دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان گفت: از اثر تالیفی، ترجمه‌ای و پایان‌نامه‌های شاخص در حوزه تئاتر خیابانی حمایت ویژه می‌کنیم.

پایگاه خبری تئاتر: فراخوان پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به تازگی منتشر شد اما طی آن دو بخش پژوهش و تئاتر ملل حذف شده بود. عبید رستمی دبیر این جشنواره درباره حذف بخش پژوهش گفت: به اعتقاد من رویکرد ما در بخش پژوهش باید کاربردی باشد نه ویترینی. وجود یک بخش در جشنواره باید تاثیر مطلوب فرهنگی در جشنواره داشته باشد. همانطور که می‌دانید پس از برگزاری هر جشنواره‌ای در سراسر دنیا نیاز به آسیب شناسی و بررسی نقاط قوت و ضعف و همچنین بررسی کاستی‌های احتمالی و تقویت بخش‌هایی که قوی‌تر اجرا شده وجود دارد و باید نگاه ویژه‌ای به آن‌ها شود.

او در ادامه افزود: در واقع با توجه به بررسی‌های اجمالی ما در دبیرخانه جشنواره و نگاه هنرمندان این عرصه و استفاده از نظر انجمن‌های نمایشی به این نتیجه رسیدم که در بخش پژوهش به تکرار افتاده‌ایم و به دلیل پرهیز از تکرار و برگزاری تنها یک بخش فارغ از کارکرد ویژه هنری، ترجیح دادیم امسال بخش پژوهش را از این دوره از جشنواره حذف کنیم.

بیشتر بخوانید:   تئاتر خیابانی مسموم شده است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان همچنین اضافه کرد: با این حال سعی داریم تا از یک پژوهش کاربردی و تاثیرگذار یا کتاب مناسبی که در این حوزه به چاپ رسیده و یا در دست تالیف است و یا ترجمه شده و یا حتی پایان‌نامه‌ای که منجر به ارتقای تئاتر خیابانی در ایران می‌شود، حمایت ویژه کرده و در انتشار و معرفی آن مشارکت داشته باشیم.

رستمی در بخشی از صحبت‌هایش عنوان کرد: شاید در این راستا فراخوانی منتشر شود تا افرادی که آثار تالیفی، ترجمه‌ای یا پایان نامه خوب دانشگاهی در حوزه تئاتر خیابانی با هدف ارتقای تئاتر خیابانی ایران دارند، اعلام آمادگی کنند تا از آن اثر در این دوره از جشنواره به صورت ویژه حمایت کنیم.

دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان درباره حذف بخش ملل از این دوره از جشنواره توضیح داد و یادآور شد: حقیقتاً شرایط رعایت پروتکل‌ها و وضعیت ارتباطات بین‌المللی روشن است و از این رو به اعتقاد ما بخش بین‌الملل از بخش‌های خوب جشنواره است که به تجارب داده‌ها و اندیشه‌های حوزه تئاتر می‌انجامد اما باتوجه به اینکه همگی مستحضر هستید که پروتکل‌های بین‌المللی تابع یک سری شرایط ویژه است و ویروس کرونا ماهیت ثابت و ماندگاری ندارد و مدام در حال تغییر شکل و جهش است، این امکان وجود دارد که تا دو ماه آینده این ویروس ریشه‌کن شود و یا کلاً تغییر شکل و شیوه دهد. بنابراین از آنجا که نمی‌توانستید بر این موضوع ریسک و برنامه‌ریزی کنیم از آنجاکه گروه‌های خارجی باید از پیش اقدامات سفر به ایران برایشان تدارک دیده شود بر آن شدیم تا امسال از این بخش نیز صرف‌نظر کنیم.

بیشتر بخوانید:  نامه اعتراضی هنرمندان تئاتر خیابانی/ آقای وزیر صدایمان را بشنوید

عبید رستمی در پایان گفت: آرزوی موفقیت برای تمام هنرمندان کشور، خصوصاً هنرمندان شریف تئاتر به ویژه تئاتر خیابانی را دارم و خواهشم از دوستان این است با همین متانت و الگویی که در جامعه دارند به بحث آموزش در فضای مجازی کمک کنند تا پروتکل‌های بهداشتی بیشتر رعایت شود تا این ویروس از بین برود.


منبع: هنرآنلاین