پایگاه خبری تئاتر: همزمان با نامگذاری روز «روابط عمومی؛ فرهنگ، هنر و ارتباطات» در هفته گرامیداشت «ارتباطات و روابط عمومی» مراسم قدردانی و تجلیل از پیشکسوتان و تعدادی از فعالان حوزه روابط عمومی تئاتر توسط کانون روابط عمومی خانه تئاتر و شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی با حضور مدیرعامل خانه تئاتر، تعدادی از کارگردانان صاحب نام و اعضای ستاد بزرگداشت هفته روابط عمومی در تالار عباس جوانمرد خانه تئاتر ایران برگزار شد. در این مراسم از پنج کتاب در حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه نیز رونمایی شد.
بهروز غریب پور و ذکر چند مثال از جایگاه مهم روابط عمومی
غلامرضا کاظمی دینان رئیس شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده پیمان شیخی از فعالان حوزه روابط عمومی و مجری سازمان صدا و سیما بود، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته روابط عمومی گفت: با برنامهریزی و همکاری بین ستاد برگزاری هفته روابطعمومی و کانون روابطعمومی خانه تئاتر تصمیم گرفتیم تا با نامگذاری دومین روز از هفته روابطعمومی با نام «روابطعمومی؛ فرهنگ، هنر و توسعه ارتباطات اجتماعی» ضمن ارج نهادن به فعالیتهای صورت گرفته در حوزه روابطعمومی در هنر علیالخصوص تئاتر، نسبت به تکریم و تجلیل از پیشکسوتان و فعالان روابطعمومی تئاتر اقدام نماییم.
بهروز غریب پور نویسنده و کارگردان تئاتر نیز در قالب یک پیام تصویری که به ستاد برگزاری مراسم ارسال شده بود، در سخنانی به جایگاه روابطعمومی تئاتر و ویژگیهای یک روابطعمومی موفق اشاره کرد و توضیح داد: نصرت رحمانی شاعر شناخته شده و بزرگی بود. او زمانی گفته بود اگر من به جایگاهی رسیدم از احمد شاملو خواهش میکنم مدیریت روابطعمومی من را برعهده بگیرد. این کنایه جایگاه روابطعمومی را نشان میدهد. همانطور که میدانید شاملو این توانایی را داشت تا مجلات را از ورشکستگی نجات دهد و یا آنها ارتقا دهد. او سخنران و شاعر خوبی بود و صدای بینظیر و حافظه خوبی داشت. بنابر این همه آنچه که یک روابطعمومی باید حرفهاش داشته باشد دارا بود. بنابر این اگر کسی بخواهد در این زمینه فعالیت کند من قطعاً احمد شاملو را برایش مثال میزنم.
پس از صحبت های غریب پور به مناسبت ۲۸ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم عمرخیام، بخشی از اپرای عروسکی «خیام» به کارگردانی بهروز غریبپور پخش شد.
روابط عمومی تئاتر در آغاز یک راه قرار دارد
امیرعباس تقیپور عضو شورای سیاستگذاری هفته روابطعمومی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه فعالیت حرفهای خود را از تئاتر آغاز کرده، از استاد اکبر کریمی مبارکه یاد کرد و افزود: به اعتقاد من روابطعمومی تئاتر در آغاز یک راه قرار دارد، بنابراین ما باید مقدمات و زیرساخت هایی ایجاد کنیم که روابط عمومی به عنوان یک واحد یا کمپانی و شرکت تئاتری در ساختار ها تعریف شود. البته در ساختار وزارتخانه و ادارهکل هنرهای نمایشی واحد روابط عمومی تعریف شده و وجود دارد اما چه میزان پاسخ گوی نیازهای گروه های تئاتری است و حتی گروههای تئاتری چقدر بودجه دارند تا واحد روابط عمومی داشته باشند.
تقیپور با اشاره به شر ح وظایفی که در اساسنامه کانون روابط عمومی و تبلیغات تئاتر ذکر شده است، بیان کرد: وظایفی که در این اساسنامه آمده است از توان یک نفر خارج است تا بتواند کار روابط عمومی علمی تئاتر انجام دهد. بنابراین باید ساختار، شرح وظایف و بودجه مشخصی برای گروه های تئاتری در نظر بگیریم و با یک اجماع نظر و مشورت برای حل این شرایط راه حل های عملی پیدا کنیم.
مدیر مسئول ماهنامه «مدیریت ارتباطات» در پایان گفت: امیدوارم حداکثر تا شش ماه آینده به یک کتابچه ای برسیم و بگوییم انتظارمان از روابط عمومی تئاتر چیست، چه حداقل هایی باید در نظر بگیریم، چه تغییراتی در ساختار تشکیلات موسسات تولید کننده تئاتر و تهیه کننده ها در نظر بگیریم و با جمعبندی نقطه نظرات در سال آینده جشنی برای روابطعمومی تئاتر برگزار کنیم.
امیدوارم دوباره با آرامش در کنار هم قرار بگیریم
شهرام گیلآبادی مدیرعامل خانه تئاتر در ادامه این مراسم، با حضور در جایگاه بیان کرد: با توجه به شرایط پیش آمده و محدویتهای کرونایی، امروزه قرار گرفتن در اجتماعات و ارتباط با دیگران را بیش از پیش قدر می دانیم و امیدواریم شرایط به نحوی پیش برود که بتوانیم دوباره با آرامش درکنار هم قرار بگیریم. این یک حرکت ارتباطی است که مراقب دیگران و خودمان باشیم و همان طور که زمین گرد است باید مطمئن باشیم که هرکاری با دیگران انجام دهیم دوباره به خودمان برمی گردد.
وی ادامه داد: چیزی که ماهیت ارتباط را تشکیل می دهد گفت وگو و گفت است و این اکسیر گمشده زمانه ما است و به همین دلیل است که فضاهای مجازی گسترش پیدا می کند. در این میان باید مهارت شنیدن را هم در خود تقویت کنیم که اگر وجود نداشته باشد یک مانع ارتباطی بزرگ خواهد بود.
انتظارات و دیدگاه های آقای مدیر از یک روابط عمومی تئاتر
گیلآبادی با تاکید بر اینکه عالی ترین و خالص ترین گفتگو تئاتر است افزود: تئاتری با خودش گفتگو می کند، علیه خودش شورش می کند و با صحنه ارتباط میگیرد. ارتباطات با مدل است که حیات دارد و زنده است. ما می توانیم یک ارتباطات هوشمند داشته باشیم و این ارتباطات ما را تک و منحصربه فرد می کند و به همین دلیل می توان مدل های ارتباطی گوناگون پیدا کرد. کارگردان تئاتر باید تمام شئون ارتباطی را به کار بگیرد تا هم ارتباط تماشاگر با صحنه را حفظ کند و هم بتواند اثرش را به درستی ارائه دهد. خیلی ها جوهره هنرشان بسیار بی نقص است اما در مدل ارتباطی و توسعه ارتباطات دچار مشکل اند.
مدیرعامل خانه تئاتر گفت: کانون روابط عمومی و تبلیغات تئاتر باید فضا و موقعیتی را با کمک همه ایجاد کند تا تضارب آرا و گفت وگو شکل بگیرد و مهارت های لازم برای ارتباط وسیع، همدلی و مشارکت ایجاد شود. ایمان داشته باشیم که نتیجه گفتگو برد - برد است. در عین حال باید موانع را هم در نظر بگیریم و برای رفع آنها تلاش کنیم. ارتباط انسان را بلند نظر می کند. امیدورام این صنف بتواند ارتباطات راهبردی درون خودش را به درستی تعریف کند و کارگردانان به عنوان جدی ترین موضوعی که باید دنبال کنند از صفر تا صد در کنارشان یک روابط عمومی را بپذیرند.
وی در پایان به لزوم ایجاد یک رشته میان رشتهای تحت عنوان ارتباطات تئاتر اشاره کرد و گفت وجود این رشته باعث توسعه فکری همه افراد میشود.
خانواده تئاتر یک روابط عمومی بزرگ است
در ادامه مراسم محمد رحمانیان نمایشنامهنویس، کارگردان و مدرس تئاتر با یادی از کریم اکبری مبارکه و بیژن افشار به فیلمی که امیرعباس تقیپور در دهه ۶۰ نقشآفرینی کرده بود اشاره کرد و گفت: من یکی از نویسندگان این مجموعه بودم و به خاطر دارم که شما نقش اول آن اثر بودید. امیدوارم همانطور که در تئاتر موفق بودید در زمینه روابط عمومی هم از تئاتر استفاده کنید و موفق باشید.
این نویسنده و کارگردان تئاتر افزود: روابط عمومی بخشی از بدنه نهاد، سازمان و هر چیزی است که درباره آن صحبت یا تبلیغ می شود و به گونه ای سخنگوی آن نهاد، سازمان است.
وی با اشاره به نقصانهای موجود در واحدها روابطعمومی بیان کرد: بخشی از مشکلاتی که ما در کشور داریم به روابطعمومیها برمی گردد. روابط عمومی در نهادها باید بتواند از فعالیتها دفاع کند اما این در صورتی است که از وضعیت موجود آگاه باشد. ما مرکز هنرهای نمایشی داریم و وقتی از بسیاری موارد اطلاعات کافی ندارند، طبیعی است که برخوردهای بدی با مخاطبانشان داشته باشند.
این کارگردان اضافه کرد: خانواده تئاتر یک روابط عمومی بزرگ است و وقتی کسی روابطعمومی یک اجرا یا شخص خاصی است درواقع او روابطعمومی مجموعه تئاتر است. برخی اوقات متاسفانه روابط عمومی سهم کسانی شده که چون کاری برای آنها درنظر نداشتیم این وظیفه به آنها محول شده است. تقلیل دادن به تلفن زدن و بلیت فروشی از روابطعمومی تئاتر انتظار نا به جایی است و نباید چنین اتفاقی بیفتد.
روابط عمومی، هنر هشتم، تئاتر و چند داستان دیگر
وی در ادامه با اشاره به فعالیتهای محمد بهرامی در حوزه روابط عمومی تئاتر بیان کرد: من همیشه از حضور بهترین روابط عمومی ها استفاده کردم و در هر شرایطی بهترین راهنمایی ها و کمک ها را دریافت کردهام.
در ادامه این مراسم قطبالدین صادقی در پیامی تصویری به اهمیت جایگاه روابطعمومی در ارتقا تئاتر اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین ویژگیهای فرهنگ و زندگی اجتماعی در دوران معاصر روابط عمومی است که از آن به عنوان هنر هشتم یاد می شود. ارتقا سطح فرهنگ و انتشار اطلاعات در سطح گسترده از مهمترین وظایف افرادی است که در سازمانها فعالیت می کنند.
آیتم موسیقی سنتی به سرپرستی علی المعی عضو هیات مدیره انجمن موسیقی خانه تئاتر از دیگر برنامه های این مراسم بود.
قدردانی از فعالان روابط عمومی تئاتر و رونمایی از چند کتاب
در بخش دیگر این مراسم ستاد برگزاری هفته روابطعمومی و کانون روابطعمومی خانه تئاتر با اهدا لوح تقدیر و هدایایی به محمد بهرامی (مدیر اسبق روابط عمومی تئاتر شهر)، وحید لک (کارشناس حوزه روابط عمومی و تبلیغات و مدیر اسبق روابط عمومی تئاتر شهر)، زهرا شایانفر (روزنامه نگار، منتقد و فعال روابط عمومی تئاتر)، مصطفی محمودی (منتقد، مدرس، روزنامه نگار و فعال روابط عمومی تئاتر) بهعنوان پیشکسوتان و بنیانگذاران کانون روابط عمومی تئاتر در حوزه روابطعمومی تئاتر و علیرضا سعیدی (فعال رسانه ای و مدیر روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر)، الهه باقری (فعال رسانه ای و روابط عمومی خانه تئاتر)، فریبا جدیدی (فعال حوزه روابط عمومی تئاتر)، آوا فیاض (فعال حوزه روابط عمومی تئاتر) بهعنوان فعالان شاخص این حوزه و با حضور غلامرضا کاظمی دینان، مریم کاظمی، مازیار ناظمی و امیر عباس تقی پور و محمد رحمانیان تقدیر کرد.
همچنین در این مراسم از ۵ عنوان کتاب با نامهای «جست وجو ی حقیقت در انبوه اخبار دروغ» ترجمه خد یجه حیدری، «جنگ ذهنیت ها برا ی تغییر عینیت ها» تالیف مازیار ناظمی، «تقارن هم سو و دور هم گرا» نوشته شهرام گیل آبادی، «آموزش مهارت برقرار ی ارتباط» ترجمه مرتضی بهنام و «رهبری ارکستر واژه ها» نوشته علی اسدی منتشر شده توسط انتشارات سیمای شرق در حوزه ارتباطات، روابطعمومی و رسانه با حضور نویسندگان این آثار رونمایی شد.
ایجاد بسترهای دانشگاهی در حوزه روابط عمومی تئاتر
مونا رحمانی مدرس و پژوهشگر حوزه ارتباطات نیز در بخش دیگری از مراسم ز لزوم شکل گیری کالج های تخصصی روابط عمومی گفت و تاکید کرد: آنچه که باید گفت گفته شد و آنچه که باید شنیده می شد شنیده شد، چند سالی هست به یک نکته ای بسیار ایمان دارم و هر جایی که این اجازه را پیدا کردم که کلامی داشته باشم بیان کرده ام که چقدر خوب است که ما تقدیر بکنیم و چقدر جذاب هست که پیشکسوت ها کنار ما هستند و چقدر خوب است که این بزرگداشت ها هست و چه قدر بهتر میشود که به نتیجه برسد.
وی گفت: اجازه بدهید از دریچه ی دیگری حرف بزنم جامعه روابط عمومی احتیاج دارد به آکادمی روابط عمومی، جامعه روابط عمومی احتیاج دارد به تربیت کردن مدیران جوان روابط عمومی، مفاهیمی مثل پلتفرم های اجتماعی، مفاهیمی مثل مسئولیت اجتماعی مثل چگونه اثر گذاشتن بر مخاطب مثل برندینگ و پرسونال برندینگ و همان طور که آقای غریب پور اشاره کردند، اینکه هر فردی مدیریت ارتباطات خودش را بلد باشد و شبکه ارتباطاتی خودش را بتواند بسازد، کجای این کشور آموزش داده می شود!؟ آیا در دانشگاه های ما؟ پس چطور می توانیم از دیکته ننوشته شده انتظار غلط نداشتن داشته باشیم؟ ما حتماً باید کالج تخصصی داشته باشیم و اگر عزیزان علاقه مند هستند که در حوزه روابط عمومی و ارتباطات تئاتر شرکت بکنند، فعالیت داشته باشند و حرفه ی تخصصی شان باشد، بتوانند آنجا دوره هایی را بگذرانند، این خواسته ی بسیاری از عزیزانی هست که در شبکه ی ارتباطی بنده حضور دارند.
تلاش برای اجرایی شدن راهکارهای ارائه شده
در پایان مراسم هم زینب لک رئیس هیات مدیره کانون روابط عمومی خانه تئاتر از حضور اساتید و متخصصین در مراسم ابراز خرسندی کرد و گفت: انقدر امروز از دیدار هم در این مراسم خوشحال شدیم که فراموش کردیم یک سال پیش به دلیل مواجهه به بحرانی ناشناخته در فاصله و اضطراب بودیم و البته از اینکه خطر را به جان پذیرا بودید و در این مراسم حضور داشتید از طرف هیات رئیسه کانون روابط عمومی خانه تئاتر بسیار سپاسگزارم.
لک در ادامه افزود که هر آنچه باید از طرف کانون روابط عمومی خانه تئاتر بیان می شد در چیدمان و برنامه ریزی این مراسم بیان شد و اساتید حوزه تئاتر و ارتباطات تمامی نکات را به درستی و دقت ابراز کردند و در آینده ای نزدیک برآیند و تاثیرات این مراسم را در عمل اجرایی خواهیم کرد.
قدردانی از فعالان روابط عمومی تئاتر و رونمایی از چند کتاب
در بخش دیگر این مراسم ستاد برگزاری هفته روابطعمومی و کانون روابطعمومی خانه تئاتر با اهدا لوح تقدیر و هدایایی به محمد بهرامی (مدیر اسبق روابط عمومی تئاتر شهر)، وحید لک (کارشناس حوزه روابط عمومی و تبلیغات و مدیر اسبق روابط عمومی تئاتر شهر)، زهرا شایانفر (روزنامه نگار، منتقد و فعال روابط عمومی تئاتر)، مصطفی محمودی (منتقد، مدرس، روزنامه نگار و فعال روابط عمومی تئاتر) بهعنوان پیشکسوتان و بنیانگذاران کانون روابط عمومی تئاتر در حوزه روابطعمومی تئاتر و علیرضا سعیدی (فعال رسانه ای و مدیر روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر)، الهه باقری (فعال رسانه ای و روابط عمومی خانه تئاتر)، فریبا جدیدی (فعال حوزه روابط عمومی تئاتر)، آوا فیاض (فعال حوزه روابط عمومی تئاتر) بهعنوان فعالان شاخص این حوزه و با حضور غلامرضا کاظمی دینان، مریم کاظمی، مازیار ناظمی و امیر عباس تقی پور و محمد رحمانیان تقدیر کرد.
همچنین در این مراسم از ۵ عنوان کتاب با نامهای «جست وجو ی حقیقت در انبوه اخبار دروغ» ترجمه خد یجه حیدری، «جنگ ذهنیت ها برا ی تغییر عینیت ها» تالیف مازیار ناظمی، «تقارن هم سو و دور هم گرا» نوشته شهرام گیل آبادی، «آموزش مهارت برقرار ی ارتباط» ترجمه مرتضی بهنام و «رهبری ارکستر واژه ها» نوشته علی اسدی منتشر شده توسط انتشارات سیمای شرق در حوزه ارتباطات، روابطعمومی و رسانه با حضور نویسندگان این آثار رونمایی شد.
ایجاد بسترهای دانشگاهی در حوزه روابط عمومی تئاتر
مونا رحمانی مدرس و پژوهشگر حوزه ارتباطات نیز در بخش دیگری از مراسم ز لزوم شکل گیری کالج های تخصصی روابط عمومی گفت و تاکید کرد: آنچه که باید گفت گفته شد و آنچه که باید شنیده می شد شنیده شد، چند سالی هست به یک نکته ای بسیار ایمان دارم و هر جایی که این اجازه را پیدا کردم که کلامی داشته باشم بیان کرده ام که چقدر خوب است که ما تقدیر بکنیم و چقدر جذاب هست که پیشکسوت ها کنار ما هستند و چقدر خوب است که این بزرگداشت ها هست و چه قدر بهتر میشود که به نتیجه برسد.
وی گفت: اجازه بدهید از دریچه ی دیگری حرف بزنم جامعه روابط عمومی احتیاج دارد به آکادمی روابط عمومی، جامعه روابط عمومی احتیاج دارد به تربیت کردن مدیران جوان روابط عمومی، مفاهیمی مثل پلتفرم های اجتماعی، مفاهیمی مثل مسئولیت اجتماعی مثل چگونه اثر گذاشتن بر مخاطب مثل برندینگ و پرسونال برندینگ و همان طور که آقای غریب پور اشاره کردند، اینکه هر فردی مدیریت ارتباطات خودش را بلد باشد و شبکه ارتباطاتی خودش را بتواند بسازد، کجای این کشور آموزش داده می شود!؟ آیا در دانشگاه های ما؟ پس چطور می توانیم از دیکته ننوشته شده انتظار غلط نداشتن داشته باشیم؟ ما حتماً باید کالج تخصصی داشته باشیم و اگر عزیزان علاقه مند هستند که در حوزه روابط عمومی و ارتباطات تئاتر شرکت بکنند، فعالیت داشته باشند و حرفه ی تخصصی شان باشد، بتوانند آنجا دوره هایی را بگذرانند، این خواسته ی بسیاری از عزیزانی هست که در شبکه ی ارتباطی بنده حضور دارند.
تلاش برای اجرایی شدن راهکارهای ارائه شده
در پایان مراسم هم زینب لک رئیس هیات مدیره کانون روابط عمومی خانه تئاتر از حضور اساتید و متخصصین در مراسم ابراز خرسندی کرد و گفت: انقدر امروز از دیدار هم در این مراسم خوشحال شدیم که فراموش کردیم یک سال پیش به دلیل مواجهه به بحرانی ناشناخته در فاصله و اضطراب بودیم و البته از اینکه خطر را به جان پذیرا بودید و در این مراسم حضور داشتید از طرف هیات رئیسه کانون روابط عمومی خانه تئاتر بسیار سپاسگزارم.
لک در ادامه افزود که هر آنچه باید از طرف کانون روابط عمومی خانه تئاتر بیان می شد در چیدمان و برنامه ریزی این مراسم بیان شد و اساتید حوزه تئاتر و ارتباطات تمامی نکات را به درستی و دقت ابراز کردند و در آینده ای نزدیک برآیند و تاثیرات این مراسم را در عمل اجرایی خواهیم کرد.