ویدا جوان که در سریال «ماه و پلنگ» نقش دختری انتقام جو و غیر قابل پیش بینی را ایفا کرده است، می‌گوید اگر در موقعیت این شخصیت قرار می‌گرفت، بعید نیست همین واکنش ‌ها را یا چیزی شبیه به آنچه از کتایون می ‌بینیم، از خودم بروز دهد.

پایگاه خبری تئاتر: سریال «ماه و پلنگ» یک درام خانوادگی است که در سال ۱۳۹۵ به کارگردانی احمد امینی ساخته و در همان سال از شبکه سوم سیما پخش شد. این سریال عشقی نافرجام را روایت می کند که به مرگ پسری که قرار است با دختری به نام کتایون ازدواج کند، منجر می شود. در ادامه، کتایون دچار غم و اندوه شدید و بیماری روانی می شود و سپس دست به انتقام جویی می زند. ویدا جوان، نقش کتایون را در این سریال بازی می کند.

او که پیش از «ماه و پلنگ» در دو سریال کمدی «پژمان» و «شمعدونی» ایفاگر نقش های فرعی بود، در اثر احمد امینی یکی از نقش آفرینی های جدی اش را در بازیگری دارد. خود جوان هم اذعان دارد که نقشش در سریال «ماه و پلنگ» یکی از جدی‌ ترین و چالش برانگیزترین تجربه ‌هایش در عرصه بازیگری تا به امروز بوده است؛ نقشی که جای کار زیادی داشته است.

سریال «ماه و پلنگ» این شب ها روی آنتن شبکه آی فیلم است. به همین مناسبت گفت و گویی داشته ایم با ویدا جوان، بازیگر نقش کتایون در این سریال. داریوش ارجمند، شاهرخ استخری، بیتا سحرخیز، علی شادمان، فرهاد جم، آتنه فقیه نظری و امیرمحمد زند از دیگر بازیگران سریال «ماه و پلنگ» هستند.

جوان درباره نقش جدی که در سریال «ماه و پلنگ» بعد از حضور در چند سریال طنز مانند «پژمان» و «شمعدونی» بازی کرده است، عنوان کرد: بازیگری برای من همیشه یک مقوله جدی بوده است، حالا چه در نقش طنز و چه جدی. اما در مجموع نقشم در سریال «ماه و پلنگ» یکی از جدی ‌ترین و چالش برانگیزترین تجربه‌هایم در عرصه بازیگری تا به امروز بوده است. نقشی که جای کار زیاد داشت و شاید هر بازیگری دوست داشته باشد ایفاگرش باشد. هنوز هم این نقش را دوست دارم و یادآوری روزهایی که بازی اش می کردم، برایم دلچسب است.

سریال ماه و پلنگ

او درباره تغییر شخصیت کتایون در این سریال و اتفاقاتی که پشت سر می گذارد، توضیح داد: در ابتدای قصه، کتایون نوعروسی است که قرار است به سر خانه و زندگی جدیدش برود و طبیعی است که مثل هر دختر جوان دیگری هیجان زده باشد. اما در ادامه قصه و با مصیبت هایی که می بیند، دچار تحول شده و ابعاد دیگری از شخصیت او را می بینیم. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که کتایون، قربانی شرایطی است که به شکل ناخواسته به او تحمیل شده است. او در ابتدا عزادار همسر از دست رفته اش است؛ اما وقتی می‌ بیند که خون شوهر جوانش را دارند به ناحق پایمال می ‌کنند یکپارچه آتش می شود و حس انتقام در او شدت می گیرد.

جوان با بیان اینکه شخصیت کتایون از قبل مستعد بعضی از اختلالات روانی است، گفت: کتایون وقتی شاهد از دست رفتن همسرش و تلاشی که به باور او برای پایمال کردن خونش در جریان است، می‌ شود، دیگر همه تمرکزش را بر انتقام از مسببان ماجرا می گذارد. او آنقدر دروغ از اطرافیانش می شنود که از شدت عصبانیت به جنون می رسد. حتی ما کمتر نشانه های یک زن جوان عزادار را در او می بینیم. همه وجود او از نفرت پر شده و فقط می‌ خواهد انتقام بگیرد و در این مسیر به کارهایی دست می‌ زند که شاید عجیب و غریب به نظر برسد.

او درباره این شخصیت افزود: کتایون وقتی می‌ بیند نتوانسته مسبب فوت همسرش را آنگونه که دلش می خواهد مجازات کند، به علت انتقام به سراغ کسانی می رود که در این ماجرا مقصرشان می‌ داند. او آنقدر در نقش این انتقام گر فرو می‌ رود و غرق می‌ شود که در نهایت کارش به تیمارستان می کشد و بستری می شود. نزدیک شدن او به محسن هم برای انتقام از دوستش ملکا است که وکیلش بوده؛ اما کتایون فکر می ‌کند که در وظیفه اش کوتاهی و با زد و بند، خون شوهرش را پایمال کرده است. کتایون، آنقدر برای انتقام اصرار دارد که از هیچ کاری رویگردان نیست و حتی حاضر است زندگی و آینده خودش را هم به نابودی بکشاند.

این بازیگر در توضیح نظر خودش درباره شخصیتی که در سریال «ماه و پلنگ» ایفا کرده است، عنوان کرد: کتایون دختر مظلومی است که نمی خواهد و نمی‌تواند همسرش را فراموش کند. او دارای شخصیتی چندبعدی است که می تواند واکنش های غیرقابل پیش بینی و متفاوتی را از خودش بروز دهد. شاید امثال کتایون را زیاد در جامعه امروز نتوانیم مشاهده کنیم. شاید اگر افراد دیگری در موقعیت او قرار بگیرند، این قدر حساسیت نشان ندهند و در نهایت، در برابر سرنوشت تسلیم شوند و حتی برای تامین آینده خودشان با دریافت مبلغ هنگفتی رضایت دهند؛ اما کتایون آنقدر از آن چه بر سرش رفته، عصبانی و متحیر است که همه زندگی اش را برای انتقام می گذارد.

سریال ماه و پلنگ

جوان در پاسخ به این سوال که خودش به شخصیت کتایون حق می‌دهد یا نه گفت: به نظرم برای پاسخ درست به این سوال باید در جایگاه کتایون قرار گرفت. باید دید اگر هر کدام از ما در شرایط او قرار می گرفتیم چه واکنشی نشان می ‌دادیم. طبیعی است عروسی که دامادش را درست در شب عروسی از دست داده، واکنش‌ های غم انگیزی داشته باشد. حالا فرض کنید که طرف احساس کند خون شوهرش را هم دارند پایمال می‌ کنند. خب شاید کسانی حتی واکنش های تندتری از کتایون نشان بدهند. با وجودی که به عنوان بازیگر تمام تلاشم را به کار گرفتم تا خودم را در موقعیت کتایون قرار دهم و بتوانم برای ایفای بهتر نقش او، شرایطش را درک کنم اما تا در موقعیت کتایون و امثال او قرار نگیری، نمی‌توانی به درستی درک کنی که آنها چه کشیده اند و چه لحظات تلخ و عذاب آوری را از سر گذرانده ‌اند.

جوان در پاسخ به این سوال که اگر خودش در موقعیت کتایون قرار می‌گرفت چه عکس‌العملی داشت اظهار کرد: راستش حتی دوست ندارم به این موضوع فکر کنم. اما بعید نیست همین واکنش ‌ها را یا چیزی شبیه به آنچه از کتایون می ‌بینیم، از خودم بروز دهم. کتایون هم عزادار و غمگین از دست دادن همسرش آن هم در شب عروسی است و هم عصبانی و عاصی از بابت دروغ هایی که شنیده و بی اخلاقی هایی که دیده است.

سریال ماه و پلنگ

این بازیگر درباره بازخوردهای سریال «ماه و پلنگ» هم گفت: تا جایی که می‌دانم «ماه و پلنگ» سریال نسبتاً پرمخاطبی بود و واکنش‌ های خوبی از آن در جامعه و به خصوص فضای مجازی گرفتم. بسیاری از دنبال کنندگان در شبکه‌ های اجتماعی از سریال راضی بودند و از بازی ام تعریف می کردند. در مجموع، نظرات مثبت در قیاس با کامنت های منفی بیشتر بودند. بعضی کتایون را دوست داشتند و با او همذات پنداری می کردند و برخی هم، شخصیت او را غیرواقعی و غلو شده می‌ دانستند.

ویدا جوان این روزها در سریال «روزهای آبی» هم ایفای نقش می کند. این سریال به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی در ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه پنج تهیه و تولید شده است و «اکبر عبدی، نادر سلیمانی، مهران رجبی، فریبا متخصص و ایرج نوذری» در آن ایفای نقش می‌کنند.

از دیگر سریال هایی که ویدا جوان در آن‌ها به نقش آفرینی پرداخته است می توان به «زمانه»، «پژمان»، «آسمان من»، «سارق روح» و «زیر همکف» اشاره کرد.