حسین پوریانی‌ فر با اشاره به استقبال بالای مخاطبان از نمایش هار از تمدید این اثر خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: حسین پوریانی‌فر نمایشنامه‌نویس و کارگردان هار از تمدید این نمایش به دلیل استقبال بالای تماشاگران خبر داد و گفت: ما تا امروز، بیشتر از دو هزار تماشاگر داشته‌ایم و تماشاخانه ایرانشهر به دلیل این استقبال تصمیم به تمدید نمایش تا روز هشتم تیر ماه گرفته است.

پوریانی‌فر همچنین با انتقاد از اظهارنظر یکی از هنرمندان در ویدیویی که روزهای اخیر مبنی بر اینکه «برویم تئاتر ببینیم تا تئاتر زنده بماند»، گفت: این روزها، به این شکل می‌خواهند از تئاتر حمایت کنند اما به نظر من این بازی بدی با تئاتر است و ارزش آن را تقلیل می‌دهد؛ مثل همان رفتاری که سیستم و حاکمیت با تئاتر دارد.

او ادامه داد: در این یک سال و نیمی که کرونا بود، بالاخره آثاری هم بودند که اجرا شدند، سوال من از کسی که این شکل دعوت یا به قول خودشون کمپین را راه اندازی کرده‌اند این است که آیا در این مدت ایشان رفته یک تئاتر را ببیند؟ کاری که ایشان ترویج می‌کند، مثل صدقه دادن به هنر است. در حالی‌که تئاتر زنده است و حاصل این نگاه ترحم‌آمیز همان کاری است که حاکمیت با تئاتر کرده و می‌کند.

این کارگردان با تاکید بر اینکه مخاطبان آثاری مانند هار با استقبال‌شان از تئاترهای روی صحنه نشان دادند که راه و هدف دیگری را دنبال می‌کنند، گفت: با این‌که ما تبلیغات خوبی هم نداشتیم، ولی خیلی‌ها می‌آیند و کارمان را می‌بینند؛ اتفاقی که قطعا برای اجراهای دیگر هم رخ داده. برای همین با این شکل دعوت به تئاتر که «مردم بیایید هر هفته دو تا تئاتر ببینیم، بگذاریم حمایت شود، هنرمندان وضعیت زندگی‌شان بد است و...» تئاتر را روز به روز پایین‌تر می‌کشیم و به امر سطح پایینی تقلیل می‌دهیم.

پوریانی‌فر ادامه داد: تئاتر سالیان سال است که بوده و هست. برای همین فکر می‌کنم این نوع برخورد با تئاتر ساده‌انگارانه است؛ مردم ما بسیار باهوشند؛ در این شرایط بد کرونا، در شرایط بد وضعیت مالی و اتفاق‌هایی که در مملکت وجود دارد، می‌آیند و تئاتر می‌بینند. نه برای این‌که صرفا حمایت کنند و بگویند وای این تئاتری‌ها چقدر مظلوم‌اند. برای این‌که اندیشه برایشان مهم است، برایشان هنر مهم است، برایشان خیلی چیزهای دیگر مهم است...

او خاطرنشان کرد: این حس ترحمانه نسبت به تئاتر، زشت و خطرناک است؛ نگاهی تقلیل‌گرا به تئاتر است. آدم‌ها می‌آیند که تئاتر ببینند، چون تئاتر را دوست دارند، و چون دنبال اندیشه هستند. اصلا یعنی چه که تئاتر بمیرد؟ به نظر من این کارها، «شو» است.

کارگردان نمایش برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی، این نوع تبلیغ برای تئاتر را ضدتبلیغ و سطحی خواند و گفت: من باور دارم که مردم آگاهند، مردم می‌توانند تئاتر خوب را از بد تشخیص دهند. مردم تئاتر را دوست دارند، می‌بینند و دغدغه‌شان است. مردم دغدغه مسائل اجتماعی دارند، دغدغه سیاسی دارند، دغدغه هنری دارند، بنابراین می‌آیند و تئاتر می‌بینند.

او یادآور شد: خیلی سخت است که در مورد اجرای خودت صحبت کنی. ولی هار اجرایی است که تکلیف مخاطب با این اثر روشن است؛ نیامده سرگرمی ببیند. اساسا من هم کارگردانی نیستم که تئاتر را در این شرایط جامعه امروز سرگرمی ببینم. تئاتر برای من به هیچ وجه سرگرمی نیست و مخاطب کاملا این را متوجه شده؛ او متوجه شده با کاری روبرو است که دغدغه‌های امروز ما را به چالش می‌کشد. از سیستم گرفته تا آدم‌های کوتوله‌ای که آن را جلو می‌برند و تا بلاهایی که خودمان سر خودمان می‌آوریم.

«هار» با نویسندگی، طراحی و کارگردانی حسین پوریانی‌فر، کاری از گروه تئاتر پاپتی‌ها با تهیه‌کنندگی حمید پورآذری است که تا هشتم تیر هر روز ساعت ۱۸ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.


منبع: خبرگزاری ایلنا