش اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: چرا کمبود سالن، فرصتی برای تئاتر خیابانی نباشد؟ 

افزایش کمک‌هزینه بخش‌های جشنواره جز بخش مهمان

کمک‌هزینه بخش مسابقه تئاترخیابانی در دوره گذشته حداقل چهار میلیون و حداکثر شش میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که این رقم در پانزدهمین دوره به حداقل شش میلیون و حداکثر هشت میلیون تومان افزایش رسیده است. کمک هزینه بخش دیگرگونه‌های اجرایی در چهاردهمین دوره، حداقل چهار میلیون و حداکثر شش میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که کمک هزینه تعیین شده برای این دوره حداقل پنج میلیون و حداکثر هفت میلیون تومان است. همچنین در چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان کمک هزینه گروه‌های شرکت‌کننده در بخش آئینی سنتی حداقل پنج میلیون و حداکثر شش میلیون تومان تعیین شده بود که این مبلغ در پانزدهمین دوره به حداقل هفت میلیون و حداکثر نه میلیون تومان افزایش رسیده است. کمک هزینه بخش کودک و نوجوان و بخش مهمان چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حداقل سه میلیون تومان و حداکثر چهار میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که امسال این کمک هزینه در بخش کودک و نوجوان حداقل چهار میلیون تومان و حداکثر پنج میلیون تومان در نظر گرفته شده اما کمک هزینه بخش مهمان نسبت به دوره گذشته تغییری نداشته است.


منبع: هنرآنلاین