اخیرا خبر رسید که مجلس برای حمایت از هنرمندان ۳۵۰ میلیارد تومان مصوب کرده است ولی ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر هم مانند دیگر اعضای این تشکل می‌گوید، هیچ جزییاتی درباره چگونگی پرداخت این مبلغ حمایتی نمی‌داند.

پایگاه خبری تئاتر: در روزهایی که همگان از وضعیت اقتصادی همه مشاغل بویژه حوزه فرهنگ و هنر جامعه گله و شکایت دارند، ناگهان اهالی مجلس خبر می‌دهند بودجه‌ای برابر ۳۵۰ میلیارد تومان برای حمایت از هنرمندان در نظر گرفته‌اند؛ وعده‌ای که به نظر می‌رسد بدجوری بوی «سر خرمن» بودن از آن به مشام می‌رسد.

در گزارشی که دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ از سوی روابط عمومی خانه تئاتر ارسال شده، احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی و رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی تلفیق مجلس شورای اسلامی از تصویب حمایت ۳۵۰ میلیارد تومانی از هنرمندان خبر داده است.

رقمی که اهالی تئاتر حتی آنان که خوش‌بین هستند، با دیده شک و تردید نگاهش می‌کنند. بویژه در وضعیتی که بودجه رسمی تئاتر بارها و بارها کمتر از این است و جالب اینجاست که ایرج راد، رییس هیات مدیره خانه تئاتر هم می‌گوید هیچ جزییاتی درباره چگونگی اجرای این مصوبه در اختیار این تشکل قرار داده نشده و خود آنان نیز همان ابهام‌هایی را دارند که اعضای خانه تئاتر گرفتارش شده‌اند.

آنچه مشخص است این است که این اقدام در پی تحصنی صورت گرفته است که از سوی اهالی تئاتر در دی ماه سال گذشته مقابل مجلس برگزار شد. تحصنی که در سکوت انجام شد و هنرمندان تئاتر مطالبات خود را در قالب بیانیه‌ای مطرح کردند. آن تحصن، جلسه‌ای مشترک با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و هیات مدیره فعلی خانه تئاتر را به دنبال داشت؛ جلسه‌ای در خانه تئاتر و برای شنیدن مطالبات جامعه تئاتری.

حالا بعد از چند ماه حتی اگر فقط واقع‌بین باشیم و نه بدبین و فقط خبر دیروز را ملاک قرار بدهیم، هر چند در همین خبر یک ذوق‌زدگی بابت تصویب این بودجه وجود دارد ولی هیچ جزییاتی درباره تخصیص و پرداخت آن اعلام نشده است.

قاضی‌زاده هاشمی در این خبر که به تازگی از سوی روابط عمومی خانه تئاتر منتشر شده، اعلام کرده است که این بودجه در اختیار صندوق اعتبار هنر قرار می گیرد و این صندوق موظف است از طریق پیگیری با سازمان هدفمندی یارانه‌ها، برای دریافت آن اقدام کند و اگر این کار انجام نشود، امکان پیگیری آن با دیوان محاسبات اداری وجود دارد.

به گفته او، در واقع این بودجه باید از طرف سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای صندوق و از طرف صندوق برای کل جامعه هنرمندان واریز شود.

از آنجاکه ابهام‌های زیادی در این زمینه وجود دارد، با ایرج راد، رییس هیات مدیره خانه تئاتر در این زمینه صحبت کردیم و نکته اینجاست که این ابهام‌ها برای خود خانه تئاتر به عنوان تشکلی که پیگیر این جلسه و حمایت بوده است، وجود دارد.

راد در این زمینه می‌گوید: انتشار خبر ، به دنبال پیگیری ما بعد از تشکیل جلسه هیات مدیره خانه تئاتر و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس انجام شد.

او تاکید کرد: ما فقط پیگیر شدیم که ببینیم بعد از مباحثی که در آن جلسه مطرح کردیم، چه اقداماتی صورت گرفته است و در نهایت پاسخ پیگیری خود را به طور رسمی منتشر کردیم تا در اختیار اعضای خانه تئاتر و رسانه‌ها قرار بگیرد.

رییس هیات مدیره خانه تئاتر خاطرنشان کرد: ما هنوز نمی‌دانیم این بودجه به چه صورتی پرداخت می‌شود. آیا این رقم به صندوق پرداخت شده یا قرار است پرداخت شود.ما هیچ اطلاعی از روند پرداخت این بودجه نداریم چون فقط عنوان شده از طریق صندوق پرداخت می‌شود و ما هم وظیفه خود دانستیم موضوع را پیگیری کنیم.

راد در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است جلسه دیگری برای تشریح جزییات این موضوع برگزار شود یا نه، توضیح داد: فعلا که چنین صحبتی مطرح نشده و ما نیز خود را در جایگاه پاسخگویی نمی‌دانیم و فقط پیگیر امور هستیم.

این وعده در شرایطی مطرح شده که از عمر دولت فعلی تنها چند ماه باقی است و هرچند دولت جدید هم با یک فاصله زمانی، مستقر خواهد شد، این فرضیه بیشتر قوت می‌گیرد که همه اینها در وضعیتی مطرح شده که به احتمال قریب به یقین در تشکیلات صندوق اعتباری هنر تغییراتی خواهیم داشت و اینکه این وعده در چه حدی عملی شود، پرسشی جدی است.

موضوع دیگری که بشدت در این قضیه خودنمایی می‌کند، مساله تصویب بودجه است و نه تخصیص آن. خانواده تئاتر ایران به خوبی به یاد دارند همان بودجه ناچیزی که هر سال برای اداره کل هنرهای نمایشی مصوب شده، در بسیاری از موارد به طور کامل تخصیص پیدا نکرده است. این در حالی است که در سال‌های گذشته شرایط اقتصادی هرگز به اندازه دوره فعلی دشوار نبوده است. پس اهالی تئاتر غافلگیر نخواهند شد، اگر در پیگیری دوباره برای دریافت این بودجه، این جمله شنیده شود که بودجه ۳۵۰ میلیارد تومانی تصویب شده ولی فعلا پول نداریم!

بویژه وقتی این واقعیت را به یاد داریم که حتی بخشیدن حق بیمه سه ماه نخست امسال هم با اگر و اماهایی رو به رو شد. به طور که در آغاز گفته شد اعضای صندوق اعتباری هنر لازم نیست حق بیمه سه ماه اول را پرداخت کنند، ولی به فاصله چند روز از آنان خواسته شد خود، دست به جیب شوند و حق بیمه را پرداخت کنند تا بعدا و با فاصله‌ای چند ماهه، مبلغ پرداخت شده، آن هم به شکل قسطی و در سه نوبت، به حساب‌شان واریز شود.

در وضعیتی که به سرعت با تغییراتی اساسی در ساختار سیاسی کشور رو به رو می‌شویم، طبیعتا هر یک از مجراهایی که در پیگیری پرداخت این حمایت مصوب، دخیل هستند، به راحتی می‌توانند از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند و هنرمندان می‌مانند و حوض‌شان و دستانی که به هیچ جایی بند نیست!

این شواهد به خوبی گواه این است که انتظار دریافت بودجه ۳۵۰ میلیارد تومانی، رویایی دور از دسترس است و عجالتا بهتر است مدیران هنری به فکر ایجاد فضاهای تازه‌ای برای اشتغال جامعه تئاتری باشند و پیگیری‌های خود را برای دریافت همان بودجه همیشگی ادامه بدهند. اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شواری اسلامی هم می‌توانند با تصویب فعالیت هنری به عنوان شغل، دلسوزی خود را برای جامعه هنرمندان کشور نشان دهند.

اما قضاوت اینکه در این میان چه کسی از خبرسازی حمایت ۳۵۰ میلیاردی سود می‌کند، بر عهده ما نیست.


منبع: خبرگزاری ایسنا