نمایش «آوا/ آدا» که برای اولین بار در خارج از آمریکا و در عصر دیروز در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا شد و با استقبال زیاد مخاطبان نیز همراه شد تا حدی که حضار برای دقایقی ایستاده این گروه را تشویق کردند و سپس به دعوت کارگردان به روی صحنه رفتند تا از نزدیک تکنیک این گروه را ببینند.

پایگاه خبری تئاتر:  اولین اجرای نمایش آوا/ آدا که از ایالات متحده آمریکا در پانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش‌های عروسکی تهران مبارک شرکت کرده بودند، دیروز در سالن اصلی تئاتر شهر با استقبال زیاد مخاطبان رو به رو شد تا جایی که تماشاگران پس از پایان نمایش برای دقایقی ایستاده گروه را تشویق کردند.

 تئاتر «آوا/ آدا» کاری از گروه سینمای دستی (Manual Cinema) از شهر شیکاگو آمریکا را می‌توانیم سینمایی‌ترین نمایش حاضر در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران- مبارک توصیف کنیم چرا که روایت سینمایی گروه به صورت فیلمی رنگی و بدون دیالوگ روی پرده سفید پشت صحنه برای مخاطبان به نمایش درآمد در حالی که ما در سمت راست صحنه، موسیقی فیلم حاصل نوازندگی هنرمندان گیتاریست، پیانیست و ویولن سلیست را می‌دیدیم و در سمت چپ، میز کار، نورها، اسلایدها، پروژکتورها، عروسک‌گردان‌ها و بازیگران را.

کارگردان نمایش پیش از آغاز اجرا، با خنده رو به مخاطبان، گفت: «چه قدر زیادید!» و ادامه داد: «ما از آمریکا می‌آئیم. خیلی خوشحالیم که به ایران دعوت شده‌ایم و خیلی مایلیم که از نزدیک با شما صحبت کنیم. اما اجازه بدهید این صحبت را به بعد از اجرا موکول کنیم» و نمایش «آوا/ آدا» این طوری آغاز می‌شود.

سه زن با موهای جوگندمی‌ای که از پشت به صورت گوجه‌ای بسته شده، لباس مشکی یک دست و صورتک‌های نیمرخ که با میله‌ای در دهانشان قرار گرفته، با حاضر شدن جلوی صفحه سفید کوچک در کنار صحنه، رو به روی پروژکتورها، نقش دو خواهر دوقلو را بازی می‌کنند. در حالی که فضاهای فیلم به وسیله اسلایدهای رنگی و بازی نور به وسیله حرکات دست و نورهای پروژکتورهای کوچک قدیمی، تولید می‌شوند.

گاهی هم البته عروسک‌های میله‌ای-سایه‌ای هستند که نقش خواهرها را بازی می‌کنند؛ عروسک‌هایی که زیر پروژکتورها و روی اسلایدها با حرکت دست عروسک‌گردان‎ها حرکت می‌کنند.

به گفته یکی از عروسک‌گردان‌ها، پشت پرده سفید رو به روی چهار پروژکتور، دوربین فیلمبرداری‌ای است که فیلم را روی پرده سفید بزرگ سالن برای مخاطبان پخش می‌کند.

مخاطبانی که سمت راست و وسط سالن نشسته‌اند، بیشتر فیلمی را روی پرده سفید پشت صحنه می‌بینند اما مخاطبانی که در ردیف سمت چپ نشسته‌اند، بیشتر عروسک‌گردان‌ها را می‌بینند که گاهی با آرامش و گاهی خیلی سریع از پشت میز به جلوی پرده می‌روند، حرکات نمایشی انجام می‌دهند و بعد به پشت پروژکتورها و میز برمی‌گردند و با عروسک‌ها و اسلایدها کار می‌کنند.

مخاطبان «آوا/ آدا» روایت دو خواهر دوقلوی همسان سالخورده را همزمان در رو و پشت پرده‌ سفید می‌بینند. خواهرانی که باهم زندگی می‌کنند و مسئول فانوس دریایی هستند. گره داستان نمایش زمانی است که یکی از خواهرها فوت می‌کند و خواهر دیگر نمی‌تواند با نبود او کنار بیاید.

او در روند کنار آمدن با این مرگ وارد یک کارنال و ماز آئینه‌ای می‌شود و اتفاقات بعد از این ورود، در دنیایی بین رویا و واقعیت رخ می‌دهند. خواهر بازمی‌گردد. خواهرها می‌روند. ما ستیزی میان مرگ و زندگی را در این روایت تئاتری-سینمایی یک ساعته می‌بینیم.

روایت، اوج و فرودهای مختلفی دارد و مخاطب میان دنیای تئاتر و سینما از یک سو و خیال و واقعیت از سوی دیگر معلق است.

نمایش که تمام می‌شود، اعضای گروه به جلوی صحنه می‌آیند و مخاطبان از جا برمی‌خیزند و برای دقایقی به صورت ممتد گروه «سینمای دستی» را تشویق می‌کنند. کارگردان نمایش از همه تشکر می‌کند و به علاقمندان مژده می‌دهد که هر کس می‌خواهد با تکنیک گروه آشنا شود می‌تواند از راه پله سمت راست سالن به روی صحنه بیاید. تغریباً یک چهارم سالن با اشتیاق به روی سن می‌روند تا با کارگردان و عروسک‌گردان‌ها صحبت کنند. عروسک‌گردان‌ها خیلی آرام و با لبخند تکنیک کارشان را توضیح می‌دهند و حتی از مخاطبان دعوت می‌کنند که با اسلایدها و عروسک‌ها تکنیک آنها را امتحان کنند یا جلوی پرده سفید کوچک بازی کنند.

درو دایر هم در بخش دیگری از صحنه به سوالات مخاطبان پاسخ می‌دهد. به گفته کارگردان نمایش «آوا/ آدا» این گروه از آثار تیم برتون، سینمای اکسپرسیونیسم آلمان، فیلم‌های آلفرد هیچکاک و کارهای مورنائو تاثیر گرفته‌اند.

درو دایر گفت: «این اولین اجرای ما در خارج از آمریکا بود. طی 4 سال گذشته در سراسر ایالات متحده نزدیک به 30 بار این اثر نمایشی را اجرا کردیم و حالا ایران اولین کشوری است که این اثر نیمه تئاتری و نیمه سینمایی را در آن اجرا می‌کنیم».

نمایش «آوا/ آدا» یکی از نمایش‌های بخش بین‌المللی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران- مبارک بود که دو اجرا در روزهای 27 و 28 شهریور ماه در سالن اصلی تئاتر شهر داشت و بی‌شک به عنوان یکی از بهترین نمایش‌های این جشنواره هم شناخته شد.