متاسفانه برخی، جنگ را فقط در شکل فیزیکی آن می‌بینند و کمتر به دستاوردهای دفاع مقدس پرداخته‌اند. این تفکر باعث شده تا در تئاتر دفاع مقدس، شاهد آثار سطحی‌ باشیم.

پایگاه خبری تئاتر: مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: متاسفانه برخی، جنگ را فقط در شکل فیزیکی آن می‌بینند و کمتر به دستاوردهای دفاع مقدس پرداخته‌اند. این تفکر باعث شده تا در تئاتر دفاع مقدس، شاهد آثار سطحی‌ باشیم.

 
وی افزود: بدون شک آنچه در گذشته و در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاده برای امروز و آینده‌ی جامعه‌ی ما دستاوردهای مختلفی داشته است. سطحی‌نگری و چشم‌پوشی از دستاوردهای اصلی دفاع مقدس باعث شده تا کمتر به عوارض و عواقب جنگ پرداخته شود.
 
این استاد دانشگاه اظهار داشت: در شرایطی که نهادهای صاحب عنوان در عرصه‌ی تئاتر دفاع مقدس، منفعل شده‌اند و به تئاتر فقط به چشم یک وسیله‌ی تبلیغاتی برای شعار‌های خود، نگاه می‌کنند، باید با راه‌های گوناگون موضوع تئاتر دفاع مقدس را زنده نگه داشت.
 
امینی با اشاره به برگزاری همایش "حماسه‌ی گل‌سرخ" در حوزه هنری به مناسبت هفته‌ی دفاع مقدس تصریح کرد: این‌که اجرای نمایش‌ها و نشست‌های تخصصی با موضوع دفاع مقدس به صِرف ایام مناسبتی صورت پذیرد، غلط است. مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز نه فقط در مناسبت‌های مختلف بلکه با توجه به سیاست‌ها و خط مشی‌های خود در تمام طول سال، موضوع دفاع مقدس و نیز انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار می‌دهد که دلیل این مدعا، حضور تعداد بسیاری آثار در این ژانر در جشنواره‌ی سراسری تئاتر "سوره ماه" است. نهادها و ارگان‌های دیگری نیز که مدعی حمایت از تئاتر دفاع مقدس هستند بهتر نگاه تقویمی خود را از تئاتر دفاع مقدس تغییر دهند.
 
وی در پاسخ به این سوال که علت ضعف تئاتر دفاع مقدس آیا بیشتر متوجه مدیران و مسئولین است یا هنرمندان، پاسخ داد: بهتر است در این مورد به جای دنبال مقصر بودن، کار آسیب شناسی درست و صحیح انجام داد. به نظر من هنرمند باید کار خودش را انجام دهد حتی اگر حمایت‌ها از تئاتر دفاع مقدس برداشته شود. به طور مثال یکی از عمده‌ترین ضعف‌های این عرصه، نبود نمایش‌نامه و متن خوب نمایشی است که برای برطرف شدن آن، همت ویژه‌ی هنرمندان را می‌طلبد.
 
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اضافه کرد: ما نیز با توجه به ضعف‌های موجود در عرصه‌ی تئاتر دفاع مقدس، موضوع نشست‌های پژوهشی همایش "حماسه‌ی گل‌سرخ" را تاثیر دفاع مقدس بر متون نمایشی کشور قرار دادیم که در روزها‌ی سه‌شنبه و چهارشنبه- اول و دوم مهرماه؛ ساعت 17- با حضور اساتیدی چون دکتر سعید اسدی، دکتر مهرداد رایانی مخصوص، شهرام کرمی و افشین خورشید باختری در سالن اوستا حوزه هنری برگزار خواهد شد. البته فقط با برگزاری همایش و نشست‌های پژوهشی، مشکلات تئاتر دفاع مقدس برطرف نمی‌شود، بلکه لازم است نتایج این همایش‌های و نشست‌ها از قالب تئوری خارج شده و در عرصه‌ی عمل به منصه‌ی ظهور برسد.
 
دکتر رحمت امینی در پایان گفت: بعد از گذشت سال‌ها از پایان دوران دفاع مقدس نمی‌توان منکر وجود تاثیرات جنگ در تک‌تک مردمان کشورمان شد. هم هنرمندان ما دغدغه‌ی تئاتر دفاع مقدس دارند و هم مردم از آثار برتر این حوزه استقبال می‌کنند. چیزی که اکنون لازم است، آسیب شناسی درست عرصه‌ی تئاتر دفاع مقدس است تا  به‌دور از شعارزدگی و سطحی‌نگری، آثار ارزشمندی تولید شود. مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز در همین مسیر گام بر می‌دارد که انشاالله نتایج حاصل از آن کل بدنه‌ی تئاتر کشور را در بر گیرد.
 
گفتنی است مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به مناسبت هفته‌ی دفاع مقدس، همایش "حماسه‌ی گل‌سرخ" را با محتوای اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی و نیز نشست‌های پژوهشی با حضور اساتید و هنرمندان این رشته از امروز– 31 شهریور- تا 4 مهرماه سال جاری در حوزه هنری برگزار می‌کند.