هادی محقق کارگردان سینما از ساخت فیلم سینمایی «درب» با یک گروه هشت نفره در دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: هادی محقق کارگردان فیلم سینمایی «دِرب» که به تازگی پروانه ساخت دریافت کرده است درباره این فیلم گفت: درب در گویش لری به معنای زمین سفت است. البته احتمال دارد نامش را به «درنو» تغییر بدهیم که معنای این کلمه «گرداب آبی» می‌شود. «درب» درباره یک مامور اداره برق است که قرار است برق خانه‌ای را وصل کند. این فیلم تقریباً مراحل پایانی را سپری می‌کند، تدوین همزمان و کارهای فنی «درب» هم در حال انجام است و فکر می‌کنم ظرف دو سه ماه آینده آماده نمایش شود. این فیلم در دهدشت کهگیلویه و بویراحمد که فیلم‌های قبلی‌ام را در همان‌جا ساخته بودم، فیلمبرداری شد.

وی افزود: در این فیلم محمد اقبالی و خودم به ایفای نقش پرداخته‌ایم و بقیه نابازیگرانی متعلق به همان منطقه بودند، درواقع از بازیگران مطرح استفاده نکردیم و البته ضرورتی هم نداشت. وقتی در اقلیمی خاص کار می‌کنیم، اگر بازیگری خارج از آن اقلیم به فیلم اضافه شود، انگار اتفاقی است که به آنجا تحمیل شده و به گونه‌ای انقطاع حسی ایجاد می‌کند.

این کارگردان اظهار کرد: من به موضوع این فیلم علاقه داشتم و طبق برنامه‌ای که داریم حدود دو سه ماه دیگر پخش بین‌الملل آن را آغاز می‌کنیم، سپس به چرخه اکران در «هنر و تجربه» اضافه می‌شود چون محفل مناسب فیلم‌های این چنینی «هنر و تجربه» است به طور کلی این فیلم‌ها ساختار سینمای بدنه را ندارند هرچند با این شیوه‌ای که به تازگی برای اکران در پیش گرفته شده است یعنی فیلم‌ها به‌صورت آنلاین به نمایش درمی‌آیند، گمان می‌کنم رفته‌رفته آیین «سینما رفتن» فراموش می‌شود درواقع شرایط این موضوع را تحت تاثیر قرار داده است.

بیشتر بخوانید

درباره بابک خرمدین، قتل و "سوگنامه اش "

فراخوان جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد

جدیدترین عکس از بهرام رادان در نقش ناصرالدین‌شاه

محقق در بخش دیگر از صحبت‌هایش توضیح داد: هر فیلمی که می‌سازم بعد از مدتی احساس خالی بودن می‌کنم و فکر می‌کنم باید زمانی بگذرد، تجربه‌ای دیگر به دست بیاورم و بعد به سراغ ساخت فیلم بروم. قصه «درب» همیشه در ذهن من بود. تاریخ فعلی نزدیک‌ترین شرایطی بود که می‌توانستم آن را بسازم.

این کارگردان بیان کرد: تیم تولید این فیلم تنها متشکل از هشت نفر بود. ما در روستاها و بیابان‌های کهگیلویه و بویراحمد کار می‌کردیم و خدا را شکر کرونا در چنین جغرافیایی جولان چندانی نمی‌دهد. حتی وقتی ما به آنجا می‌رفتیم اهالی روستا می‌ترسیدند اما وقتی می‌دیدند به لحاظ فیزیکی در سلامت هستیم، پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم و ارتباط چندانی با شهر نداریم با ما کنار می‌آمدند البته لطف خدا هم شامل حال ما شد که هیچ مشکلی برای هیچ‌یک از عوامل پیش نیامد.

محقق با اشاره به هزینه‌های ساخت فیلم‌های سینمایی توضیح داد: «درب» یک فیلم لوباجت است که با هزینه‌ای کمتر از یک میلیارد تومان ساخته شده است البته هزینه هر فیلمی به خود آن فیلم بستگی دارد. با این حال سینما هم متاثر از شرایط روز جامعه است. در حال حاضر همه چیز گران شده و به تبع هزینه‌های ساخت فیلم هم افزایش یافته است.

وی در پایان مطرح کرد: من پیش از این فیلم دیگری با نام «درنو» در چک ساختم که هنوز در مرحله تدوین است، ما مصاحبه‌هایی در این فیلم داشتیم اما بازیگران این اثر خودم و دخترم بودیم. «درنو» یک فیلم خیلی لوباجت بود و کلاً آن را با سه نفر ساختیم. اما پخش آن دیرتر از «درب» انجام می‌شود.


منبع: خبرگزاری مهر