مصطفی کیایی خطاب به پیروز حناچی - شهردار تهران - گفت: عجیب است که اگر پرداخت عوارض با تاخیر همراه شود، شهروندان جریمه خواهند شد اما برای پرداخت نشدن حق فیلمسازانی که دو سال است نمی‌توانند پول فروش فیلم‌های خود را از سینماهای شهرداری بگیرند ، هیچ کسی در مجموعه شما پاسخگو نیست.

پایگاه خبری تئاتر: سال ۹۸ آخرین سالی بود که پیش از شیوع گسترده کرونا در ایران، اکران فیلم‌های سینمایی در سالن‌های سینما به روال عادی خود انجام می‌شد و فیلم «مطرب» به کارگردانی مصطفی کیایی پرفروش ترین فیلم آن سال شد. البته بجز «مطرب» چند فیلم دیگر هم روی پرده بودند که در گیشه فروش خوبی داشتند ولی صاحبان این فیلم‌ها پس از تعطیلی سینماها در سال ۹۹ نتوانستند به دلیل بحرانی که برای سالن‌دارها پیش آمد، سهم فروش خود را از سینمادارها بگیرند و از آنجا که سینمادارها می‌گفتند پولی در بساط ندارند و از تعطیلی سینماها ضرر کرده‌اند، بارها این پرسش مطرح شد که پول فروش فیلم‌ها کجا خرج شده است؟

این ماجرا تا آنجا ادامه پیدا کرد که وزارت ارشاد وامی را به سینمادارها داد تا بدهی خود را پرداخت کنند که البته این اتفاق هم در نهایت با تاخیر عملی شد.

اما حالا پس از چند ماه مصطفی کیایی می‌گوید، سهم فروش برخی فیلم‌های اکران شده در سال ۹۸ هنوز از سوی سینماهای شهرداری تهران پرداخت نشده است.

این کارگردان سینما در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: شهرداری تهران در گرفتن عوارض ‌سخت‌گیری‌های زیادی دارد و اگر این کار با تاخیر انجام شود کلی جریمه می‌شویم، اما نمیدانم حالا که اینقدر قانونمند هستند چرا حق صاحبان فیلم‌ها را نمی‌دهند؟ آیا دو سال زمان کمی برای پرداخت پول فروش فیلم‌های ما در سینماهای شهرداری است؟

صابر ابر به «بدون قرار قبلی» پیوست

فراخوان جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد

اسامی فیلم‌های ایرانی راه‌یافته به جشنواره جهانی فیلم فجر

او با اشاره به دولتی بودن سیستم شهرداری افزود: عجیب است که در همین شرایط سخت، بخش خصوصی تلاش کرده تا به هر طریقی شده پول فروش فیلم‌ها را بدهد اما در شهرداری تهران و زیرمجموعه‌اش موسسه سینما شهر، انگار نه انگار! هیچ تلاشی نمی‌بینیم در حالی که بارها سعی کردیم پیغام خود را به گوش مسئولان شهرداری برسانیم.

کیایی ادامه داد: به نظر می‌رسد رابطه ما اهالی سینما با شهرداری همیشه یک طرفه بوده و این ما هستیم که به سینماهای شهرداری خدمات می‌دهیم تا رونق داشته باشند ولی آنچه در حوزه فرهنگ رخ می‌دهد برای مدیران شهرداری تهران اهمیتی ندارد به همین دلیل است که هنوز دنبال پول خود می‌دویم.

تهیه‌کننده و کارگردان «مطرب» با بیان اینکه «مطمئن هستم شهردار تهران باز هم نسبت به فریاد هنرمندان بی‌تفاوت خواهد بود» درباره مبلغی که باید از سوی سینماهای شهرداری برای این فیلم پرداخت شود، گفت: بدهی آن‌ها برای فیلم من حدود سه میلیارد تومان است، سه میلیاردی که متعلق به سال ۹۸ بود و همه خوب می‌دانیم که با وضعیت اقتصادی پیش آمده در این دو سال چه ارزشی از این رقم کم شده است. متاسفانه همه پول فروش فیلم «مطرب» با همین مشکل روبرو شد و بخش دیگری از پرداختی ها هم تازه یک ماه قبل تسویه شده است اما شهرداری تهران هنوز حاضر نیست کاری در این باره انجام دهد.