مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران_مبارک، امشب، 29 شهریور ماه سال 93 در تالار وحدت برگزار شد.معاون هنری وزیر ارشاد گفت: پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران_مبارک از روز اول با شعار صلح طلبی آغاز شد، شعاری که از همان ابتدا به مسئله زنان و کودکان مظلوم غزه پرداخت.

پایگاه خبری تئاتر:  مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران_مبارک، امشب، 29 شهریور ماه سال 93 در تالار وحدت برگزار شد.

مراسم با یک ساعت تاخیر و با اجرای نگار استخر آغاز شد و در ابتدای آن دو پیام ویدئویی توسط علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و حسین طاهری، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی پخش شد.

مرادخانی در پیام خود با اشاره به اینکه جشنواره نمایش عروسکی دو نکته بسیار مهم داشت گفت: اعضای هیئت برگزار کننده جشنواره و دبیرخانه توقع امکانات و مسائل مالی آنچنانی نداشتند و با امکانات و بودجه موجود کار خود را پیش بردند. دومین نکته این جشنواره در همان روز اول بروز کرد و آن شعار صلح طلبی بود، شعاری که از همان ابتدا به مسئله زنان و کودکان مظلوم غزه پرداخت.

در ادامه حسین طاهری با بیان اینکه جشنواره با شور و حال خاصی برگزار شد، اظهار داشت: از اینکه تمام خانواده نمایش عروسکی در جشنواره حضور داشتند خوشحالم و خواستار این هستم که جشنواره‌های عروسکی دیگری در کشور برگزار شود، توجه جشنواره عروسکی به مسئله غزه اقدامی خوب بود و از تلویزیون می‌خواهم تا از حرکت جشنواره برای تعالی تئاتر عروسکی بهره ببرد.

 علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد، حسین طاهری، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، مرضیه برومند، دبیر جشنواره، علی منتظری، جمعی از هنرمندان نمایش عروسکی و هنرمندانی چون فرهاد توحیدی، مهتاب کرامتی، هرمز هدایت، آزاده پورمختار، حمید جبلی، ایراج راد، هما جدیکار و... در این مراسم حضور دارند.

مرضیه برومند: جشنواره در ذهن من گسترده‌تر از جشنواره فعلی بود

پس از اجرای نمایش «مبارک» مرضیه برومند دبیر جشنواره روی صحنه آمد و گفت: اگرچه جشنواره در ذهن من گسترده‌تر از جشنواره فعلی بود، اما امیدوارم همه راضی باشند، پیروزی جشنوراه نمایش عروسکی این بود که پس از سال‌ها نهادها و سازمان‌های فرهنگی به کمک تئاتر آمدند و ما را یاری کردند تا جشنواره بزرگتر از همیشه برگزار شود.

در ادامه دبیر جشنواره نمایش عروسکی ضمن تشکر از همه کسانی که حامی جشنواره بودند اظهار داشت: خواستار تدام حمایت از کودکان مظلوم غزه هستم. خوشبختانه جشنواره پانزدهم اولین جشنواره‌ای بود که برای اولین بار به صورت مستقل و تحت نظارت خانه عروسک برگزار شد. خانه عروسک فضای جذابی داشت و هنرمندان در زیر زمین و پشت بام ای مکان تمرین می‌کردند. آرزو می‌کنم که در آینده امور به دست هنرمدان سپرده شود و از دست بروکراسی‌های اداری راحت شویم

علی جنتی: معاونت هنری آثار جشنواره نمایش عروسکی را در طول سال فعال کند

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم ضمن تشکر از حاضران گفت: از تاخیر به وجود آمده در آغاز مراسم به دلیل دیر آمدن بنده عذرخواهی می‌کنم و بسیار خوشحالم که در مراسم پایانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران_مبارک حضور دارم، البته احسام غم می‌کنم که نتوانستم در طول هفته گذشته در سالن‌های اجرای آثار جشنواره حضور پیدا کنم.

وی با بیان اینکه عروسک‌ها نماد مردمان جهان هستند اظهار داشت: ذهن ما جولانگاه آمد و شد عروسک‌ها است. روسک‌هایی را بیشتر دوست داریم که اسرارمان را به هنگام بازی به آن‌ها می‌گفتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به داستان «24 ساعت در خواب و بیداری» صمد بهرنگی گفت: این داستان دنیای غریبی از عروسک‌ها را تعریف می‌کند که در آن تنهایی رغت‌بار قهرمان در مهمانی عروسک‌ها تبدیل به دنیای زیبا و شگفت‌انگیز می‌شود. عروسک‌ها نمادی از واقعیت هستند و ماسک‌های تئاتر ابزار این واقعیت‌ها است که زندگی با سختی در آن‌ در جریان است. درسی که از این نمادها می‌آموزیم هم زیستی و خستگی ناپذیری  از ملالت‌ها و انسان شدن و انسان زیستن است.

جنتی ضمن ابراز خرسندی از موفقیت جشنواره عروسکی در دیپلماسی فرهنگی و میزبانی از کشورهای صاحب سبک در حوزه عروسکی اظهار داشت: از معاونت هنری می‌خواهم که  آثار جشنواره در طول سال فعال کند تا مردم ایران از آن بهره ببرند و خانواده عروسکی تجربه بیشتری را کسب کنند. حضور کودکان جشنواره را جذاب کرد و شعارهای حمایت از کودکان مظلوم غزه به جشنواره رنگ و بوی دیگری داد. در پایان نیز باید بگویم که سپردن امور به هنرمندان بخشی از برنامه دولت تدبیر و امید است.

علی منتظری: کارهایی که در گذشته انجام داده‌ام وظیفه سازمانی من بوده است

در این مراسم از بزرگداشت علی منتظری، مدیر پیشین مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد.منتظری اواخر دهه 60 مدیریت این مرکز را بر عهده داشت و بانی برگزاری جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی بوده است.

برای تجلیل از علی منتظری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه مسعود سلطانی‌فر، علی مرادخانی، حسین طاهری و مرضیه برومند روی صحنه آمدند.

منتظری در این مراسم در رابطه با اولین جشنواره نمایش عروسکی در سال 68 گفت: از اینکه جشنواره به دوره پانزدهم خود رسیده است خوشحالم و از دبیری هنرمندی هم چون مرضیه برومند تقدیر می‌کنم و به او خسته نباشید می‌گویم.

وی تصریح کرد: در طول برگزاری چنین جشنواره‌هایی فشارهای زیادی به مسئولان برگزاری و هنرمندان وارد می‌شود، در دوره‌های فعالیتم در جشنواره از فشار کاری زبانم سیاه می‌شد. متاسفانه امکانات در گذشته بسیار محدودتر بود،‌ از علی مرادخانی و حسین طاهری می‌خواهم تا رفاهی برای خانواده تئاتر فراهم کنند.

منتظری با اشاره به دوران حضورش در مرکز هنرهای نمایشی گفت: کارهایی که در گذشته انجام داده‌ام وظیفه سازمانی من بوده است، آقای وزیر خانواده تئاتر افراد محترمی هستند و ما باید به درستی به حقوق و کارهای آن‌ها رسیدگی کنیم.

مدیر پیشین مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به هنرمندان پیشکسوت حاضر در سالن اظهار داشت: این هنرمندان در گذشته با دست خالی به شهرستان‌ها می‌رفتند و به علاقه‌مندان تئاتر آموزش می‌دادند. باید با هنرمندان با احترام برخورد کنیم و تمام موفقیت‌های کنونی متعلق به تمامی افرادی است که در تئاتر کشور فعالیت می‌کنند.