سه فیلم ایرانی ساخته کارگردانان زن در بخش فیلم‌های کوتاه سینمای سعادت سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی‌آید.

پایگاه خبری تئاتر: «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی خانی (۱۵ دقیقه)، «پاندای کوچک، پاندای بزرگ» به کارگردانی سحر خوشنام (۱۵ دقیقه) و «یوشید» به کارگردانی سحر خوش‌چشمان (۱۵ دقیقه) آثار راه یافته به بخش سینمای سعادت (مسابقه سینمای بین‌الملل) سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر هستند.

در این بخش ۱۲ فیلم کوتاه خارجی هم با آثار ایرانی به رقابت خواهند پرداخت.

«وضعیت اورژانسی» هفتمین فیلم کوتاه اسمی‌خانی است. او دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان عباس کیارستمی است. اسمی‌خانی در این فیلم داستان نازنین دختری هفت ساله را روایت می‌کند که در تلاش است با نزدیک شدن به مامور اورژانس که برای مداوای مادرش به خانه آن‌ها آمده، پرده از رازی که آزارش می‌دهد، بردارد.

خوشنام کارگردان «پاندای کوچک، پاندای بزرگ» دارای مدرک کارشناسی سینما با گرایش کارگردانی از دانشگاه سوره تهران است. در بخشی از داستان فیلم «پاندای کوچک، پاندای بزرگ» آمده است: «لیلا پس از مدت‌ها از حضور فرید در خانه‌اش خوشنود و در پس تدارک برنامه‌ای برای بیرون رفتن و یک شام دو نفره است. میان لیلا و فرید از گذشته حرفی به میان می‌آید. با سر رسیدن فریبا، همسر فرید، همه چیز به هم می‌ریزد…»

سحر خوش‌چشمان دارای مدرک کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی است. او فعالیت خود را در حوزه سینما از سال ۱۳۸۹ با تصویربرداری پشت صحنه و ساخت مستند آغاز کرد. «فرشته‌ها مرده‌اند» از فیلم‌های کوتاه اوست که ۱۵ حضور بین‌المللی را در جشنواره‌های سینمایی تجربه کرده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «نورجهان که افغان است، می‌خواهد با کاوه که اخیراً ملاقات کرده است، به آمریکا پناهنده شود. آن‌ها با هم کار می‌کنند تا بچه‌های ثروتمند را تلکه کنند، اما کاوه می‌فهمد که فقط یکی از آن‌ها می‌تواند کشور را ترک کند و حالا او نیاز به انتخاب دارد…»

کارگاه‌های آموزشی مکری و کاشانی در جشنواره جهانی فجر

مستر کلاس شهرام مکری با عنوان «تجربه‌های کارگردانی / سبک شخصی چیست» و کارگاه آموزشی مهران کاشانی با موضوع «تجربه‌های فیلم‌نامه‌ای / تفاوت داستان با واقعیت» به‌صورت آنلاین از پلتفرم‌های اینستاگرام جشنواره جهانی فیلم فجر، اینستاگرام باشگاه جشنواره، کانال آپارات جشنواره، سایت جشنواره و یوتیوب روز پنجم خردادماه همزمان با نخستین روز جشنواره نمایش داده خواهد شد.

شهرام مکری فیلم‌نامه‌نویس، تدوینگر و کارگردان سینمای ایران است. مکری بعد از سال‌ها حضور موفق در عرصه فیلم کوتاه با ساخت فیلم «ماهی و گربه» توانست جایزه ویژه بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز را در سال ۲۰۱۳ به دلیل «محتوای خلاقانه» از آنِ خود کند.

مهران کاشانی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک است. اولین فعالیت حرفه‌ای او حضور در گروه کارگردانی فیلم «زیر نور ماه» بود و به همکاری با رضا میرکریمی در «اینجا چراغی روشن است» ادامه داد.

کاشانی نویسندگی فیلم‌های بسیاری از جمله «دختر»، «آواز گنجشک‌ها» (به صورت مشترک با مجید مجیدی) و «دم صبح»، «دیگری»، «خانه روشن» و «نقش نگار» را برعهده داشته است. همچنین او سابقه تدریس در دانشگاه هنر تهران را در کارنامه‌اش دارد.

همچنین ورک‌شاپ آنلاین ژاکو ون دورمال که به‌عنوان کارگردان فیلم سینمایی «روز هشتم» در ایران بیشتر شناخته می‌شود در همین روز است.

فیلم سینمایی «گاتربی» در دو بخش مروری بر ژانرهای معاصر و مروری بر سینمای دانمارک سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌رود.

نگاهی طنزآلود به غرب وحشی

«گاتربی» که دومین فیلم بلند اولریش تامسن در مقام کارگردان است، با نگاهی طنزآلود به غرب وحشی و بی‌قانونی‌های آن، داستانی هجوآمیز را پی می‌گیرد و نوعی متفاوت از کمدی را در سینمای امروز جهان خلق می‌کند. تقابل سودجویان آمریکایی و ابداع‌گران مهاجر به هسته مرکزی داستانی با محوریت سوسیس و رفاقت مبدل می‌شود؛ تقابلی که از نظر برخی تحلیلگران تا به امروز در طول تاریخ ایالات متحده امتداد یافته است!

تامسن همچنین بازیگری توانا و مطرح در سینمای جهان است که به واسطه حضور در فیلم‌هایی چون «جشن – دگم ۱» در سال ۱۹۹۸ ساخته توماس وینتربرگ، «سنگینی آب» در سال ۲۰۰۰ ساخته کاترین بی گلو، «مارتای زیبا» در سال ۲۰۰۱ ساخته ساندرا نتلبک، «به آرامی کشتن» در سال ۲۰۰۲ ساخته چن کایگه، «سیب‌های آدام» در سال ۲۰۰۵ به کارگردانی آن درس توماس ینسن، «اینترنشنال» در سال ۲۰۰۹ به کارگردانی تام تیکور، «در دنیایی بهتر» در سال ۲۰۱۰ ساخته سوزان بیر، «دفترچه» در سال ۲۰۱۳ ساخته یانوش شاش و «کمون» در سال ۲۰۱۶ ساخته توماس وینتربرگ شهرتی جهانی دارد.

این بازیگر در فاصله سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۲۰، ده بار در جوایز سینمای دانمارک (روبرت) نامزد جایزه بهترین بازیگر بوده که در نهایت، سه بار این جایزه را دریافت کرده است. او همچنین در سال ۲۰۲۰ برای نقش آفرینی در فیلم «ارنا در جنگ» ساخته هنریک روبن گنز جایزه بهترین بازیگر را در جشنواره تالین از آن خود کرده است.

تامسن در مقام کارگردان با فیلم سینمایی «گاتربی» در جشنواره‌هایی چون تالین و سائوپائولو در بخش‌های رقابتی اصلی حضور داشته است.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.