رضا بهرامی کارگردان نمایش «سگک» با گلایه از مدیریت نامناسبی که در تئاتر وجود دارد درباره تغییراتی که در این نمایش بعد از به تعویق افتادن چند باره اجرا به وجود آمده است، توضیحاتی ارائه داد.

پایگاه خبری تئاتر: رضا بهرامی کارگردان نمایش «سگک» درباره اجرای این اثر نمایشی با اعلام بلامانع بودن فعالیت‌های تئاتری گفت: نمایش «سگک» قرار بود از ۲۲ فروردین ماه به صحنه برود که به دلیل قرمز شدن شرایط تهران اجرا به تعویق افتاد. با اعلام باز شدن سالن‌های تئاتری نمایش را برای اجرا در ۲۶ یا ۲۸ اردیبهشت ماه آماده می‌کنیم.

وی افزود: به دلیل اینکه پریسا مقتدی یکی از بازیگران نمایش در این مقطع زمانی نمی‌توانست ما را همراهی کند مرجان قمری جایگزین وی شده است و در این فرصت کم با تمرین‌های مداوم خودش را برای حضور در نمایش آماده می‌کند. مقوله تئاتر یک کار جهادی است و با این شرایط هم باید جهادی‌تر کار کنیم. متاسفانه کلنگ آماده سازی سریع یک نمایش برای اجرا و فرصت کم برای تمرین توسط خود مدیران و مسئولان فرهنگی ما زده شده است و آنها هستند که از ما چنین توقعی دارند. زمانی که گروهی، نمایشی را ظرف دو هفته برای اجرا در سالن‌های خصوصی آماده می‌کند ریشه‌اش آرام‌آرام در کل تئاتر ما نفوذ می‌کند. این درخواست و توقع مدیران از هنرمندان تئاتر در برخی مواقع تعمدی صورت می‌گیرد و در برخی مواقع دیگر به صورت ناخودآگاه. این تصور برای مسئولان ما به وجود آمده که برای تئاتر کار کردن ما یک چوب جادویی در اختیار داریم و این دوستان هر وقت اراده کنند ما می‌توانیم با این چوب جادویی نمایشمان را به سرعت تعطیل و یا به صحنه ببریم و نیازی به تمرین و هماهنگی و آماده سازی نداریم.

بیشتر بخوانید: راهکار لیلی رشیدی برای پیشگیری از یک وحشت‌زدگی

این کارگردان تئاتر یادآور شد: اگر هم بخواهیم در زمان‌هایی که مشخص می‌کنند به صحنه نرویم نوبت اجرایمان را از دست خواهیم داد. اتفاقی که برای خود من رخ می‌دهد و در صورتی که اجرا نروم، مشخص نیست دیگر کی بتوانم سالن ایرانشهر را در اختیار داشته باشم چون برای گرفتن این نوبت اجرا من سه سال در نوبت قرار داشتم.

بهرامی افزود: سه سال قبل برای گرفتن همین نوبت اجرا اقدام کردم اما آن زمان به من گفتند قانون این است که باید قبل از آن در سالن‌های دولتی اجرا داشته باشم در حالی که من در تالار هنر، محراب و سنگلج اجرا رفته بودم اما تآکیدشان اجرا در مجموعه تئاتر شهر بود در حالی که چند ماه بعد نوبت اجرای نمایش «کریملوژی» را در تئاتر شهر داشتم اما پذیرفته نشد. البته افرادی بودند که به پشتوانه فلان تهیه کننده و سرمایه گذار بدون داشتن اجرا در سالن‌های دولتی در ایرانشهر اجرا رفته بودند. متاسفانه بعد از آن هم با وجود دوندگی‌های زیاد نمایشنامه «پایین، گذر سقاخونه» اکبر رادی را تصویب نکردند که با لطف آقای مسافر آستانه قرار شد متن «مشتبا داداش صیغه‌ای حسین آدیداس» کهبد تاراج را اجرا کنم که شرایطش فراهم نشد و در نهایت تصمیم گرفتم نمایش «سگک» را که قبلاً تولید کرده بودم و احساس خوبی نسبت به آن دارم، به صحنه ببرم که آقای مسافر آستانه هم این پیشنهاد را پذیرفت و قرار شد نمایش که ۶ جایزه نیز از جشنواره تئاتر مقاومت برده بود به صحنه برود.

کارگردان «کریملوژی» یادآور شد: اما به هر حال نبود مدیریت صحیح مدام اجرای ما را به تعویق انداخت و من مجبور شدم پریسا مقتدی را که برایم بسیار عزیز بود و نقش مادر شهید شاهرخ ضرغام را ایفا می‌کرد در اجرا نداشته باشم. مسئولان ما باید این مساله را مد نظر داشته باشند که تئاتر شغل ماست و از این راه ارتزاق می‌کنیم اما برخی احساس می‌کنند کسانی که تئاتر کار می‌کنند آدم‌های بیکاری هستند که در پارک نشسته‌اند و منتظرند کسی بیاید با آنها هم کلام شود و شطرنج بازی کند.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: اگر صنفی داریم که نمی‌تواند حق و حقوق ما را بگیرد مشکل ما نیست. با چه زبانی باید بگوییم که تئاتر شغل ماست و غیر از آن کار دیگری نداریم نه می‌توانیم در اسنپ کار کنیم، کنار خیابان دست فروشی کنیم و یا در اداره‌ای مشغول به کار شویم چون شغل ما چیز دیگری است. این مساله‌ای است که دولت باید بپذیرد نه اینکه فقط در مواقعی که مصلحت حکم می‌کند روی هنرمندان تئاتر مانور بدهند اما بعد از راه افتادن کارشان دیگر مشکلات ما برایشان بی اهمیت باشد.

نمایش «سگک» نوشته کهبد تاراج برگزیده هفدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت» روایتگر زندگی شهید شاهرخ ضرغام از دوران کودکی تا شهادت است. در این نمایش مرجان قمری، تینو صالحی، محمدرضا ایمانیان، لبخند بدیعی، سهیل ملکی، مهتاب شکریان و امیر عدل‌پرور به ایفای نقش می‌پردازند.


منبع: خبرگزاری مهر