فراخوان رپرتوار تئاتر صحنه‌ای استان خوزستان با عنوان «خوزستانِ جان» منتشر شد.

پایگاه خبری تئاتر:  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان در راستای حمایت از آثار هنرمندان تئاتر استان خوزستان، رپرتوار تئاتر صحنه ای استان خوزستان با عنوان «خوزستانِ جان» را با هدف حمایت از اجراهای عمومی تئاتر با اولویت گروه های نمایشی دارای پروانه فعالیت رسمی و رویکرد استمرار ارتباط شهروندان با تئاتر با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی ایران و درگاه تخصصی هنرهای نمایشی ایران (ایران تئاتر) برگزار می کنند.

اولویت های موضوعی:

موضوع تولید آثار آزاد می باشد اما آثار با رویکردھای زیر در اولویت اصلی انتخاب خواهند بود.

1) پرداختن به موضوعات اقوام مختلف استان خوزستان.

2) توجه جدی به زاد و بوم و فرهنگ غنی استان خوزستان در موضوعات نمایش ها.

3) توجه به ارزش های دفاع مقدس و مضامین مرتبط با حماسه مردم خوزستان در هشت سال ایثار و مقاومت در تولید آثار نمایشی.

4) آئین ها، سنت ها و فرهنگ محلی مناطق مختلف خوزستان.

5) شهدای مدافع حرم، شهدای ترور و شهدای سلامت استان خوزستان

6) چالش ها و مخاطرات شیوع ویروس کرونا و رفتار متناسب اجتماعی، خانوادگی و فردی در استان خوزستان.

شرایط شرکت در رپرتوار تئاتر صحنه ای:

شورای سیاست گذاری رپرتوار تئاتر صحنه ای «خوزستان جان» قصد دارد تا با انتخاب آثار به روش گزینش مرحله ای، رپرتوار را از فضای صرفا رقابت زده فاصله داده و هدایت راهبردی را به عنوان حلقه مهم اما مفقوده جشنواره ها جایگزین آن کند. 

مرحله اول:

الف) انتخاب نمایشنامه و ارسال نسخه PDF آن یا (خلاصه نمایشنامه) به دبیرخانه رپرتوار. 

ب) ارسال چکیده ای از توضیحات شرکت کننده به عنوان کارگردان اثر حداقل در یک صفحه که متقاضی ملزم به پیوست آن به متن نمایشی می باشد. (توضیحاتی همچون طراحی کارگردانی مد نظر، اهداف اجرایی، نحوه استفاده از عناصر درونی و بیرونی تئاتر و...) 

پ) پر کردن «فرم تقاضای حضور در رپرتوار» توسط کارگردان اثر نمایشی در درگاه تئاتر خوزستان تا تاریخ ۵ تیرماه ۱۴۰۰

مرحله دوم:

 ارسال 4 حلقه DVD  شامل 30 دقیقه فیلم اثر نمایشی حداکثر تا تاریخ 6 شهریورماه 1400 جهت ارزیابی و گزینش توسط هیئت انتخاب رپرتوار به آدرس دبیرخانه رپرتوار. 

مرحله سوم:

ارسال 4 حلقه    DVDفیلم کامل اثر نمایشی حداکثر تا تاریخ 31 شهریورماه 1400 جهت بازبینی نهایی توسط هیئت انتخاب رپرتوار.

تبصره: اثر نمایشی بعد از پذیرش در مرحله سوم طبق جدول رپرتوار تئاتر صحنه ای از 20 تا 30 مهرماه 1400، حداقل به مدت 5 شب در شهرستان میزبان اجرای عمومی خواهد رفت و اطلاعات اجرای عمومی در درگاه تئاتر خوزستان درج خواهد شد.

ضوابط شرکت در رپرتوار تئاتر صحنه ای:

1) به کلیه گروه های متقاضی که از مرحله اول انتخاب متن و فرم ارزیابی و چکیده ای از اهداف کارگردان امتیاز مکفی کسب کرده و «منتخب» شده اند مبلغ 10 میلیون ریال پرداخت خواهد شد.

2) در مرحله گزینش عملی و پس از ارزیابی فیلم 30 دقیقه ای توسط هیات انتخاب به گروه های منتخب مبلغ 10 میلیون ریال پرداخت خواهد شد.

3) در مرحله سوم گزینش عملی نیز هم زمان با اجرای عمومی اثر نمایشی مبلغ 20 میلیون ریال به گروه های منتخب نهایی پرداخت خواهد شد و به این صورت گروه های منتخب در مرحله نهایی که به اجرای عمومی خواهند رسید در مجموع مبلغ 40 میلیون ریال دریافتی خواهند داشت.

4) کلیه گروه های متقاضی با توجه به تعیین هیئت انتخاب توسط دبیرخانه در تمام مراحل ملزم به قبول نظر هیات انتخاب و مشاوره با ایشان در راستای تعالی کیفی و فنی آثار خود خواهند بود و گزارش کار خود را به شکل مدون در تمام مراحل مربوطه به دبیرخانه رپرتوار ارسال کنند.

5) در صورت مشروط شدن برخی آثار به اصلاح پاره ای از موارد فنی در مرحله نهایی، گروه های مورد نظر ملزم به ارسال مجدد فیلم کامل اثر پس از بر طرف کردن موارد مد نظر و ابلاغ شده می‌باشند.

6) آثار راه یافته به رپرتوار می بایست با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و انجمن هنرهای نمایشی خوزستان و با نظارت ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفاتر انجمن هنرهای نمایشی شهرستان های میزبان و دریافت پروانه نمایش از شورای نظارت بر نمایش شهرستان میزبان و طبق جدول اعلام شده از سوی ستاد رپرتوار، حداقل 5 نوبت اجرای عمومی در طی 5 روز در سطح شهر محل تولید اثر انجام دهند و مدارک و مستندات اجرا را در پورتال تئاتر خوزستان بارگذاری نمایند. (مستندات شامل: تأییدیه اجرا، موارد تبلیغی اجرا، لینک خبر اجرا در پورتال تئاتر خوزستان و چند قطعه عکس از اجرا).

7) حداکثر 22 نمایش در مرحله اول رپرتوار پذیرفته شده و 16 نمایش برای مرحله دوم و حداکثر 8 نمایش به مرحله پایانی جهت شرکت در رپرتوار تئاتر صحنه ای استان خوزستان و حمایت از اجرای عمومی راه خواهند یافت.

فرآیند ثبت تقاضا:

1) فرآیند ثبت تقاضا از تاریخ ۲۰ خردادماه لغایت ۵ تیرماه 1400 از طریق بخش ویژه «رپرتوار تئاتر صحنه ای استان خوزستان» در «درگاه تئاتر خوزستان» به نشانی https://khoozestan.theater.ir/  انجام خواهد گرفت و متقاضیان باید فرم درخواست را به طور کامل تکمیل نمایند.

2) متقاضیان ثبت نام می بایست فایل PDF طرح و ایده نمایشی، خلاصه طرح نمایشی، توضیحاتی همچون طراحی کارگردانی مد نظر، اهداف اجرایی، نحوه استفاده از عناصر درونی و بیرونی تئاتر، به همراه مجوز کتبی نویسنده و سایر مدارک درخواستی را تا تاریخ مقرر در بخش ویژه ««رپرتوار تئاتر صحنه ای استان خوزستان» در «درگاه تئاتر خوزستان» بارگذاری نموده و کد رهگیری دریافت کنند.

تبصره: شرکت کنندگان با ثبت تقاضا و ارسال اثر خود، متعهد به پذیرش قوانین و سیاست گذاری های رپرتوار هستند و عدم رعایت این قوانین به ویژه زمان بندی اجراها، موجب حذف آثار خواهد شد.

گاه شمار رپرتوار:

1) مهلت ثبت تقاضا و ارسال طرح نمایشی: ۵ تیرماه ۱۴۰۰

2) مهلت ارسال 30 دقیقه از فیلم اثر نمایشی: 6 شهریورماه 1400

3) مهلت ارسال فیلم کامل اثر نمایشی: 31 شهریورماه 1400

4) اعلام گروه های راه یافته به رپرتوار جهت اجرای عمومی: 7 مهرماه 1400

5) زمان برگزاری رپرتوار:  20 تا 30 مهرماه 1400

نشانی دبیرخانه:

خوزستان – اهواز - خیابان فلسطین – اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان – اداره هنری سینمایی - دبیرخانه رپرتوار تئاتر صحنه ای استان خوزستان – تلفن: 06133364416