برگزیدگان کانون منتقدان سینما در سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شدند.

پایگاه خبری تئاتر: جایزه کانون منتقدان سینما، عصر روز سه‌شنبه، ۱۱ خردادماه در گذر اجتماعات پردیس چارسو محل برگزاری سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد. براساس آرای داوران، «هلن»‌ به کارگردانی آنتی یوکینن محصول کشور فنلاند دیپلم افتخار فیلم برگزیده را گرفت و فیلم «کوهستان جادویی» به کارگردانی اور شولا آنتونیاک، محصول کشور هلند دیپلم افتخار دومین فیلم برگزیده را از آن خود کرد.

داوران این جایزه به ترتیب حروف الفبا متشکل از محسن آزرم، مجید اسلامی، آزاده جعفری، مهرزاد دانش، شادمهر راستین، آنتونیا شرکاء، سعید عقیقی، حسین عیدی‌زاده، کامیار محسنین، نسترن مولوی و کریم نیکونظر هستند

کامیار محسنین و حسین عیدی‌زاده به نمایندگلی از داوران در ابتدای این برنامه متن بیانیه هیئت داوران را به دو زبان انگلیسی و فارسی قرائت کردند. در این بیانیه آمده است: پس از بررسی دقیق فیلم‌های بخش مسابقه سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، هیئت داوران کانون منتقدان فیلم ایران، آرای خود را به شرح زیر اعلام می‌کنند؛‌ دیپلم افتخار فیلم برگزیده اول اهدا شد به فیلم «هلن» به کارگردانی آنتی یوکینن محصول کشور فنلاند برای رویکرد منحصر‌به‌فرد به پرتره هنرمند زن، مشاهده ظریف جزئی‌ترین واکنش‌ها و ارجاعات هوشمندانه به آثار نقاش فنلاند. دیپلم افتخار دومین فیلم برگزیده اهدا شد به فیلم «کوهستان جادویی» به کارگردانی اور شولا آنتونیاک، محصول کشور هلند برای تصویر تأثیرگذار ارتباطات سه شخصیت با یکدیگر و با طبیعت پیرامون، بهره‌گیری از فضای کوهستان به‌عنوان شخصیت مرکزی و دوری گزینی از گونه‌ها و روایت‌های آشنا.

در این بیانیه تأکید شده: هیئت داوران، استفاده از الگوهای روایی و تصویری سینمای دهه ۱۹۹۰ ایران را در برخی آثار شایان توجه در سینمای معاصر جهان مایه مباهات می‌داند و نسبت به بی‌توجهی به این الگوهای مؤثر و موفق در بخشی عظیم از فیلم‌های سینمای ایران در دهه اخیر هشدار می‌دهد.

محسنین در پایان گفت: امسال برندگان حضور ندارند، اما دیپلم‌های افتخار برای برندگان ارسال می‌شود.